ارسال به دیگران پرینت

در دیداری دوجانبه مطرح شد؛

تأکید وزرای خارجه ایران وفنلاند بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

وزرای خارجه ایران و فنلاند بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید کردند.

تأکید وزرای خارجه ایران وفنلاند بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

 «پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند که به منظور بازدید رسمی از جمهوری اسلامی ایران اوایل روز جاری وارد تهران شده بود، امروز در دو نوبت با امیرعبدالهیان، وزیر خارجه کشورمان دیدار کرد.

طرفین در این دیدار به تبادل نظر در مورد روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختند. وزرای خارجه دو کشور، با عنایت به نودمین سالگرد تاسیس روابط میان ایران و فنلاند، راه‌های ارتقای روابط سیاسی، اقتصادی و پارلمانی فی مابین را مورد بررسی قرار دادند.

دو مقام ضمن تأیید ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی و تجاری دو کشور تأکید کردند، مترصد افزایش چشمگیر همکاری‌ها در این حوزه‌ها هستند. بر این اساس به ویژه بر عملیاتی کردن ظرفیت‌های مهم روابط در حوزه‌های حمل و نقل، کشاورزی، فناوری، دارویی، جنگلداری و چوب و کاغذ، محیط زیست، مدیریت منابع آبی و تبادلات علمی تأکید شد.

بخش دیگری از گفتگوهای وزرا به اشتراک مساعی دو کشور در خصوص مدیریت آثار و عوارض ناشی از تحولات افغانستان در حوزه‌های آوارگان، مقابله با قاچاق مواد مخدر و نیز مبارزه با تروریسم اختصاص داشت. هر دو طرف بر ضرورت حمایت از شکل‌گیری یک دولت فراگیر در افغانستان، به نحوی که موجب ثبات داخلی در افغانستان و امنیت در منطقه شود تأکید کردند.

امیرعبدالهیان و «هاویستو» در ادامه، ضمن تبادل نظر در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین، بر ضرورت نتیجه‌بخش بودن مذاکرات به نحوی که منجر به بازگشت تمامی طرفین به اجرای کامل تعهدات مندرج در توافق هسته‌ای شود، تأکید کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تأکید بر شکست قطعی سیاست فشار حداکثری هیئت حاکمه‌های آمریکا و انتقاد از بی‌ عملی سه کشور اروپایی در قبال این سیاست ضد انسانی، تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر منافع ملی، با عزم جدی برای نیل به یک توافق خوب در ادامه مذاکرات مشارکت خواهد کرد اما حصول توافق نیازمند اتخاذ تصمیمات مهم از سوی طرف‌های غربی به ویژه آمریکا است.

گفتنی است، دو طرف در خصوص برخی تحولات دیگر منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله سوریه، یمن و اوکراین به تبادل نظر پرداختند.

 

منبع : مهر
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • رضا ارسالی در

      بعد از عرض سلام و احترام.
      بلی ما در افغانستان به دستور بزرگواران ایرانی ما افتخار می کنیم وقتی مشورت یک حکومت فرارگیر را در افغانستان میدهند
      در عین حال اگر تهران هم اقدام به تامین حقوق هموطنی سنی ها و از جمله محروم ترین ایرانیان بلوچ ها توجه فرمایند نیکوست غیر ان این پیشنهاد ایران مسله یک بام و دو هواست یا بهتر کور خود و بینای مردم. ایا میدانید که بلوچ ها بقایای اشکانیانی اند که سرزمین را ازاد کرده اند که بدلیل دین میترایی در میان ماد ها به پارت معروف بودند و دین میترایی را هدایت می کردند?
      در حالیکه ان دوران بزرگواران فارس هنوز ساکن سرزمین باستانی خود شان در تور و خوارزم از عشق اباد تا تاجکستان بودند که پیش از دو هزار سال وقتی چین هون های سفید ترک و هون های زرد ازبک ترکمن را از خاقانات اخراج کرد ترک ها روم شرق را گرفتند و ازبک ترکمن ها فارس ها را بسوی خراسان اواره کردند ایشان ابتدای ساسانی های لر وارد نظام شدند چون اقوام ماد لر ها را انکار کردند و کودتای شانرا خاینانه گفتند و از شمال ترک ها اذربایجان را از اشکانی ها گرفتند اشکانی ها بعد از اشک بیست و دو که نامش بالاچ بود بنام او به بالاچی بلوچی و بلوچ معروف شدند متاسفانه هنوز هم عزیزان فارس ظلم های شان علیه بلوچ های مظلوم بی گران است و کسی نیست که از روی شعور و وجدان وترس از الله در حمایت از بلوچ ها اقدام کند, حتی نام و معرفت تاریخی شانرا هم غارت کردند و خود را اشکانی هم گفتند و فراموش کردند که اشکانی ها میترایی بودند و نه زردشتی و بلوچ بودند و نه فارس, که هر چند ریشه تاریخی بلوچی و فارسی یکی است و هر دو به اقوام سومر می رسند اما اینکه فارس خود را اریایی فکر می کنند اشتباه است زیرا اریایی بت پرستان هندو اند اما عزیزان فارس مانند ماد از اقوام سومر اند که با ظهور اکدی های وارد شده از روم شرق تا دمشق و بابل سومری ها شکست خوردند و فراگنده شدند که ریشه شان در مکه باستان یا مکایا و مکران اند و بعد کرد ها لر ها بلوچ ها براهویی ها ووو همه اب خور خانواده سومر اند بهر حال امید بزرگواران دانشمند ایران بزرگ بر هم وطنان خود شان محبت کنند و نه تبعیض و لعنت و کوتانگری,,, و اول چراغ خانه خود روشن کنند و بعد مشت به دیوار همسایه زنند با احترام

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه