ارسال به دیگران پرینت

تلسکوپ فضایی کپلر

کشف جدید تلسکوپ ناسا ۴ سال پس از بازنشستگی!

مطالعه‌ای جدید توسط گروهی بین‌المللی از اخترفیزیکدانان به رهبری مرکز اخترفیزیک "Jodrell Bank" به کشفی جدید منجر شده است.

کشف جدید تلسکوپ ناسا ۴ سال پس از بازنشستگی!

مطالعه‌ای جدید توسط گروهی بین‌المللی از اخترفیزیکدانان به رهبری مرکز اخترفیزیک "Jodrell Bank" به کشفی جدید منجر شده است.

در این مطالعه یک دوقلوی سیاره‌ای تقریبا همسان با سیاره مشتری کشف شده است که در فاصله‌ی ۱۷ هزار سال نوری از زمین به دور یک ستاره می‌چرخد.

این سیاره فراخورشیدی که "K۲-۲۰۱۶-BLG-۰۰۰۵Lb" نام دارد تقریبا از نظر جرم و فاصله از خورشید با مشتری منظومه شمسی ما همسان بوده و با استفاده از داده‌هایی که در سال ۲۰۱۶ توسط تلسکوپ فضایی کپلر به دست آمده کشف شده است.

این منظومه فراسیاره‌ای دو برابر دورتر از هر جرمی است که پیش از این توسط کپلر رصد شده بود. این تلسکوپ تا پیش از آن که در سال ۲۰۱۸ عملیات خود را متوقف کند بیش از ۲۷۰۰ سیاره‌ی تایید شده کشف کرده بود.  

این منظومه با استفاده از روش ریزهمگرایی گرانشی کشف شد. ریزهمگرایی گرانشی پدیده‌ای نجومی بر اساس همگرایی گرانشی است که با آن می‌توان اجرام نجومی را، مستقل از نوری که از آنها تابیده می‌شود، شناسایی کرد. با روش‌های رصدی عادی تنها می‌توان اجرام بسیار پرنور مانند ستاره‌ها را آشکار کرد، ولی با ریزهمگرایی گرانشی می‌توان اجرام کم‌نور یا حتی تاریک را هم رصد کرد. ریزهمگرایی گرانشی یکی از پیش‌بینی‌های نظریهٔ نسبیت عام است.

کشف جدید تلسکوپ ناسا ۴ سال پس از بازنشستگی!

این سیاره اولین سیاره‌ای است که با استفاده از این روش در فضا کشف شده و مطالعه آن به صورت پیش‌چاپ در پایگاه "ArXiv.org" در دسترس قرار گرفته است.

"دیوید اسپچت"(David Specht) از دانشگاه منچستر نویسنده اصلی این تحقیق جدید است. برای کشف یک سیاره فراخورشیدی با استفاده از ریزهمگرایی گرانشی محققان به بررسی داده‌های جمع‌آوری شده در ماه‌های آوریل و ژوئیه سال ۲۰۱۶ توسط تلسکوپ کپلر زمانی که این تلسکوپ به طور مداوم میلیون‌ها ستاره را که در نزدیکی کهکشان قرار داشت کاوش می‌کرد، پرداختند. هدف آن‌ها جستجوی شواهدی از یک سیاره فراخورشیدی و ستاره میزبانش بود.

به دنبال توسعه روش‌های تجزیه و تحلیل تخصصی، سرانجام سال گذشته، سیگنال‌های مورد نظر با استفاده از یک الگوریتم جستجوی جدید کشف شد. این الگوریتم در مطالعه‌ای به رهبری دکتر "ایان مک‌دونالد"(Iain McDonald)، که در آن زمان یک محقق فوق‌دکتری بود و با دکتر کرینز(Kerins) کار می‌کرد، ارائه شده بود.

اواخر این دهه نیز ناسا تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن(Nancy Grace Roman) را پرتاب خواهد کرد. رومن با استفاده از روش ریزهمگرایی گرانشی هزاران سیاره دوردست بالقوه را کشف خواهد کرد. ماموریت اقلیدس(Euclid) آژانس فضایی اروپا نیز که قرار است سال آینده پرتاب شود، می‌تواند به جستجوی سیارات فراخورشیدی بپردازد.

دکتر کرینز می‌گوید: کپلر هرگز برای یافتن سیارات با استفاده از ریزهمگرایی طراحی نشده بود، بنابراین، از بسیاری جهات، شگفت‌انگیز است که این کار را انجام داده است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه