ارسال به دیگران پرینت

نوروز

توهین یک واعظ به مردم و مخالفت با نوروز: علف از توی زمین در میاد برای من که عید نیست. برای گاو و خر عید است!+ویدئو

نوروز بدعت است. علف از توی زمین در میاد برای من که عید نیست. برای گاو و خر عید است! نوروز خلاف اسلام است و عید زرتشتی‌هاست. دین ما، عید غدیر، فطر قربان و مبعث را عید می‌داند. علف از توی زمین در میاد برای من که عید نیست. برای گاو و خر عید است!

توهین یک واعظ به مردم و مخالفت با نوروز: علف از توی زمین در میاد برای من که عید نیست. برای گاو و خر عید است!+ویدئو

 

مخالفت طالبان با نوروز

نوروز؛ خاری در چشم طالبان | خصومت طالبان با نوروز

مخالفت طالبان با نوروز، دلیل روشنی دارد. آنان نمی‌خواهند افغانستان به حوزۀ تمدنی ایران بزرگ فرهنگی تعلق داشته باشد و این در حالی است که کمی آن سوتر در دوشنبه پایتخت تاجیکستان گسترده‌ترین جشن ها در حال برگزاری است. در عین حال نشان می‌دهد ایستادگی ایرانیان برای حفظ نوروز تا چه حد ارزش‌مند و سترگ بوده زیرا در ایران هم پاره‌ای قرائت‌های بنیادگرایانه با نوروز به مثابۀ جشنی ملی کنار نمی‌آمده‌اند.

نوروز؛ خاری در چشم طالبان | خصومت طالبان با نوروز
 

مخالفت طالبان با نوروز، دلیل روشنی دارد. آنان نمی‌خواهند افغانستان به حوزۀ تمدنی ایران بزرگ فرهنگی تعلق داشته باشد و این در حالی است که کمی آن سوتر در دوشنبه پایتخت تاجیکستان گسترده‌ترین جشن ها در حال برگزاری است. در عین حال نشان می‌دهد ایستادگی ایرانیان برای حفظ نوروز تا چه حد ارزش‌مند و سترگ بوده زیرا در ایران هم پاره‌ای قرائت‌های بنیادگرایانه با نوروز به مثابۀ جشنی ملی کنار نمی‌آمده‌اند.

مهرداد خدیر- طالبان، تعطیلات هفتۀ اول فروردین در افغانستان را لغو و کارمندان و دانشجویان را ملزم کرده سر کار و درس خود حاضر شوند. (اینجا)

 

   به گفتۀ یک مقام طالبان، این تعطیلی مطابق قوانین اسلامی نیست اما شهروندان مجازند جشن های خصوصی را برگزار کنند.

 

مخالفت طالبان با نوروز، دلیل روشنی دارد. آنان نمی‌خواهند افغانستان به حوزۀ تمدنی ایران بزرگ فرهنگی تعلق داشته باشد و این در حالی است که کمی آن سوتر در دوشنبه پایتخت تاجیکستان گسترده‌ترین جشن ها در حال برگزاری است.

 

  مخالفت و خصومت طالبان با نوروز در عین حال نشان می‌دهد ایستادگی ایرانیان برای حفظ نوروز تا چه حد ارزش‌مند و سترگ بوده زیرا در ایران هم پاره‌ای قرائت‌های بنیادگرایانه با نوروز به مثابۀ جشنی ملی کنار نمی‌آمده‌اند.

 

نوروز؛ خاری در چشم طالبان

  ایرانیان به تبدیل هفت شین (شامل

شراب و شربت وشهد) به هفت سین (با هفت رُستنی) رضایت دادند (در افغانستان، هفت میوه)، قرآن را بر سر سفره نهادند و با دعای آغاز سال (که مشخص نیست از کیست) کوشیدند نوروز را از جشنی زردشتی و متعلق به پیش از اسلام خارج و «فرادینی» کنند.

 

  اگرچه روحانیون سنتی با شروع نوروز (چهارشنبه سوری) و پایان آن ( سیزده به در) کنار نیامدند اما از دو نماد چهارشنبه سوری (آتش‌افروز و حاجی فیروز) اولی حذف شد و تنها حاجی فیروز باقی ماند تا با سوگ سیاوش نسبتی داشته باشد و«درِ» سیزده به در هم به «دشت» تعبیر شد تا آن را خرافی نپندارند.

 

  در ایران بعد انقلاب 57 هم کسانی می‌خواستند نوروز را حذف کنند اما دست بالا را نداشتند مضافا به این که مناسبات اقتصادی عید و شروع سال جدید با آن و گرایش های ملی مقامات صدر انقلاب چنین مجالی نداد. با این حال در سال‌های بعد از تعبیر «عید نوروز» در تریبون های رسمی کمتر استفاده می شد و صدا و سیما تنها فرا رسیدن بهار را تبریک می‌گفت.

 

 

 

  در نوروز 1358 با این که گویندۀ تلویزیون خانم بی‌حجاب و البته پوشیده‌تر از قبل و بدون آرایش غلیظ بود که مردم را به مشاهدۀ پیام نوروزی امام خمینی، آیت‌الله شریعتمداری و نخست وزیر دعوت کرد و هیچ نشانی از بنیادگرایی ضد نوروز مشهود نبود با این حال مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت این خطر را احساس و در مراسم نوروز 1358 در ورشگاه آزادی با حضور انبوه جمعیت تأکید کرد لباس نو خود را پوشیده چون عید باستانی است و بارها از نوروز گفت. هنگامی که جمعیت صلوات فرستاد به صراحت گفت: «عید است، کف بزنید. هر وقت آقای طالقانی آمد صلوات بفرستید». چون قرار بود آیت‌الله طالقانی هم بیاید و البته به خاطر حل و فصل درگیری‌های قومی از تهران خارج شده بود.

 

  نوروز 59 اما مرحوم محمد علی رجایی به عنوان کفیل وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد تعطیلات رسمی نوروز 4 روز است و در تقویم 4روز تعطیل است و مدارس هم باید مانند ادارات روز پنجم گشوده شود. این البته مخالفت با نوروز نبود. تلاش برای انطباق تعطیلات با همان چهار روز رسمی بود.

 

 

 

  چرا که عملا عید به خاطر تعطیلی مدارس، در ایران 13 روزه شده بود و جمهوری اسلامی نه تنها تعطیلی 13 فروردین یا سیزده به در را حذف نکرد بلکه با تعطیلی 12 فروردین به عنوان روز جمهوری اسلامی در روز قبل از آن ناخواسته محکم‌تر هم شد.

 

  در نوروز 59 اما نیمی از دانش‌آموزان به مدرسه نرفتند و نیم دیگر هم که به مدرسه می‌رفتند سر کلاس درس حاضر نمی‌شدند و در حیاط مدارس علیه تصمیم کاهش تعطیلات شعار می‌دادند.

همین مخالفت سبب شد که پس از آن نه تنها هیچ وزیر آموزش و پرورشی به فکر کاهش تعطیلات نیفتد که عملا تعطیلات جاهای دیگر هم 13 روزه شد و در بعضی سال ها به 18 روز هم کشید که البته خسارات و موارد منفی بر این تعطیلات طولانی مترتب است.

 

   باری، غرض آن است که گفته شود طالبان یک فرصت استثنایی در اختیار افغان‌ها قرار داده تا با پای بندی به نوروز در خانه و نرفتن به مدرسه و محل کار با این حکومت ارتجاعی و ضد تمدن ایرانی که می‌کوشد با تحمیل امارت اسلامی به جای جمهوری و حذف نوروز، افغانستان را به پشتونستانِ طالبان تبدیل کند مخالفت کنند.

 

  اشارات ایران به این معنی نیست که مقامات رسمی و ارشد کشور بعد انقلاب با نوروز مخالف بوده‌اند بلکه باید گفت با شمار تعطیلات آن و برخی نمادها مخالفت کرده‌اند وگرنه از همان نوروز 58 عالی‌ترین مقامات همه ساله نوروز را تبریک گفته‌اند و مشخصاً شخص آیت‌الله خامنه‌ای چه در مقام رییس جمهوری از نوروز 1361 تا 1368 و چه در مقام رهبری عالی جمهوری اسلامی از نوروز 1369 تا امروز همواره تعبیر "عید نوروز" را به کار برده‌اند.

 

  در دهۀ فجر سال 1367 هم وقتی سالگرد پیروزی انقلاب و 22 بهمن را عید دانستند ویژگی‌های عید ایرانی (نوروز)، اعیاد اسلامی (قربان و فطر) و عید خاص شیعی (غدیر) را در آن متبلور و متجسم خواندند.

 

  رییسان جمهوری هم در این سال‌ها همواره در کنار نمادهای نوروزی پیام فرستاده و تبریک گفته‌اند و در سال 97 و در پیام نوروزی حسن روحانی شاهد سفرۀ هفت‌سین هم بودیم. پیش و پس از آن هم در فضای سبز می نشست. احمدی‌نژاد که اواخر رسماً ملی‌گرا شده بود. نسبت خاتمی با فرهنگ هم روشن است و هاشمی رفسنجانی نیز در تعطیلات نوروز غالبا به کیش می‌رفت و بعدتر تلاش شد با کاروان راهیان نور فضای دوران جنگ را در نوروز حاکم کنند.

 

  در آن سال‌ها چهره‌هایی چون شیخ ابوالقاسم خزعلی البته بسیار تلاش کردند عید غدیر را جانشین نوروز کنند غافل از آن که جنبه‌های اقتصادی نوروز و شروع سال جدید با نوروز و تعطیلات مستمر و سفر و دید و بازدید ویژگی‌های اختصاصی آن است و هیچ عید دیگری جای آن را به لحاظ تنوع آیینی نمی‌گیرد و مهم‌تر این که ایرانیان که خود علاقه‌مندترین مسلمانان‌اند به نماد عید غدیر و تعارضی احساس نمی‌کنند و دیدیم چگونه با با تقارن عاشورا با نوروز در 20 سال قبل مواجه شدند.

 

  در سال‌های اخیر حتی اعراب ایران که برخی رسوم ما در نوروز (‌لباس نو، دید و بازدید و عیدی دادن) را در عید فطر به جا می‌آورند نیز به نوروز متمایل یا علاقه مندتر شده‌اند و پیام نوروزی ابراهیم رییسی از مسجد جامع خرمشهر از این منظر حایز اهمیت بود هر چند بیشتر بر نبودِ سفرۀ هفت سین تأکید شده اگرچه سبزه بود و مهم‌ترین نماد نوروز همین سبزه است تا جایی که در تاجیکستان سبزه‌ها را به صورت کاج کریسمس در 7 طبقه می‌چینند.

 مخالفت طالبان با نوروز اما شروعی بر مبارزه با نشانه‌های تمدن ایرانی است و به زودی سراغ زبان فارسی هم خواهند رفت کما این که در بلخ واژۀ «دانشگاه» را از سر در دانشگاه برداشتند و به جای آن «پوهنتون» گذاشتند.

 

  جای نوروز اما چه دارند بگذارند؟! هیچ. پس نوروز می‌ماند و افغان ها می‌توانند با نرفتن بر سر کار و مدرسه مخالفت خود را با غارنشینانی که پس از 20 سال به قدرت بازگشتند اعلام کنند و از این حیث باید سپاس‌گزار آنان باشند چون یک فرصت استثنایی برای ابراز تنفر از طالبان و اعلام تعلق به هویت تمدنی نوروزستان یافته‌اند.

 

  از طالبان نمی‌توان انتظار داشت نوروز را به رسمیت بشناسند چون این جماعت ضد زن و ضد شادی، نوروز را که با زن و شادی و طبیعت پیوند دارد برنمی‌تابد اما از مردم افغانستان می‌توان انتظار داشت نوروز را بیش از هر سال گرامی دارند و این بهترنی نوع مقاومت مدنی است. چاره ای نیست. خود خواسته اند نوروز با نماد گل و سبزه، خاری شود در چشم‌شان!

 

  داستان اما تنها نوروز نیست. طالبان درصدد جدا کردن افغانستان از ایران و تاجیکستان است و سراغ زبان فارسی و شناسه‌های دیگر هویت فرهنگی هم خواهند رفت.

منبع : سرپوش
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      قدرت خدا را میبینی فکر تمام مخلوقاتش است برای جنابعالی هم علف سبز میشه

      • ناشناس ارسالی در

        وای به حال ملتی که تاریخ و تمدن خودش رو فراموش کند

    • ناشناس ارسالی در

      گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید

    • سعید ارسالی در

      همین امثال شما باعث میشین جوونها درمقابل اعیاد مذهبی جبهه بگیرن

      • ناشناس ارسالی در

        اولاً تا در مورد چیزی کامل تحقیق نکردین حرف نزنین و به این شخصیت بزرگ توهین نکنید

        ایشون یک کتابی داشتن به اسم نوروز در اسلام و جاهلیت ایشون توی این کتاب به صورت کامل همه چیز رو توضیح دادند.
        پس این کتاب را مطالعه کنید بعد به این شخصیت عالی قدر توهین کنید

      • ناشناس ارسالی در

        اولاً تا در مورد چیزی کامل تحقیق نکردین حرف نزنین و به این شخصیت بزرگ توهین نکنید

        ایشون یک کتابی داشتن به اسم نوروز در اسلام و جاهلیت ایشون توی این کتاب به صورت کامل همه چیز رو توضیح دادند.
        پس این کتاب را مطالعه کنید بعد به این شخصیت عالی قدر توهین کنیداولاً تا در مورد چیزی کامل تحقیق نکردین حرف نزنین و به این شخصیت بزرگ توهین نکنید

        ایشون یک کتابی داشتن به اسم نوروز در اسلام و جاهلیت ایشون توی این کتاب به صورت کامل همه چیز رو توضیح دادند.
        پس این کتاب را مطالعه کنید بعد به این شخصیت عالی قدر توهین کنید

    • ناشناس ارسالی در

      واقعا که چه حرفهایی که ادم نمیشنود

    • ناشناس ارسالی در

      غلط کرده هر کسی که بخواد با عید باستانی سرزمینم ایران مخالفت کنه
      اون کسی که با عید نوروز مشکل داره
      حتما که نه صد در صد ایرانی اصیل نیست
      زنده باد ایران و ایرانی💪

    • بچه پر رو ارسالی در

      حاجی خوب میشی انشاا... برات دعا میکنیم
      نا امید نباش خدا شفا دهنده ی بسیار قدرتمندیه...

      • امیر ارسالی در

        سلام لازم به دعا نیست چند سال قبل از دنیا رفته

    • یک ایرانی ارسالی در

      عبدنوروزهم یکی ازاعیادکهن ما مردم ایران است وباعقل وعرف هم جورددرمیاد؛پس بهتره این حضرت آقا مواظب گفتارش باشد وبیش ازاین خودراضایع نکند.

    • یوسف ارسالی در

      عید هایی که درقران معرفی شدند انجام اعمال شادی وسرور اجر وپاداش اخروی هم دارد وبرای کسانی هست که خداوند میفرمایند ایمان وعمل صالح انجام دادند. وعید نوروز اغاز بهار هست وسفارش خداوند دران نیست ولی پرنده هایی هستند که بال وپرشون دراین وقت رنگی میشه ودوباره پر رنگی میریزه وبه رنگ قدیم در می اید عید فطر وقربان استثنائ فقط روز جایزه دادن معنوی به بندگان صالح.........

    • ناشناس ارسالی در

      نوروز یک جشن باستانی و مقدس در همه ادیان از جمله اسلام است چون بهار طبیعت است در مورد شروع سال در ایام مختلف هفته از امام صادق حدیث داریم دقیقا اسلام اشاره به ظهور در بهار دارد

      • حسینی ارسالی در

        مگه نه همین شمایین که میگین باید سله رحم داشته باشیم.عیدنوروزم بهانه ای است برای دیدوبازدید وانجام سله رحم.

      • ناشناس ارسالی در

        اشکالی نداره نوروز رو جشن بگیریم من خودم میگیرم ولی حق نداریم بگیم مقدسه چون میشه دست بردن در دین کی گفته مقدسه اون حدیثا هم جعلی ان یه عمل مباحه

    • مهدی بهرامسری ارسالی در

      ما ایرانی هستیم وسرزمین ما ایران باستان است ،همه ادیان عید دارند وعید ما مردم ایران نوروز باستان بوده وهمیشه خواهد بود ،زمین رویش می‌کند درختان شکوفه میدهند گلها می‌رویند وانسان که از خاک به عمل آمده با رویش طبیعت وشکوفا شدن گل ودرخت وچشم انداز طبیعت سرزمینش خودش را با لباس نو آراسته وهمه در درون خود غرق شادی وشور می‌شوند وبها را تبریک می‌گویند که این همان عید نوروز باستانی مردم ایران زمین است، یه روزی میاد تمام دنیا به نوروز ایرانی ها عشق می‌ورزند وایئن مارا به رسم باستانی ایران زمین سال نوی خود می‌دانند وشعار همه بهاران خجسته باد ،،،،

    • آمنه مادر دو بچه ارسالی در

      لطفاً این حرفها رو نزنید سال تو با کلمه های قرآن شروع میشود یا نقاب القلوب والبصار پس حتمان مبارکه

    • یاسین ارسالی در

      نوروز یعنی ایران و چند هزار سال تمدن با هرکس برابر ایران و تمدن ایران وایستاد دشمن است زرتشت مقدس هسته در حالی من شعیه هستم ولی توهین به زرتشت یعنی به ایران و پداران ما

    • فردوس بابایی آبکنلری ارسالی در

      سلام و ارادت. این عید سعید باستانی که یادگار نياکان ما هست خدمت هموطنان نوعدوست شادباش عرض‌می‌کنم. ایکاش این واعظ محترم تاریخ را مطالعه می‌کرد و این قدر خرافاتی و جاهلانه صحبت نمیکرد چونکه نسل جوانی با درک و مفاهیم بسیار بالا در کشور وجود دارند

      • ناشناس ارسالی در

        تاریخ که ازش نام می بری میگه که این نوروز چند بار عوض شده قبلا اول تابستان بوده بعد اول پاییز بوده

    • علی ارسالی در

      درود،ما ایرانی هستیم و باید رسم نیاکانمون رو به جا بیاریم،عید مبعث وغدیر که ایرانی نیست،بزار هرکس هرچیزی میخواد بگه عربها هزاروچهارصدسال پیش به ایران حمله کردن ودویست سال ایران رو موالی خودشون کرده بودن نتونستن عیدنوروز رو برچینن دیگه این یارو که عددی نیست

    • مسعودبابایی روشن ارسالی در

      ازکوزه همان طراودکه دراوست

      • ناشناس ارسالی در

        به قول فردوسی بزرگ بسی رنج بردم دراین سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی ایرانی فقط میدونه عید باستانی چیه فصلی نو که از رویش تازه گلها رخت زیبای رنگی شکوفه های بهاری دختان بیداری خواب زمستانی این همه گواه بر آب و آتش و باد سه عنصر طبیعت زمین زیباست

      • افشین ارسالی در

        درود بر شما .بزرگوار.جواب .........خاموشیست .واقعا که از کوزه همان .......

    • نا آشنا ارسالی در

      واقعا همین طوراست ومهمترین عید ما عیدبزرگ غدیر است

      • ناشناس ارسالی در

        عیدغدیرجای خودش عزیز و گرامی است و ایرانیان مسلمان باجونودل جشن میگیرن اما اما !عیدنوروزهم جای خودوهمیشه هم درجای خودش یعنی اول بهاربارسیدن فصل نوفصلی که سرامدفصلهاست وروحبش تازه شدن طبیعت ونوشدنحالوهوا ودلهاست که هر شاعری برای بهارشعری سروده پس دربهار انسان به بخشندگی وصفاوصفات زیبای خداپی میبرد نه که گاو وخرشود به به .پس نوروز همیشه عیداست و همیشه ماندگار

      • زهرا کمالی ارسالی در

        شما میتونی ماتم بگیری تو خونت اگه با این اقا موافقی

      • ناشناس ارسالی در

        برای شما آره ولی برای ایرانی همه شان

      • بدون نام ارسالی در

        مهمترین عید ما ایرانی ها نوروز باستان بوده هست و خواهد بود حتما تو ایرانی اصیل نیستی

    • ناشناس ارسالی در

      اگر این علف سبز نشود جو و گندم ذرت نروید تو هم از گشنگی میمیری

    • ناشناس ارسالی در

      شما و امثال شما خوبین

    • ناشناس ارسالی در

      ما در نوروز فقط علف رو نمی بینیم
      تحولی در ایران رو می بینیم که نشان می دهد ما باید از نو شویم و با امید زندگی را ادامه دهیم
      ولی اعیاد مذهبی در ایران به عنوان یک شور اسلامی برجاست .
      نوروز هم به عنوان یک جشن تاریخی برجاست.
      بعد هم گاو و خر بودن به معنای علف خوردن که نیست .
      مهم تفکر آدمهاست

    • خسروجردی ارسالی در

      مامردم به توهین عادت کردیم انهم از

    • ن ارسالی در

      علف و سبزه ومیوه هاباآمدن بهارشروع بکارمیکنن وبرای ماانسانهاهم هستن پس بفرمائید ماانسانهاهم گاو و خریم ونبایدبرای نعمت هایی که خداوند با آمدن بهار بمامیدهد جشن بگیریم.

      • ناشناس ارسالی در

        برخی اگر فقط و فقط از هوا هم تغذیه کنند، باید رویش و دگرش زمین و طبیعت را جشن بگیرند. چرا که همین اکسیژن هم محصول گیاهان است. حالا چه برسد به آنکه انسان بخواهد این فراوانی نعمت را بشمارد....
        در واقع عید گرفتن کمترین سپاسگزاری است و اگر واجب هم نباشد نشانه حداقل درک و شعور مخلوق است!

    • ناشناس ارسالی در

      هرچی زور بزنیدفایده نداره من زن ایرانی عید نوروز رو هرسال باتمام روسومش جشن میگیرم وبه فرزندانم سفارش میکنم ویاد میدم عید نوروز روجشن بگیرند.

    • جهانگرد ارسالی در

      نوروز درزمان حیات پبامبراسلام هم تایید شده است وآنانیکه نمیدانند بدانند که اولین عید غدبر خم مصادف بانوروز ایرانیان بوده و اینها نه علم دارند نه شعور تاریخی بنابرابن هرچه گویند عرض خود می برند وزحمت مامیدارند .بیخیال شوید

      • ناشناس ارسالی در

        احسنتم بسیار عالی

    • تاجی ارسالی در

      منم به نوبه خودم احساس همدردی با مردم افغانستان می کنم.

    • ناشناس ارسالی در

      نوروز عیدی است ایرانی، ربطی به زرتشت ندارد، چون قبل از اسلام دین ایرانیان زرتشتی بوده و ایرانیان پیش از اسلام این عید را جشن می‌گرفتند، به غلط منتسب شده به عید زرتشتی.دلیل نمیشه چون ایرانیان به اسلام گرویدند از اعیاد و مراسم ملی خود که دست بکشند، ما ایرانی هستیم و هم اعیاد ملی هم اعیاد دینی برایمان ارزشمند و مهم است.

    • ناشناس ارسالی در

      از نظر اسلام نوروز عید نیست و گردش زمین به دور خورشید هم عید نیست لیکن اگر نگوییم مقدس است انجام ان اشکالی ندارد چون خلاف اسلام هم نیست

    • ناشناس ارسالی در

      عید سعید باستانی از دیرند جشن سبزینگی عشق در بهاری نو برای ایرانیان میبوده که تا امروز دشمنان این کشور افسانه ای نتوانسته اند آن را تمیم نابود نموده و سفره ای تهی از سبزینگی و برکت را بجای آن در آشیان مهر بگسترانند در این روزهای باد و بارانی که تندبادهای هرزه گرد وحشی مست از یکسو به در و دیوار آشیانهای تهی از همه چیز دیوانه وار میکوبند و از سوی دگر سرشکهای بیفرجام آسمان سرشکبار آلودگیهای خاک تیره گرسنه زمین تاریک را عاشقانه میشویند باید عداوت عمامه جهلی بوجهلی عجمی خویش را از لابلای شیارهای تاریک مغز پاک نمود و به کشور افسانه‌ای خویش در قرن عصیان و نسيان و گناه اندیشید و مردم تهیدست را از مخلبهای مسود فقر مرموذ بیدرنگ رها نمود...شاعر

    • ناشناس ارسالی در

      باتبریک نوروز عیدباستانی ماایرانیان.
      هرملتی یه شناسنامه و هویتی داره یکی ازمهمترین هویت ماعیدسعیدنوروزاست .زبان وآئین هرملتی سناسنامه اون ملته.
      الهی هرشخص گروه ویافرقه ای ک میخواهندخواسته یاناخواسته به این هویت ما خلل وارد کنن خودشان ازموجودیت وحیات ساقط شوند

    • البرزی ارسالی در

      جواب ابلهان خاموشیست

      • hmohammadp98 ارسالی در

        حرف ایشون کاملاً راسته


        اولاً تا در مورد چیزی کامل تحقیق نکردین حرف نزنین و به این شخصیت بزرگ توهین نکنید

        ایشون یک کتابی داشتن به اسم نوروز در اسلام و جاهلیت ایشون توی این کتاب به صورت کامل همه چیز رو توضیح دادند.
        پس این کتاب را مطالعه کنید بعد به این شخصیت عالی قدر توهین کنید

    • دیار قنبری ارسالی در

      سلام عرض ادب و احترام من خودم یک «کرد» هستم اگر بهار نیاید الف و گیاه رشد نکند و حیوانات اهلی از آن استفاده نکنند مگر می شود از حیوانات اهلی استفاده ای برد پس بدانید همه به آمدن نوروز احتیاج دارن چه حیوانات چه انسان ها

    • منم ارسالی در

      همه اشتباه فکر می کنن تو درست لابد 🤨

    • ناشناس ارسالی در

      واقعا ...

    • ناشناس ارسالی در

      درود بر ایران وایرانی جشن بزرگ عید عید نوروز هست بس تمام

    • Arash ارسالی در

      واقعا برای این آقا متاسفم

    • ناشناس ارسالی در

      بی شرف غلط میکنه درباره عید این طور نظر میده

      • hmohammadp98 ارسالی در

        تو مگه ادب نداری؟
        مگه شعور نداری ؟
        بیخود می‌کنی که هرکس حرفی زد شروع کنی به فحاشی
        اولاً تا در مورد چیزی کامل تحقیق نکردین حرف نزنین و به این شخصیت بزرگ توهین نکنید

        ایشون یک کتابی داشتن به اسم نوروز در اسلام و جاهلیت ایشون توی این کتاب به صورت کامل همه چیز رو توضیح دادند.
        پس این کتاب را مطالعه کنید بعد به این شخصیت عالی قدر توهین کنید

      • hmohammadp98 ارسالی در

        اولاً تا در مورد چیزی کامل تحقیق نکردین حرف نزنین و به این شخصیت بزرگ توهین نکنید

        ایشون یک کتابی داشتن به اسم نوروز در اسلام و جاهلیت ایشون توی این کتاب به صورت کامل همه چیز رو توضیح دادند.
        پس این کتاب را مطالعه کنید بعد به این شخصیت عالی قدر توهین کنید

    • سید ارسالی در

      امام خمینی رحمت الله علیها هیچ وقت با نوروز مخالف نبود حتی یک کیسه سکه داشتند و از داخل آن عیدی پرداخت میکردند وحش شاد شما آقا لطفا ساکت

    • سمیرا ارسالی در

      بهار یکی از فصول خداست ندانسته حرف زدن هم گناهه

    • مهدی آذری مقدم ارسالی در

      دنیا فرهنگ ایران را با تمدن تاریخی کهن می شناسند که روز نو وشروع سال جدید یا سال نو قرنها در وجود مردم نهادینه شده. گاو وخر آنهائی هستند که شعورشان بی فرهنگی وبی شعوری است. امام رحمت ا... علیه هم در نوروز به مسئولینی که خدمتشان می رفتند عیدی می دادند.

    • سمیرا ارسالی در

      ولایت مطلق فقیه یعنی رهبر میاد عید و سال نو رو تبریک میگه بعد یه نادان میاد اینطوری حرف میزنه

    • احمد حسنی ارسالی در

      توهم میتوونی بخوری

    • اسماعیل ارسالی در

      واقعاً که چرا به رسم و رسومات مردم احترام نمیگذارید ، عید نوروز عید باستانی و خیلی قدیمی ما ایرانی هاست چرا با این حرف های بی ارزش توهین به ایران و ایرانی ها میکنید اتفاقاً حالا که توهین به وسط اومد عید هایی که اسم برد اعیاد عربهاست و ما که عرب نیستیم عرب های ملخ خور

    • ناشناس ارسالی در

      ت

    • ناشناس ارسالی در

      من باهاشون موافقم. عید اونوقته ک خدا دستور داده نه اجداد زرشتی ایران

      • محمد ارسالی در

        مشخصه شما هم از این حرفها خوشت اومده ، من تو اظهار نظر اولی خودم گفتم ای کاش فقط برای دید عموم گذاشته بشه چون حرف حق رو گفتم بدون هیچ توهینی
        اونم این بود ک مهاجران در ایران آنچنان پروار شدند که فراموشی گرفتند
        رگ خونی از اجداد در نسل ها جریان داره و شکی در آن نیست
        حالا اجداد چه زرتشتی باشند چه سوسمار خور

      • بدون نام ارسالی در

        توهم مثل اون احمقی

    • ناشناس ارسالی در

      حاج آقا علف وانچه دربهار می روید نعمت خداست و شماهم از آن میل می فرمایید

    • ناشناس ارسالی در

      این عید ایرانیان است وما ایرانی هستیم ونوروز را با ید جشن بگیریم اعیاد دیگر عید اعراب است ومال ایرانی ها نیست

    • ایرانی ارسالی در

      اگه بخوایم این مسیله رو به مانند خودتون تحلیل کنیم
      هر کس عید نوروز رو عید نمیدونه جمع کنه از ایران بره

    • sana ارسالی در

      دین و فرهنگ دوتا چیز جداست و به هم ربطی نداره هر کس هر دینی میتونه داشته باشه ولی فرهنگ مربوط به یه منطقه ست به جایی که توش زندگی میکنی و بزرگ شدی چیزیه که از نیاکانمون به ما رسیده
      سنت ها و آداب و رسوم مثل همین عید نوروز ربطی به دین نداره

    • ملت ارسالی در

      روحانی عزیز خداوند انسان را با خنده وشادی خلق کرد واز مخلوقاتش میخواهد شاد باشند هرسنتی که دل ملت را شاد کند ارزشمند است این طرز تفکر فاصله مردم را از شما بیشتر خواهد کرد

    • ناشناس ارسالی در

      واقعا خاموشی بهترین جوابه

    • هادی ارسالی در

      هر کسی در هر مقامی به مردم توهین کند به خود توهین کرده.

    • ناشناس ارسالی در

      فقط اینو میگم که ایرانی جماعت اگه رو دنده لج بزنه یجوری این جشن نوروزو باشکوه تر بزگزار میکنه که تا یماه ادامش میدن

    • ناشناس ارسالی در

      واقعا برا خودمون و خودت متاسفم

    • ناشناس ارسالی در

      انسانهای بزرگ و صاحب خرد به باورها ,آداب و سنن دیگران احترام میگذارند, چون سگان هار و درنده خو وحشیانه به فرهنگ و آداب و رسوم دیگران حمله و توهین نمیکنند, وای بر سبک مغزان و بیخردان .

    • محمد ارسالی در

      زبان وفرهنگ وادبیات فارسی آ نقدر پربار است که زبان اول مردم افغانستان است،🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷عید باستانی نوروز مبارک،

      • ایران ارسالی در

        زبان فارسی برای ایرانی هاست و افغانستان هم چون جز ایران بوده مردمش فارسی حرف می زنند و اینکه شما زبان فارسی حرف می زنید براتون امتیاز محسوب نمیشه چون فارسی زبان ایران هست

    • ناشناس ارسالی در

      عیب رندان نکن ای زاهد پاکیزه سرشت .که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت. من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش. که کسی آن درود عاقبت کار که کشت. همه کس طالب یارند چه هوشیار چموش. همه جا خانه عشق است چه مسجد چه کنشت.......

    • ناشناس ارسالی در

      اصلا تو خوبی

    • ........ ارسالی در

      من خودم اسلام رو قبول دارم ولی عید نوروز که بد نیست 😐 مثلا عید نوروز باعث میشه ما چه گناهی کنیم اینکه دور هم جمع میشیم و بهار جدید رو جشن میگیریم بده ؟😐😑 تازه عید نوروز قر آن هم سر سفره میزارن رهبر هم تبریک میگه و برای سال جدید ی عنوان می زاره به نظر من این حاجیمون ی زره مشکل داره 😅 بی احترامی به کسی نکردم حرف دلم رو گفتم 🤦

    • ایران باستان ارسالی در

      خاک توسر این طالب های خرافات
      دیگران هفت شهر عشق راگشتند اینا هنوز اندر خم یک ریگ اند

      • hmohammadp98 ارسالی در

        اولاً تا در مورد چیزی کامل تحقیق نکردین حرف نزنین و به این شخصیت بزرگ توهین نکنید

        ایشون یک کتابی داشتن به اسم نوروز در اسلام و جاهلیت ایشون توی این کتاب به صورت کامل همه چیز رو توضیح دادند.
        پس این کتاب را مطالعه کنید بعد به این شخصیت عالی قدر توهین کنید

    • جواد ارسالی در

      با عرض سلام
      در روایات هم روایت موافق داریم و هم روایت مخالف عید نوروز اما باید درست نگاه کرد و منظور و جایگاه رو فهمید خود پیامبر فرمودند هر کس سنت حسنه رو بنا کنه او هم در اون ثواب و کار خیر شریک هست آلان هم مردم در عید نوروز دید و بازدید میرن و... کدورت ها رو کنار میزارن

      والله ما هم حوزه علمیه درس خوندیم ولی جوری که ایشون دارن ریشه دین رو میزنن کسی نزده

    • ناشناس ارسالی در

      نن که تازنده هستم هم ۴ شنبه سوری وهم سفره ی عیدمیگیرم اصالت ماایرانیان بایدپایداربماند

    • ناشناس ارسالی در

      کسی نگفت همه باید جشن بگیرند و خوشحال باشند ،کسی نگفت چون عید ما هست عید شما هم باید باشه ، شما هم به مراسم خودت بپرداز ، در ایران هم بهار عیدشونه و همینه و تغیر هم نمیکنه و هزاران سال همین بوده شما خوشت نمیاد میتونی بری تو کشور خودت ، چرا به یک جمعیت ۸۵ میلیونی در ایران و حتی کشورهای دیگه مثل تاجیکستان ، ترکیه افغانستان و.... توهین میکنید

    • علیرضا ارسالی در

      جناب استاد
      جز راست نباید گفت، هر راست نشاید گفت
      هر حرفی رو برای همه کس نمیشه گفت چون خداوند عقول مردم رو متفاوت آفریده

    • ناشناس ارسالی در

      الان کاربرد حرفتون چیه ؟
      آیا الان خیلی ها دیگه عید نوروز رو جشن نمیگیرند؟
      آیا واقعا الان با این لحن و گفتارتون خیلی ها رو به سمت خودتون آوردید؟
      همه ما میدونیم عید مبعث عید قدیر و عید فطر و ... عیدهای زیبایی هستند و همه ما هم از این اعیاد لذت میبریم و عید نوروز هم یک عید زیبا و کهن هست و یک رسم زیبا.

    • سعید ارسالی در

      ایران اگه آبرویی داره از دوران باستان خودش داره
      درود بر کوروش کبیر
      درود بر هخامنشیان که در زمان فرمانروایی اونها نصف مردم جهان(تعجب نکنید نصف مردم کل کره زمین) تحت پادشاهی هخامنشیان بودن

      • امیر عباس ارسالی در

        خجالت بکش ما بیشتر مسلمانیم تا ایرانی

    • حسن کریمی ارسالی در

      من از این مردک میپرسم مگه شما از جایی به غیر از گیاهان سبز شده در نوروز ارتزاق میکنید .مگه گندم از زمین و نوروز نیست .ولی انگار این آقایان از چاه فاضلاب تغذیه می‌کنند و با رویش گیاه کاری ندارن

      • ناشناس ارسالی در

        اولاً تا در مورد چیزی کامل تحقیق نکردین حرف نزنین و به این شخصیت بزرگ توهین نکنید

        ایشون یک کتابی داشتن به اسم نوروز در اسلام و جاهلیت ایشون توی این کتاب به صورت کامل همه چیز رو توضیح دادند.
        پس این کتاب را مطالعه کنید بعد به این شخصیت عالی قدر توهین کنید

    • جلال شکرائی ارسالی در

      ایشان که از عمامه مشخصه عرب هستند و نه ایرانی. اسلامی که در ایشان بیان کردند اسلام نما و نه اسلام است. هیچ دینی با هویت یک ملت مخالف نیست.قضاوت در مورد توهین نمیکنم اما اگر واقعا منظورش مردم ایرانه، دقیقا علف و سبزه مال خودشه، اما مطمئنم تملق کرده برای خودشیرینی و پست گرفتن.

      • ناشناس ارسالی در

        اولاً درست صحبت کن ادب داشته باش این چه طرز حرف زدنه
        حرف ایشان کاملاً درسته
        وقتی اسلام چیزی رو رد می‌کنه دیگه شما بیخود می‌کنی بگی این رسم ما ایرانیاست

        دوما تا در مورد چیزی کامل تحقیق نکردین حرف نزنین و به این شخصیت بزرگ توهین نکنید

        ایشون یک کتابی داشتن به اسم نوروز در اسلام و جاهلیت ایشون توی این کتاب به صورت کامل همه چیز رو توضیح دادند.
        پس این کتاب را مطالعه کنید بعد به این شخصیت عالی قدر توهین کنید

    • رضا ارسالی در

      واقعا عرب هستی اگر ایرانی بودی این حرفها نمیزدی عید نوروز اصالت من ایرانی است

    • ناشناس ارسالی در

      خوب عید باستان هم عید است عید قدیر هم عید است همه برای ما محترم هستند این چه حرفیه می زنی

    • ناشناس ارسالی در

      حاجی بفرمایید تاریخ اسلام سانسور نشده رو مطالعه کنید دین شما با 12 تا امام و پیغمبر ترویج شده ولی هنوز تو کشورهایی مثل عراق و سوریه و یمن و لبنان که همه رسول خدا رو قبول دارن جنگ و خونریزیه پس در نتیجه علف هم برای شما زیاده همین که زرتشت قبل از دین شما خداوند رو برای قومش ثابت کرده و شکر گذاری بلد بودن و هیچ انسانی رو برده یا زنده به گور نمیکردم از مذهب شما بالاتر و قابل احترامه امثال شما برای حکومت مضرند چرا که دین و مذهب رو با بی احترامی به انسانها و عقایدشون کمرنگ میکنید

    • رامین ارسالی در

      درود-گنده تر از تو نتونستن-داروهات رو سر موقع بخور-خوب میشی

      • hmohammadp98 ارسالی در

        واقا جای تاسف داره که انقدر شما بی ادب هستید و به این عالم بزرگ اهانت میکنید
        ملتی که نخواد هیچ هرفی رو قبول کنه همین میشه

    • مهدی ارسالی در

      ملت.ایران.نبایدشادباشندهمیشه.باعزاوکریه.زارباید
      روزنامه.راسپری.کنیم.ابله.ترین.ادم.که.مردم.راکاوخر
      یادکرده.این.بابا.افغانی.اصل.است.وانتظاری.ازش
      نباید است.فعلا.مملکت.مادراشغال.بیکانکان.است
      پوتین.اوکران.رااشغال.کرده.ایرانم.افغانستان

    • ناشناس ارسالی در

      دوران طلایی بی خردی و کج فهمی و تیکه پرانی که بیماری منطقه خاورمیانه شده بود به امید خداوند رو به پایان است
      از خدا میخواهم رعایت حال جوانان مارا بکند تا دیگر باره مسموم به این زهرهلاک کننده نشوند

      • HMOHAMMADP98 ارسالی در

        کتاب ایشان را که اسمش نوروز در اسلام و جاهلیت هست بخوان و بعد اظهار نظر کن

    • ناشناس ارسالی در

      واااااااااای خدایا پناه می‌بریم به آواز دست اینا

    • ناشناس ارسالی در

      امثال شما همه چیز و نابوده کرده

    • فرهاد ارسالی در

      بعضی از این حضرات توهم این را دارند که چون لباس روحانیت را پوشیده اند مجازند هر توهین و مزخرفی بر زبان بیاورند البته مقصر اصلی سران نظام هستند که اجازه میدهند چنین افراد بیسوادی ملبس به این لباس شوند و هر چه میخواهند بگویند

    • Shhram ارسالی در

      شماها هم چی رو از مردم گرفتین عید رو هم بگیرید

    • پوربهشت ارسالی در

      نوروز از روزهاى ما و شيعيان ماست. ايرانيان آن را حفظ كردند.

      بحار الأنوار ـ به نقل از معلّى بن خنيس ـ

      💥 در روز نوروز خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم حضرت فرمود : آيا مى دانى امروز چه روزى است؟

      💥 عرض كردم : فدايت شوم، اين روزى است كه ايرانيان آن را گرامى مى دارند و در آن به يكديگر هديه مى دهند. امام فرمود : سوگند به آن خانه كهن كه در مكّه است، جز اين نيست كه اين يك ريشه كهن دارد، من برايت توضيح مى دهم تا آن را بدانى···

      💥 اى معلّى! روز نوروز، همان روزى است كه خداوند در آن از بندگان پيمان گرفت كه او را بپرستند و به فرستادگان و حجت هاى او و به امامان عليهم السلام ايمان بياورند.

      💥نوروز نخستين روزى است كه خورشيد در آن طلوع كرد··· هيچ نوروزى نيست مگر اين كه ما در آن روز منتظر فرج هستيم؛ زيرا نوروز از روزهاى ما و شيعيان ماست. ايرانيان آن را حفظ كردند و شما آن را از دست نهاديد··· نوروز نخستين روز از سال ايرانيان است··· .

      📚 بحار الأنوار : 59/92/1.

    • Abbas ارسالی در

      راستی ماهی قرمز رو فراموش کردید
      ماهی قرمز فرهنگ چینی است که به ایران اومده و فکر کنید سالانه در روز عید چند تُن گندم حروم میشه و بعد سر از سطل زباله ها و رودخانه ها در میاره و چهره زشتی به رودخانه ها میده

    • ناشناس ارسالی در

      هرکس در طول تاریخ با نوروز در افتاده زمینه نابودی خودش را فراهم کرده و ایرانیان میهن پرست باید به فکر نابودی کسانی باشند که نوروز را کمرنگ کردن وگرنه هیچ کس حتی طالبان شهامت در افتادن با نوروز ندارد

    • ناشناس ارسالی در

      بستگی داره بچه دیدی به فرارسیدن بهار ونو روز نگاه کنی یکی مثله این اقا همچون حیوانان منتطر رشد گیاهان باشی یا مثله نیاکانمان انرا شروع مجدد زندگی طبیعت

    • ناشناس ارسالی در

      حرف ایشون کاملاً درسته
      ایشون یک کتاب به اسم نوروز در اسلام و جاهلیت دارند که همه چیز را در این کتاب توضیح دادند این کتاب را مطالعه کنید

    • ناشناس ارسالی در

      نایسو

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه