ارسال به دیگران پرینت

واشنگتن | احیای برجام

احیای برجام و نیاز واشنگتن به ثقل موازنه ایران در منطقه

روزنامه الجزیره عربستان در تحلیلی به ارتباط مذاکرات احیای برجام با امنیت منطقه‌ای در خاورمیانه پرداخته است. عبدالله بن موسى الطایر در این تحلیل نوشته است: تماس‌های تلفنی جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا با رهبران کشورهای تاثیرگذار در خاورمیانه به‌ویژه پادشاهی عربستان سعودی، مرا به یاد تماس‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق ایالات متحده در آخرین لحظات پیش از امضای برنامه جامع اقدام مشترک درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در وین، در چهارده ژوئن ۲۰۱۴ می‌اندازد.

احیای برجام و نیاز واشنگتن به ثقل موازنه ایران در منطقه

 در ادامه این مطلب آمده است: رئیس‌جمهور بایدن هم خود به عنوان معاون اوباما جزئی از این توافق بود، وی هنگامی که ریاست جمهوری را برعهده گرفت، مواضع جدی در خصوص این پرونده اتخاذ کرد تا به یکی از مهم‌ترین مسائل خارجی آمریکا تبدیل شود. چرا رئیس‌جمهوری آمریکا و دولت وی برای نجات توافقی تلاش می‌کنند که ترامپ در مه ‌۲۰۱۸ از آن خارج شد؟

پیش از پاسخ به این سوال، باید به ضعف آمریکا در برابر ایران و خواهش‌های مکرر از این کشور برای بازگشت به توافق هسته‌ای و آمادگی آن برای پرداخت هرگونه بهایی که ایران مشخص می‌کند، اشاره کنیم، حتی می‌توان گفت که سرسختی و غرور ایران به موضع برتر در مقابل طرف آمریکایی رسیده، در سایه این نکته که پذیرش این رفتار ایران از سوی کشور بزرگی همچون ایالات متحده، مایه شگفتی و حیرت است. این رفتار مخالفت ایران با نشستن پشت یک میز برای مذاکره مستقیم با مذاکره‌کننده آمریکا بوده است.

در پاسخ به سوال قبلی چند احتمال را می‌توان برای به آب و آتش زدن آمریکا برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک با ایران تفسیر کرد. سطحی‌ترین احتمال در موضع دولت کنونی آمریکا مقابله با هر تصمیمی است که رئیس‌جمهور ترامپ اتخاذ کرده بود. دولت دموکرات، در حال حاضرکودتا علیه رئیس‌جمهور ترامپ و حرکت در مسیر مخالف سیاست خارجی وی را در پیش گرفته است.

نویسنده گزارش در بیان احتمال دوم مدعی است: اما دومین احتمال، باور و متقاعد شدن تصمیم‌گیرندگان استراتژیک آمریکا مبنی بر لزوم حفظ موازنه قوای منطقه‌ای در خاورمیانه است. از نظر طراحان و تصمیم‌گیرندگان استراتژیک آمریکایی، عربستان‌سعودی قدرت مسلط بر اعراب اهل سنت و مرجعیت سُنی حدود ۸۵‌درصد مسلمانان اهل سنت در جهان است و ایالات متحده باید ایران را در جامعه بین‌المللی وارد کند تا نماینده شیعیان در رویارویی با اکثریت اهل سنت باشد.

چه بسا یکی از اهداف بلندمدت طرفداران بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، بیان این حرف باشد که پیوستن ایران به جامعه بین‌المللی بدون شک منجر به گشایش و انعطاف‌پذیری در داخل ایران نسبت به جهانی‌سازی خواهد شد و مقدمات وادار کردن ایران به تغییر و دگرگونی را فراهم خواهد کرد.

تلاش برای کاهش بهای نفت را نمی‌توان دلیل احتمالی حرکت پرشتاب آمریکا به سمت بازگشت به توافق هسته‌ای تفسیر کرد، زیرا ایران بخشی از اوپک‌پلاس است و هرگز به خاطر ایالات متحده آمریکا، به مخالفت با روسیه نخواهد پرداخت، علاوه بر آن باید به دشواری‌های فناوری اشاره کرد که مانع بازگشت سریع ایران به تولید نفتی و سهمیه خود در بازار نفت و تاثیرگذاری بر قیمت‌ها خواهد شد.

اگر ایران آن طور که غربی‌ها می‌گویند تنها چند هفته با ساخت بمب اتمی فاصله دارد، در آن صورت، هیچ توافقی آن را از دانش و شناختی که کسب کرده، محروم نخواهد کرد، به همین سبب این توجیه که تسریع در بازگشت به توافق، ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای محروم خواهد کرد، توجیه منطقی نیست.

 

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه