ارسال به دیگران پرینت

بلایی که آلودگی هوا سر پرندگان می‌آورد

چرا در تهران کلاغ‌ها بیشتر از یاکریم‌ها شدند

اثرات آلودگی هوا بر سلامت انسان بر کسی پوشیده نیست اما نکته‌ای که شاید در روزهای بحرانی آلودگی هوا کمتر به آن توجه می‌شود، اثرات ناگوار آلودگی هوا بر حیوانات از جمله پرندگان است.

چرا در تهران کلاغ‌ها بیشتر از یاکریم‌ها شدند

در حال‌ حاضر در شهر تهران حدود ۲۵۰گونه پرنده شناسایی شده که به گفته مدیرعامل انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری «طرلان»، آلودگی هوا می‌تواند این گونه‌ها را از شهر دور کند و فراری دهد.

علیرضا هاشمی می‌گوید: پرندگان در مقابل آلودگی هوا نسبت به انسان حساس‌ترند و در آزمایش‌های مختلف هنگام کالبدشکافی بدن آن‌ها میزان زیادی دوده و ذرات معلق هوا در شش‌ و دستگاه گوارش پرندگان مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه استاندارد آلودگی هوا برای پرندگان متفاوت‌تر از انسان‌هاست، اظهار می‌کند: در دوران پس از انقلاب صنعتی و پیش از آنکه سنسورهای حساس به گازهای آلاینده اختراع شوند، از پرندگان به عنوان یک سیستم سنجش آلودگی هوا در معادن اروپا استفاده می‌شد.

هاشمی می‌گوید: پرندگان در این شرایط به دلیل حساسیت بیشتر خود به افزایش غلظت‌ آلاینده‌ها واکنش نشان می‌دادند و کارگران معادن با واکنش آن‌ها متوجه می‌شدند که تا ساعاتی دیگر هوای آن منطقه برای انسان در شرایط بسیار نامطلوبی قرار خواهد گرفت.

 مدیرعامل انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری با بیان اینکه پرندگان در زمان اوج آلودگی هوا عموما مراکز آلوده را ترک می‌کنند، می‌افزاید: باید این نکته را در نظر گرفت که وقتی شرایط آلودگی هوا برای انسان در موقعیت اضطراری قرار می‌گیرد، برای پرندگان مدت‌هاست که از شرایط اضطرار گذشته است. بنابراین تعداد زیادی از آن‌ها از مراکز آلوده دور می‌شوند. البته قطعا در این بین پرندگان ضعیف‌تر از بین می‌روند.

به گفته هاشمی، طی سال‌های اخیر به دنبال تغییر زیستگاه‌های شهر تهران، ترکیب جمعیت پرندگان در این شهر هم با گذشته فرق کرده است. برای مثال زیستگاهی مصنوعی مانند دریاچه چیتگر، پرندگان آبزی و نیمه‌آبزی متعددی را در خود جا داده است.

مدیرعامل انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری طرلان ادامه داد: در حال‌ حاضر کلاغ‌ها در تهران بیشتر از تعداد یاکریم‌ها شده‌اند. چون معماری شهر تغییر کرده است. یاکریم‌ها به فضاهای روستایی علاقه‌مند هستند. بنابراین به حاشیه شهرها مهاجرت کرده‌اند.

هاشمی می‌گوید: در شهر تهران مطلوبیت زیستگاه برای بعضی از پرندگان کم شده است و گونه‌هایی مانند پرستوها و بادخورک‌ها نمی‌توانند با زیستگاه‌های جدید ارتباط برقرار کنند و همین باعث می‌شود که این گونه‌ها به مرور از ما دور شوند و از آنجا که پرندگان دشمنان طبیعی حشرات هستند، این موضوع می‌تواند روی افزایش جمعیت حشرات در شهر تهران اثرگذار باشد.

 

منبع : همشهری
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه