ارسال به دیگران پرینت

مهمترین تکنیک های زوج درمانی

به جای شکایت کردن مستقیما درخواستت را بگو!

این یکی از مهمترین تکنیک های زوج درمانی است.

به جای شکایت کردن مستقیما درخواستت را بگو!

این یکی از مهمترین تکنیک های زوج درمانی است.

اگر به یک زن بگویم اگر از شوهرت چیزی در دلت هست بگو: چند ساعت حرف خواهد زد و انواع شکایات و انتقادات را خواهد گفت.

حالا اگر مجدداً به او بگویم: شکایت نکن، فقط درخواستت رو بگو، خواهیم دید که فقط چند درخواست روشن و ساده بیشتر نخواهد داشت.

_ما از زوجین می خواهیم که در یک محیط مناسب بنشینند و ابتدا یکی از زوجین تمام درخواست های خود را بگویید و سپس بگوید حرفم تمام شد، حالا نظر خودت را درباره درخواست های من بگو.

_خیلی تکنیک ساده ای است. اما معجزه می کند.

 مثال یک ارتباط نامناسب که فقط شکایت میکند:

زن در آشپزخانه مشغول شستن ظرف هاست که مرد شروع میکند: تو اصلا برای من ارزش قائل نیستی، دائماً به من توهین میکنی، من میفهمم. دائما سر و صدا و غر میزنی، این یعنی اینکه من رو حساب نمیکنی، خسته شدم از دستت. اگه بچه نداشتم ولت میکردم و خودمو نجات میدادم.

 اینم شد زندگی، صبح تا شب اعصاب خوردی، بسه دیگه، خستم کردی، خدا لعنت من کنه با این زن گرفتنم.

 دوستان عزیز دقت فرمایید اولاً درخواست مرد روشن نیست، وثانیا مدام با سرزنش و شکایت و تهدید، باعث می شود که زن نیز مقابله به مثل کند و شکایت و سرزنش و تهدید متقابل نماید و همچنین باعث کاهش علاقه زن به مرد می شود. 

یعنی مرد برای این سرو صدا راه انداخت که بگوید در خانه برای من ارزش قائل نیستی، اما نحوه شکایت و تهدید و سرزنش مرد باعث کاهش بیشتر ارزش او در نزد زن گردید.

_مثال یک ارتباط مناسب: 

مرد در یک زمان و مکان مناسب می گوید: 

من یک سری خواسته از تو دارم، آنها را مطرح میکنم. وقتی که درخواست هایم تمام شد به تو میگویم حرفم تمام شد، آن وقت تو شروع به صحبت کن و نظرت را بگو:

 من دوست دارم وقتی به خونه میام به استقبالم بیای و خوشحال ببینمت و وقتی من مطالعه میکنم یا فوتبال می بینم باهام شروع به حرف زدن نکنی و من رو چند دقیقه به حال خودم بگذاری. 

 

 دوست دارم وقتی که تو از من کاری میخواهی با حالت دستور و داد و بیداد حرف نزنی.نگو برو اشغالارو بذار دم در همش باید بهت بگم.

 همچنین درخواست دارم که وقتی با من حرف میزنی صدایت را پایین بیاوری و تند تند و بلند و تهدید آمیز حرف نزنی و انگشت اشاره ات را به نشانه تهدید دائماً تکان ندهی. من در این مواقع  احساس بدی میکنم. حرفم تمام شد، حالا تو نظرت را بگو

تمرین کنید با احترام با هم صحبت کنید. معجزه میکند

 

منبع : ژوان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه