ارسال به دیگران پرینت

اسراییل | مذاکره برجام | تل آویو

هاآرتص: لابی اسراییل مذاکره احیا برجام را قفل کرد | تل آویو اکنون خوشحال است

اسراییل در هفته های گذشته کارزاری را برای متوقف کردن مذاکرات احیا برجام به بهانه حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکا آغاز کرد و در این راه به موفقیت رسید و مذاکرات را قفل کرد.

هاآرتص: لابی اسراییل مذاکره احیا برجام را قفل کرد | تل آویو اکنون خوشحال است

روزنامه "هاآرتص" اسراییل در گزارشی از شادمانی اسراییل از به هم خوردن امکان توافق احیا برجام خبر داده و نوشت به هم خوردن امکان توافق در اثر لابی قدرتمند دولت ائتلافی "نفتالی بنت" و "یائیر لاپید" بوده است.

این روزنامه اسراییلی در گزارشی نوشت:

اسراییل تصمیم احتمالی ایالات متحده در رد درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران از لیست سیاه تروریسم را نشانه موفقیت تلاش های متمرکز لابی خود در هفته های اخیر به رهبری "نفتالی بنت" نخست وزیر و"یائیر لاپید" وزیر امور خارجه خود می داند.

در حالی که "جو بایدن" رییس جمهوری ایالات متحده و "آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه آمریکا در حال هدایت مذاکرات در واشنگتن برای رسیدن به تصمیم نهایی در این مورد هستند، یک منبع آگاه اسراییلی به "هاآرتص" گفت که اسراییل انتظار دارد بایدن به زودی به طور رسمی خبر عدم حذف نام سپاه از لیست تروریستی آمریکا را اعلام کند. این منبع گفت: "این تصمیم نهایی نشده، اما تصمیم واشنگتن به همین سمت است."

رهبری اسراییل اکنون امیدوار است که حفظ نام سپاه توسط ایالات متحده به عنوان "سازمان تروریستی خارجی" (FTO) با مقاومت ایران مواجه شود و به طور بالقوه منجر به شکست مذاکرات بین تهران و قدرت های جهانی برای احیا برجام شود که در وین در حال مذاکره بوده اند.

"ابراهیم رییسی" رییس‌جمهوری ایران روز شنبه گفت تهران از "حقوق هسته‌ای" خود برای توسعه صنعت هسته ای خود برای اهداف صلح‌آمیز چشم‌پوشی نخواهد کرد، اما به طور مشخص درباره چگونگی پیشرفت مذاکرات اظهار نظر نکرد.

آمریکایی ها به دلیل اختلاف نظر در تصمیم گیری نهایی درباره حذف سپاه از لیست تروریستی متوقف شدند. بایدن و "جیک سالیوان" مشاور امنیت ملی آمریکا، از موضع اسراییل حمایت می‌کنند، اما بلینکن و دفترش می‌ترسند که این امر کل توافق را به خطر بیندازد.

هاآرتص: لابی اسراییل مذاکره احیا برجام را قفل کرد/ تل آویو اکنون خوشحال است
اسراییل کارزار علنی خود علیه حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکا را در 18 مارس با بیانیه نادری که بنت و لاپید صادر کردند، آغاز کرد و در این بیانیه به احتمال تصمیم دولت بایدن برای حذف نام سپاه از لیست تروریستی حمله کرد.

 


در این بیانیه آمده بود: "تلاش برای حذف این گروه (سپاه) به عنوان یک سازمان تروریستی توهین به قربانیان است. ما معتقدیم که ایالات متحده نزدیکترین متحدان خود را در ازای وعده های توخالی تروریست ها رها نخواهد کرد."


همکاری بین لاپید و بنت در این موضوع و پیام متمرکز اسراییل به این اقدام منجر شد تا شانس بیشتری برای موفقیت کارزار به شکست کشاندن احیا برجام ایجاد کند.


اسراییل تاکنون برای تاثیرگذاری بر متن توافق جدید که توسط هیات‌های نمایندگی در وین در حال انجام است، تلاش کرده و از رویارویی عمومی با آمریکا اجتناب کرده است.


اما هنگامی که رهبران اسراییل در مورد گفتگوها در مورد لغو نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران شنیدند، فرصتی را برای تاثیرگذاری بر مذاکرات دیدند. آنها با استفاده از این موضوع حساس، رسیدن به یک معامله جدید را سخت تر کردند.


لاپید تلاش‌های اسراییل را برای تحت تاثیر قرار دادن ذهن بلینکن را رهبری می‌کرد. در نشستی در ریگا در اوایل ماه مارس، لاپید به همتای آمریکایی خود گفت: "ما به شما اجازه این کار را نمی دهیم." لحن مشابهی در تماس‌های تلفنی این دو از آن زمان به بعد منعکس شد و با ملاقاتی در این باره  در جریان نشست نقب  وزرای خارجه اسراییل، عرب و آمریکا در جنوب اسراییل به اوج خود رسید.


در همین حال، "مایکل هرتزوگ" سفیر اسراییل در ایالات متحده، لابی‌گری با اعضای کنگره را آغاز کرده بود که به بحث عمومی در مورد این موضوع دامن زد که تلاش‌های اسراییل را تقویت کرد. "شیمریت میر" مشاور ارشد سیاسی بنت، هفته گذشته از واشنگتن بازدید کرد تا با مقامات ارشد آمریکایی از جمله سالیوان دیدار کند.


راه دیگری برای تحت فشار قرار دادن تصمیم گیرندگان در ایالات متحده، ایجاد یک جبهه واحد با متحدان خلیج فارس اسراییل، عمدتا در پشت صحنه بود. در کنار اسراییل، امارات متحده عربی و بحرین همگی پیام مشترک و روشنی را بیان کردند مبنی بر اینکه حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریستی پیامی وحشتناک به متحدان آمریکا که اغلب در معرض حملات نیروهای شبه نظامی نخبه ایران هستند، ارسال می کند.

هاآرتص: لابی اسراییل مذاکره احیا برجام را قفل کرد/ تل آویو اکنون خوشحال است


فراتر از جنبه نمادین آن، مقامات اسراییلی نگران بودند که حذف سپاه از لیست تروریستی، دستیابی به بودجه و تسلیحات بیشتر را برای این سازمان نظامی آسان‌تر کند و به رشد نیروهای نیابتی منطقه‌ای‌اش کمک کند. مقامات اسراییل نگرانند که این امر اسراییل را مجبور به افزایش هزینه های نظامی خود خواهد کرد.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      اسرائیل وسازمان منافقین ومنافقین ملعون داخلی بالاخره با انداختن استخوان موضوع سپاه در حلقوم برجام ،مذاکرات را به شکست کشاندند،بسیار خوب جناب رئیسی ،از همان اول مشخص بود برای ملت که اب شما با امریکا توی یک جوی نمی رود وفقط وقت نظام مقدس وملت را در مذاکرات هسته ای تلف کردید واسراف کردید،پس لطف کنید هرچه سریعتر مرگ برجام واتمام مذاکرات هسته ای را اعلام کنید تا ملت ومردم برای ادامه گرانی هاو تورم ها ی سرطانی وجنگ های نابرابر با ابرقدرتها که ناشی از مرگ برجام خواهد بود خود را اماده کنند .شما هم محکم به خط قرمزهایتان بچسبید وبا شال قرمز وخط وخطوط قرمزتان شاخ گاو خشمگین امریکا وابرقدرتها را تحریک کنید. خواهشا بس کنید ودیگرمردم را معطل مذاکرات بی حاصل هسته ای نکنید،از طرف دیگر در خصوص کاهش تورم وکاهش قیمت کالاهای اساسی ونرخ ارز وطلا هم که هیچ اقدامی انجام نداده اید ودرصد موفقیت شما صفر و زیر صفر است چون قیمت کالاهای اساسی وقیمت ارز وسکه روز به روز تورمی وسرطانی بالا می رود وشما ومسئولین زیر دست شما فقط نظاره گر هستند وعملا مهره هرز هستند وکاری از دست انها برای مهار تورم بر نمی اید. شما ودولتتان نه در سیاست خارجی وگرفتن حقوق ملت در مذاکرات موفق بوده اید نه در کاهش گرانی سرطانی افسار گسیخته ،لطف کنید مذاکرات هسته ای را ترک ومرگ برجام را اعلام کنید. و دست از سر امریکا وملت بردارید.

    • ناشناس ارسالی در

      ابراهیم رییسی ودولتش دارند برجام را خفه می کنند و همجور اگر پیش رود نظام مقدس به اغتشاش ونابودی کشانده می شود، عقلای نظام باید ورود کنند وبرجام را احیا کنندوکشور ونظام مقدس را نجات دهند

    • ناشناس ارسالی در

      اسرائیل وسازمان منافقین ملعون متاسفانه همیشه فتنه ها و دسیسه هایشان به هدف ونتیجه میرسد واستخوانی تیز در گلوی برجام انداخته اند ونظام مقدس را گرفتار خود تحریمی کرده اند.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه