ارسال به دیگران پرینت

بازار کالاهای اساسی

رشد قیمت در برخی کالاها

بازار کالاهای اساسی همزمان با آغاز ماه رمضان شاهد رشد قیمت در برخی کالاهاست. بررسی‌ها از تهران نشان می‌دهد هم اینک گوشت گوسفند به رغم ادعای تولیدکنندگان مبنی بر وجود دام مازاد، نسبت به ابتدای سال با رشد قیمت بیش از 10 هزار تومان روبه رو شده و قیمت ران گوسفند به بالای 220 هزار تومان رسیده است.

رشد قیمت در برخی کالاها

بازار کالاهای اساسی همزمان با آغاز ماه رمضان شاهد رشد قیمت در برخی کالاهاست. بررسی‌ها از تهران نشان می‌دهد هم اینک گوشت گوسفند به رغم ادعای تولیدکنندگان مبنی بر وجود دام مازاد،  نسبت به ابتدای سال با رشد قیمت بیش از 10 هزار تومان روبه رو شده و قیمت ران گوسفند به بالای 220 هزار تومان رسیده است.

برنج نیم دانه هم بعد از افزایش قیمت برنج در اسفند سال گذشته  رکورد شکسته و افزایش 240 درصدی را تجربه می‌کند! با این حال مرغ و تخم مرغ روزهای آرامی را از نظر قیمت سپری می‌کنند. در بازار صیفی جات، اعتراض فعالان شبکه حمل و نقل به بالا رفتن تعرفه کامیون داران، موجب جهش قیمت شده و نرخ تا 25 هزار تومان برای گوجه فرنگی و 17 هزار تومان برای سیب زمینی را رقم زده است. البته ناگفته نماند سازمان خواربار و کشاورزی ملل ‌متحد (فائو)  نیز اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی در فوریه(اسفند گذشته ) به رکورد بالایی رسیده  ‌و ۱/ ۲۴‌درصد رشد سال ‌به سال ‌را به ثبت رسانده بود.  

رشد بیش از 10 هزار تومانی قیمت گوشت از ابتدای سال

گزارش خبرگزاری فارس از بازار محصولات پروتئینی تهران نشان می‌دهد که با گذشت نخستین روزهای ماه مبارک رمضان که زمان پرتقاضای محصولات پروتئینی به شمار می‌رود، برخی از این محصولات افزایش قیمت اخیر خود را حفظ کرده و برخی دیگر نیز وضعیت با ثباتی داشته و از افزایش روزهای اخیر عقب نشینی کرده‌اند. بر این اساس، گوشت قرمز همچنان در اوج قیمتی خود به سر می‌برد، این محصول که در روزهای گذشته عمدتاً به دلیل رشد تقاضا در ایام تعطیل و سیزده بدر افزایش قیمت داشته، هنوز از نظر قیمتی به وضعیت قبل برنگشته است. بررسی قیمت‌ها در بازار گوشت حاکی از آن است که هم اکنون هر کیلو گوشت ران گوسفندی 228 هزار تومان به فروش می‌رسد، گوشت ران گوساله هم کیلویی 187 هزار تومان و گوشت چرخ کرده 129 هزار تومان است که نسبت به آخرین روز سال به ترتیب ران گوسفندی کیلویی 13 هزار تومان و ران گوساله 18 هزار تومان رشد قیمت داشته است.

بازار مرغ و تخم مرغ در آرامش

در سوی دیگر بازار محصولات پروتئینی، بازار مرغ در آرامش قیمتی است و به قیمت‌های مصوب یعنی کیلویی 31 هزار تومان برگشته است. این در حالی است که قیمت مرغ در روزهای پایانی سال و اوایل سال نو، افسار پاره کرده بود و حتی به کیلویی 38 هزار تومان هم رسید. در روزهای گذشته آن طور که مسئولان می‌گویند عرضه به بازار بیشتر شده و قیمت‌ها را متعادل کرده است اما موضوع قطعه فروشی در این بازار معضل دیگری است، فروشندگان هراندازه که برای ترس از جریمه نمی‌توانند قیمت مرغ کامل را بالا ببرند در عوض روی قیمت قطعات مرغ از جمله سینه، فیله و دیگر قطعات اضافه می‌کنند به طوری که قیمت فیله 64 هزار تومان هم درج شده است. بررسی میدانی از بازار تخم مرغ در تهران نشان می‌دهد قیمت هر شانه تخم مرغ به 53 هزار تومان کاهش یافته است.

جهش قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی

اما گزارش‌ها از بازار سیزی و صیفی جات از رشد و بعضاً جهش قیمت این محصولات خبر می‌دهد. بر این اساس، قیمت گوجه فرنگی به کیلویی 25 هزار تومان و سیب زمینی به کیلویی 17 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در استان اردبیل به عنوان قطب تولید سیب زمینی، این محصول کیلویی 18 هزار تومان فروخته می‌شود. سبزی خوردن هم با ورود ماه رمضان رشد قیمت داشته و هر کیلو سبزی پاک نشده که روی چرخ یا وانت به فروش می‌رسد کیلویی 17 هزار تومان است. از آن جایی که این محصولات وزن زیادی در سبد خانوار افراد کم درآمد دارند، افزایش قیمت آن‌ها فشار زیادی روی دوش خانوار خواهد داشت. رئیس اتحادیه بارفروشان درباره دلایل افزایش قیمت این محصولات گفته است: مشکلات ایجاد شده برای کامیون داران و اختلال در حمل و نقل دلیل بالا رفتن قیمت هاست. دارابی نژاد در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: 17 درصد به تعرفه کامیون داران اضافه شده است و از این رو بسیاری از آن‌ها تمایلی برای بار زدن محصولات کشاورزی ندارند. از سوی دیگر عده‌ای که هویت آن‌ها مشخص نیست اقدام به پرتاب سنگ به کامیون داران می‌کنند و اجازه فعالیت به آن‌ها نمی‌دهند. وی افزود: بعد از تعلل کامیون داران از بارگیری هندوانه، قیمت آن در میدان از کیلویی 5 هزار تومان به کیلویی 9 هزار تومان رسید، همچنین قیمت سبزی خوردن از کیلویی 8 هزار تومان به کیلویی 11 هزار تومان رسید. این در حالی است که مسئولان بارها اعلام کردند در ماه رمضان اجازه افزایش نرخ را نمی‌دهند.

حبوبات و خرما روی دور گرانی

بازار حبوبات و خرما دیگر بازارهایی هستند که در ماه رمضان بیشتر جلب توجه می‌کنند. در این زمینه بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حبوبات، این کالاها همچنان روند افزایش قیمت‌ها را دنبال می‌کنند به نحوی که در دو هفته اخیر، قیمت این کالاها 15 درصد افزایش یافته است. به عنوان نمونه در عمده فروشی‌ها عدس از 37 هزار تومان به 46 و بعضاً به 47 هزار تومان رسیده است لوبیا چیتی نیز در عمده فروشی‌ها از 38 هزار تومان به 47 هزار تومان رسیده است. علاوه براین، خرما نیز طی دو هفته اخیر رشد قیمت را تجربه کرده است به نحوی که هر کیلو خرما در اسفند 1400 با قیمت 40 هزار تومان به فروش می‌رسید اما هم اکنون این کالا در عمده فروشی‌ها با کیلویی 50 هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت این محصول تا به دست مصرف کننده برسد 65 هزار تومان در هر کیلو نیز شده است. البته ناگفته نماند که دیروز وزارت جهاد کشاورزی از عرضه خرما به نرخ مصوب در میادین میوه و تره بار خبر داد. بر این اساس خرمای مضافتی با قیمت ۳۲ هزار تا ۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان در بسته‌بندی‌های ۵۵۰ تا ۷۳۰ گرمی در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. 

رکورد شکنی برنج نیم دانه 

 درهمین حال تجارت‌نیوز نوشت: پس از افزایش قیمت برنج دانه‌بلند، حالا نوبت به برنج نیم‌دانه یا شکسته رسید که با رسیدن به محدوده قیمتی ۸۶ هزار تومان در فهرست غذاهای لاکچری قرار بگیرد.براساس این گزارش قیمت برنج نیم‌دانه با رشد ۲۴۴ درصدی رکورد شکست. در حالی که فروردین سال گذشته قیمت هر کیلوگرم برنج نیم‌دانه هاشمی ۲۵ هزار تومان  بود، حالا باشگاه خبرنگاران از فروش برنج نیم‌دانه هاشمی اعلا سرلاشه با نرخ ۸۶ هزار تومان خبر داد.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه