ارسال به دیگران پرینت

حفاظت محیط زیست:

سومین موج شیوع طاعون نشخوار کنندگان کوچک در البرز | حفاظت محیط زیست: از مهر ۶۰ رأس گونه کل و بز وحشی تلف شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز از شیوع مجدد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در طالقان خبر داد. وی گفت: متاسفانه از مهر ماه سال جاری تاکنون حیات وحش طالقان برای سومین بار درگیر شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک شده و در مجموع تاکنون حدود ۶۰ رأس گونه کل و بز وحشی تلف شده است.

سومین موج شیوع طاعون نشخوار کنندگان کوچک در البرز | حفاظت محیط زیست: از مهر ۶۰ رأس گونه کل و بز وحشی تلف شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز از شیوع مجدد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در طالقان خبر داد.

فردین حکیمی گفت: متاسفانه از مهر ماه سال جاری تاکنون حیات وحش طالقان برای سومین بار درگیر شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک شده و در مجموع تاکنون حدود ۶۰ رأس گونه کل و بز وحشی تلف شده است.

حکیمی گفت: در حال حاضر شاهد پیشرفت بیماری در زیستگاه‌های پایین دست هستیم و با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه و وضعیت جوی نامناسب در ارتفاعات، محیط بانان و همیاران محیط زیست با سختی و مشقت فراوان در حال پایش منطقه و معدوم سازی لاشه‌ها هستند.

حکیمی گفت: فرآیند تحقیقات و علت‌یابی سومین موج پیاپی شیوع طاعون نشخوارکننده‌ کوچک در سال جاری و علیرغم اقدامات اولیه و ایزوله کردن منطقه نسبت به ورود و خروج دام‌های اهلی از مهرماه سال جاری، در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفت که پس از بررسی علت آن با همکاری دامپزشکی استان، نتایج تکمیلی اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیر کل محیط زیست استان تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم واکسیناسیون تکمیلی و کنترل دام‌های اهلی و عبوری در زیستگاه‌های مشترک توسط دستگاه‌های مسئول به ویژه در استان‌های مجاور، در حال حاضر بیماری طاعون به عنوان یکی از تهدیدات جدی حیات وحش بوده و و در اثر این بی توجهی‌ها، متاسفانه سال‌ها زحمات شبانه روزی محیط بانان به هدر می‌رود.

 

منبع : انتخاب
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • احمد نور ارسالی در

      دامداری سنتی ریشه آب، خاک و موجودات زنده کشور را خشکانده است، متاسفانه این سبک درآمد و زندگی نه تنها در تولید کشور اثر چشمگیری ندارد بلکه سفره های آب زیرزمینی، سدهای بزرگ و بندهای کوچک (فرسایش خاک)، را دچار اختلال ویژه کرده و مسولین محترم فقط چشمشون گوشت و پوست گوسفند را می‌بیند و زیان های دام رها در طبیعت را نمیبینند. سازمان های نظیر امور عشایری از مقصرین درجه یک تخریب اکوسیستم های طبیعی ایران می باشند با ایجاد راه و ارائه امکانات به دامداران سنتی این سبک از زندگی را ترویج می دهند علاوه بر این سازمان جنگلها مقصر اصلی دیگر است به دلیل عدم ممیزی مرتع و عدم پایش تعادل دام و مرتع، مبادرت به ترویج طرح های مرتعداری که جز چپاول زمین و نابودی بیشتر عرصه حاصلی ندارند. دامداران سنتی شکارچیان درجه یک و دشمنان بالفعل کل و بز و قوچ و میش و نامحرمان طبیعت ایران هستند. چون آنها از زیستگاه‌ها مطلع هستند و شکارچی را بالای سر شکار می‌برند.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه