ارسال به دیگران پرینت

کنسرت عربستان جاستین بیبر:

کنسرت جنجالی جاستین بیبر در عربستان |خشم مدافعان حقوق بشر از تصمیم خواننده کانادایی

کنسرت عربستان جاستین بیبر، خواننده ۲۷ساله کانادایی هنوز برگزار نشده با حواشی و جنجال‌های بزرگ رسانه‌ای و نیز خشم مدافعان حقوق بشر همراه شده است. جاسیتن بیبر قرار است روز یکشنبه در بندر جده عربستان و در حاشیه نخستین تورنمنت جایزه بزرگ فرمول یک تاریخ این کشور در کنار داوید گتا و جیسون درولو مقابل هزاران تماشاگر به اجرای برنامه بپردازد.

کنسرت جنجالی جاستین بیبر در عربستان |خشم مدافعان حقوق بشر از تصمیم خواننده کانادایی

کنسرت عربستان جاستین بیبر، خواننده ۲۷ساله کانادایی هنوز برگزار نشده با حواشی و جنجال‌های بزرگ رسانه‌ای و نیز خشم مدافعان حقوق بشر همراه شده است.

بیبر به همراه داوید گتا، دی‌جی فرانسوی و جیسون درولو، خواننده، ترانه‌سرا، بازیگر و رقاص آمریکایی ستاره جشن‌های آخر هفته میلادی در کشوری هستند که به رغم ادامه سرکوب مخالفان و فعالان حقوق سیاسی و اجتماعی به دنبال اصلاح وجهه مخدوش شده خود است.

جاسیتن بیبر قرار است روز یکشنبه در بندر جده‌ عربستان و در حاشیه نخستین تورنمنت جایزه بزرگ فرمول یک تاریخ این کشور در کنار داوید گتا و جیسون درولو مقابل هزاران تماشاگر به اجرای برنامه بپردازد.

تصمیم خواننده ترانه معروف «عاشق خودت باش» برای برپایی کنسرت در عربستان که بدون شک با اهداف مالی برپا خواهد شد چندی است که خشم و انتقاد شدید گروه‌ها و فعالان حقوق بشری را برانگیخته است.

نشریه لوفیگارو با انتشار گزارشی در این خصوص یاد آور شده: «در حالی که عربستان سعودی به دنبال تلطیف چهره و وجهه خود به عنوان یک نظامی پادشاهی فوق محافظه‌کار است، دستگیری مخالفان، ترد جامعه دگرباشان و شمار بالای موارد مجازات مرگ و اعدام در این کشور مدام در کانون توجه سازمان‌های بین‌المللی قرار می‌گیرد.»

خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی که اکتبر سال ۲۰۱۸ در کنسولگری این کشور در استانبول به دست ماموران حکومتی به قتل رسید در راس جنبشی قرار گرفته که اهالی آن خواهان لغو کنسرت جاستین بیبر در جده هستند.

خانم چنگیز در ستونی که در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شد خطاب به جاستین بیبر می‌نویسد: «این یک فرصت منحصر به فرد برای فرستادن پیامی قوی به جهان است که نشان می‌دهد از نام و استعداد شما برای بازگردان اعتبار از دست رفته رژیمی که مخالفانشان را می‌کشد بهره برداری نخواهد شد.»

در حالیکه چهار روز تا برپایی کنسرت جاستین بیبر در مراسم افتتاحیه مسابقه جایزه بزرگ فرمول یک در جده باقی است هشتگ‌ #WTFJustin و درخواست کاربران برای حضور نیافتن خواننده کانادایی در کنسرت یاد شده به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته است.

ماه گذشته نیز درجریان برپایی مراسم توزیع جوایز یک فستیوال مطرح موسیقی در ایالات متحده یک هواپیما بنری را با خود در آسمان لس‌آنجلس به نمایش گذاشت که روی آن عبارت «چرا بیبر برای قاتلان سعودی می‌خواند؟» نوشته شده بود.

همه این اعتراض‌های گسترده در حالی از سوی فعالان حقوق بشر مطرح شده که خواننده کانادایی تاکنون از هر گونه اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده است.

برخی کابران در شبکه‌های اجتماعی نیز با اشاره به سکوت جاستین بیبر در برابر انتقادات این پرسش را طرح کرده‌اند که چه دستمزد کلانی پس از برپایی کنسرت در انتظار خواننده کانادایی و دیگر هنرمندان شرکت کننده در مراسم افتتاحیه مسابقات فرمول یک جده خواهد بود؟

لوفیگارو در گزارش خود به نقل از سایمون چادوویک، استاد یک مدرسه عالی تجارت در شهر لیون فرانسه آورده است: «می توان تصور کرد که جاستین بیبر در مقابل تماشاچیان آواز می خواند، اما در اصل، آنچه آخر هفته در عربستان سعودی رقم خواهد خورد موضوعی پیچیده‌ است، از جمله اینکه وقتی بخواهیم بدانیم چه کسی آنجا آواز می‌خواند و چه کسی در جایزه بزرگ رانندگی می‌کند.»

در این گزارش سپس ضمن اشاره به این موضوع که عربستان مانند سایر کشورها تمایل دارد از ورزش یک اهرم نفوذ برای بهبود چهره و وجهه خود در عرصه بین المللی بسازد به نقل از سایمون چادوویک می‌نویسد: مقامات عربستان اتهام «ورزش‌شویی» را رد می‌کنند و ترجیح می‌دهند از علاقه و تمایل خود به برپایی رویدادهای بزرگ ورزشی به عنوان ابزاری برای تنوع‌بخشی به اقتصاد وابسته به نفت خود یاد کنند.

جیمز دورسی، کارشناس مسائل خاورمیانه در دانشگاه سنگاپور نیز به این موضوع اشاره دارد که عربستان با ثروت ناشی از ذخایر نفتی خود در پی جلب توجه سلبریتی‌ها و بهره‌برداری‌های ویژه از برپایی و سرمایه‌گذاری در رویدادهای بزرگ هنری و ورزشی است.

وی معتقد است که مقامات سعودی برای جلوگیری از مخالفت‌ها با برپایی رویدادهایی چون مسابقات جایزه بزرگ یا کنسرت‌های هنرمندان مشهور حاضرند به اندازه کافی پول خرج کنند.

این در حالیست که شاهزاده خالد بن سلطان الفیصل، رئیس فدراسیون اتوموبیل‌رانی عربستان معتقد است: «این یک خواننده نیست که چهره حکومت پادشاهی را ترمیم می‌کند بلکه این نقش را رهبران و مردم این کشور ایفا می‌کنند.»

در انتهای گزارش لوفیگارو به نقل از سایمون چادوویک آمده است که جاستین بیبر هم از سوی صاحبان قدرت و هم از جانب مدافعان حقوق بشر «مورد استفاده ابزاری قرار گرفته و از او چیزی خلاف آنچه هست ساخته شده است.»

وی معتقد است که این خواننده از یک سو به دلیل آمدن به عربستان از سوی لیبرال‌ها به شدت مورد قضاوت قرار خواهد گرفت و از سوی دیگر اگر به این کشور نمی‌آمد برخی در خلیج فارس یا جاهای دیگر او را به عنوان مخالف آنچه در این کشورها در حال روی دادن است، معرفی می‌کردند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه