ارسال به دیگران پرینت

چرا خواهر دوقلوی زمین خالی از سکنه است؟

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که برخورد اجرام با سرعت بالا به زهره می‌تواند عدم سکونت‌پذیری آن را توضیح دهد.

چرا خواهر دوقلوی زمین خالی از سکنه است؟

مطالعه‌ای جدید به توضیح علت عدم سکونت‌پذیری خواهر دوقلوی زمین می‌پردازد.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌اکسپلوریست،  زمین و زهره تقریبا شبیه یکدیگر هستند و گاهی زهره به عنوان خواهر دوقلوی زمین شناخته می‌شود. این دو سیاره جرم و اندازه یکسانی دارند با این حال علت وجود برخی تفاوت‌های اساسی میان زمین و زهره از جمله سکونت‌پذیری، ترکیبات جو و تکتونیک صفحه‌ای هنوز مشخص نیست.

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که برخورد اجرام با سرعت بالا به زهره می‌تواند عدم سکونت‌پذیری آن را توضیح دهد.

طبق مطالعه‌ای متفاوت، سیاره زهره حدود چهار تا ۴.۵ میلیارد سال قبل برخوردی با سرعت بالا را تجربه کرده است. این برخورد از برخوردهایی که زمین تجربه کرده شدیدتر بوده است. بیش از یک چهارم اجرامی که به زهره برخورد کرده‌اند دست‌کم ۳۰ کیلومتر بر ثانیه سرعت داشته‌اند.

براساس این مقاله جدید، این برخوردهای پر سرعت باعث ذوب شدن دو برابری گوشته زهره در مقایسه با ذوب ناشی از برخورد در زمین شده‌اند.

برخورد این اجرام پر سرعت ممکن است باعث ذوب کامل گوشته شده باشد.

"سیمون مارچی"(Simone Marchi)، سیاره‌شناس موسسه تحقیقاتی ساوث‌وست(Southwest) می‌گوید: زمانی که حتی یکی از این اجرام پر سرعت بزرگ به زهره برخورد کند روند تکامل سیاره را مختل کرده و از نو آغاز ‌می‌کند. زهره می‌تواند در عرض چند دقیقه از یک سیاره سنگی به حجمی مذاب تبدیل شده باشد و ساختار فیزیکی و کانی‌شناسی عمق و سطح آن تغییر کرده باشد.

هر جوی که پیش از برخورد وجود داشته از بین می‌رفته و گازهای فراری که از مواد مذاب خارج می‌شدند جای آن را می‌گرفته است.

تنها یک برخورد مشخص می‌کند که صفحات تکتونیکی تشکیل شوند یا خیر. این صفحات از بخش‌های مهم برای سکونت‌پذیر شدن یک سیاره هستند. 

 

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه