ارسال به دیگران پرینت

قیمت خودرو | قیمت خودرو امروز | قیمت امروز خودروهای داخلی

قیمت خودرو‌های سایپا و ایران خودرو 2 آذر ماه 1400

قیمت خودرو‌های داخلی در بازار آزاد امروز سه شنبه دوم آذر روند ثابتی ندارد. از یک طرف سمند EF۷ پنج میلیون تومان ارزان شده و از یک طرف پژو ۴۰۵ با رشد پنج میلیون تومانی به فروش می‌رسد .

قیمت خودرو‌های سایپا و ایران خودرو 2 آذر ماه 1400

به گزارش پایگاه خبری مثلث آنلاین: قیمت خودرو شدیدا افزایش یافته است. قیمت خودرو طی دو هفته افزایش بیست تا سی میلیونی داشته است. قیمت خودرو در شرایطی افزایش یافته که تصور می شد در دولت جدید این به بی قانونی متوقف شود. قیمت خودرو بعد از مراسم تنفیذ دچار هیجاناتی شد. قیمت خودرو در آینده چه می شود؟

قیمت خودرو‌های داخلی در بازار آزاد امروز سه شنبه دوم آذر روند ثابتی ندارد. از یک طرف سمند EF۷ پنج میلیون تومان ارزان شده و از یک طرف پژو ۴۰۵ با رشد پنج میلیون تومانی به فروش می‌رسد .

 قیمت خودرو‌های داخلی در بازار آزاد امروز روند یکسانی ندارد. پژو ۴۰۵ بیشترین افزایش قیمت به ثبت رسانده و با رشد پنج میلیون تومانی ۲۵۵ میلیون تومان قیمت خورده است. پراید صندوقدار، ساینا، پژو ۲۰۶ و دنا قیمت بیشتری نسبت به روز گذشته دارند و از یک طرف مدل‌هایی مثل پراید وانت، کوئیک ارزان شده اند. بیشترین کاهش قیمت هم مربوط به سمند EF۷ می‌شود که با افت پنج میلیون تومانی ۲۵۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.

پژو ۲۰۰۸ در بازار آزاد دقیقا یک میلیارد تومان فروخته می‌شود. نسبت به دیروز ۱۰ میلیون تومان گران شده، اما بیشترین افزایش قیمت بین مدل‌های مونتاژی در هایما S۵ مشاهده می‌شود. هایما S۵ در بازار آزاد ۲۰ میلیون تومان جهش قیمت پیدا کرده و ۶۹۵ میلیون تومان عرضه می‌شود.

قیمت خودروهای ایران‌خودرو

پژو ۴۰۵ بیشترین افزایش قیمت را امروز دوشنبه دوم آذر در بازار آزاد تجربه کرد و ۲۵۵ میلیون تومان به فروش رسید. همچنین سمند EF۷ دوگانه سوز با رشد چهار میلیون تومانی در بازار حضور دارد و ۳۱۹ میلیون تومان قیمت خورده است. درطرف مقابل شاهد افت قیمت پنج میلیون تومانی پژو پارس هستیم و سمند EF۷ نیز به همین میزان افت قیمت پیدا کرده است. بین محصولات مونتاژی بازار پژو ۲۰۰۸ امروز دقیقا یک میلیارد تومان ارزشگذاری شده است و رشد ۱۰ میلیون تومانی را به ثبت رسانده است. بیشترین رشد قیمت بین مدل‌های مونتاژی در هایما S۵ دیده می‌شود که با جهش ۲۰ میلیون تومانی، ۶۹۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

قیمت روز محصولات ایران‌خودرو

خودرو قیمت امروز قیمت روز دوشنبه
وانت آریسان ۱۹۳ میلیون تومان ۱۹۱ میلیون تومان 
سمند LX ۲۴۵ میلیون تومان ۲۵۰ میلیون تومان 
سمند EF7 ۲۵۴ میلیون تومان ۲۵۹ میلیون تومان 
سمند EF7 دوگانه سوز ۳۱۹ میلیون تومان ۳۱۵ میلیون تومان 
دنا تیپ یک ۳۴۵ میلیون تومان ۳۴۳ میلیون تومان 
پژو 405 GLX ۲۵۵ میلیون تومان ۲۵۰ میلیون تومان 
پژو پارس ۲۸۰ میلیون تومان ۲۸۵ میلیون تومان 
پژو پارس اتوماتیک ۳۶۵ میلیون تومان ۳۶۸ میلیون تومان 
پژو 207 دنده ای ۳۴۰ میلیون تومان ۳۴۳ میلیون تومان 
پژو 206 تیپ 2 ۲۵۹ میلیون تومان ۲۵۸ میلیون تومان 
پژو 206 تیپ 5 ۲۹۵ میلیون تومان ۲۹۵ میلیون تومان 
پژو 206 صندوقدار ۲۹۵ میلیون تومان ۲۹۲ میلیون تومان 
پژو 2008 یک میلیارد تومان ۹۹۰ میلیون تومان 
رنو تندر 90 E2 ۳۸۵ میلیون تومان ۳۹۰ میلیون تومان 
هایما S5 ۶۹۵ میلیون تومان ۶۷۵ میلیون تومان 
هایما S7 ۷۹۵ میلیون تومان ۷۹۵ میلیون تومان 
سوزوکی ویتارا اتوماتیک یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان 

قیمت محصولات سایپا

وانت زامیاد امروز سه شنبه دوم آذر در بازار آزاد ۲۷۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده و با افت پنج میلیون تومانی نسبت به روز گذشته فروخته می‌شود. پراید وانت و تیبا هاچبک پلاس نیز هر کدام یک میلیون تومان درمقایسه با روز قبل قیمت کمتری دارند و به ترتیب ۱۷۴ و ۱۸۴ میلیون تومان قیمت دارند. بین مدل‌های مونتاژی کیا رساتو و سیتروئن پنج میلیون تومان قیمت بیشتری از روز قبل دارند و سیتروئن با افت پج میلیون تومانی در بازار حضور دارد.
قیمت روز خودرو‌های سایپا
خودرو قیمت امروز قیمت روز دوشنبه
پراید 111 ۱۶۸ میلیون تومان ۱۶۸ میلیون تومان 
پراید 131 ۱۴۹ میلیون تومان ۱۴۸ میلیون تومان 
پراید 132 ۱۳۹ میلیون تومان  ۱۳۹ میلیون تومان  
پراید 151 ۱۷۴ میلیون تومان ۱۷۵ میلیون تومان 
پراید 151 پلاس ۱۸۳ میلیون تومان ۱۸۳ میلیون تومان 
تیبا 2 ۱۷۲ میلیون تومان ۱۷۲ میلیون تومان 
تیبا 2 پلاس ۱۸۴ میلیون تومان ۱۸۵ میلیون تومان 
تیبا صندوقدار ۱۶۶ میلیون تومان ۱۶۵ میلیون تومان 
ساینا دنده ای ۱۷۸ میلیون تومان ۱۷۹ میلیون تومان 
کوئیک دنده ای ۱۸۴ میلیون تومان ۱۸۵ میلیون تومان 
کوئیک اتوماتیک پلاس ۲۵۰ میلیون تومان ۲۵۰ میلیون تومان 
سیتروئن ۹۶۰ میلیون تومان ۹۵۵ میلیون تومان 
چانگان ۵۴۰ میلیون تومان ۵۴۵ میلیون تومان 
وانت زامیاد ۲۷۰ میلیون تومان ۲۷۵ میلیون تومان 
کیا سراتو ۹۵۵ میلیون تومان ۹۵۰ میلیون تومان 
آریو ۳۷۵ میلیون تومان ۳۷۵ میلیون تومان 
شاهین ۳۴۵ میلیون تومان ۳۴۵ میلیون تومان 

یک کارشناس صنعت خودرو درباره علت افزایش قیمت نجومی خودرو توضیحاتی داد.مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در خصوص افزایش نجومی قیمت خودرو در بازار به ویژه خودروهایی که جزو خودروهای ارزان قیمت بازار به حساب می‌آیند، گفت: کارشناسان معتقدند که بخش قابل توجهی از نوسانات در قیمت‌گذاری بازار خودرو بر اساس نوسان نرخ ارز در بازار هاست. به عبارتی تغییرات نرخ دلار در بازارهای عراق و هرات به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند بر نرخ ارز و به تبع آن بر نرخ خودروهای داخلی و خارجی در بازار ایران را هم تغییر دهد. 

این کارشناس صنعت خودرو گفت: همین امر را می‌توان یکی از علت‌های افزایش قیمت خودرو دانست؛ اکنون همانطور که در بازار مشاهده می‌کنیم قیمت خودرو طی ۲ هفته گذشته افزایش یافته است به طور مثال پژو ۲۰۶ تیپ ۲ اکنون به قیمت حدود ۲۵۰ میلیون تومان و پراید نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان شده است. این کارشناس صنعت خودرو معتقد است زمانی که نقدینگی در بازار افزایش پیدا می‌کند، سبب تورم می‌شود که این تورم هم بر افزایش قیمت‌ها تاثیر گذار است. فرزانه با بیان اینکه دلایل زیادی باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود، گفت: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودرو، عدم عرضه خودروهای صفر به داخل بازار از سوی خودروسازان بوده و برخی از خودروهایی که به تعداد زیاد ناقص هستند و در انبار خودروسازان مانده است و طبیعتا اگر ورود پیدا کند می‌تواند قیمت را تعدیل کند. 
گفتنی است، چندی پیش آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور  گفت: قریب به ۱۴۰ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ‌های خودروسازان وجود دارد که بسیاری از آن‌ها به دلیل نقصی قطعات و به ویژه بحث بحران است که شاید نصفی از آن به دلیل بحران ریز تراشه‌ها باشد که تجاری نمی‌شود.

قیمت خودرو امروز

فروشندگان و خریداران در بازار سردرگم هستند و نگران این هستند که احتمال ضرر کردنشان در معاملات خودرو در این روزها بیشتر می باشد.

درحال حاضر اکثر فروشندگان خودرو معتقدند بازار راکد است اما افزایش نرخ ارز و ورود آن به کانال ۲۵ هزارتومانی عاملی شده تا هم خودروهای کارکرده خارجی و هم خودروهای داخلی رشد قیمت را تجربه کنند. به اعتقاد فروشندگان خودرو هر زمان که عرضه خودرو در بازار کاهش پیدا می کند بازار شاهد شوک قیمتی است به نظر می رسد دولت جدید باید فکر اساسی برای بازار خودرو کند، به نحوی که با افزایش عرضه شکاف قیمتی برطرف شده و روند قیمت گذاری خودرو نیز اصلاح شود.

چرا قیمت بازار خودرو مهم است؟

قیمت خودرو صفر هم برای خریداران و هم فروشندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چه برای مشتریان خودروی صفر و چه برای خریداران و فروشندگان خودروی کارکرده.
قیمت جدید و به روز خودرو می تواند در تعیین قیمت خرید و فروش بسیار مهم باشد. در واقع قیمت خودروی صفر در بازار نقش رهبری را بازی می کند و بر اساس آن ماشین های کارکرده تعیین قیمت می شوند. مخصوصا در زمینه قیمت خودرو خارجی این امر از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا قیمت خودروهای داخلی امروز علاوه بر قیمت خودرو بازار به لیست قیمت روز خودرو کارخانه هم بستگی دارد.
اما در زمینه خودرو خارجی باید از قیمت روز خودرو وارداتی اطلاع داشته باشیم. در شرایطی که واردات ممنوع است و نمایندگی های رسمی مانند گذشته فعالیت نمی کنند، تنها ملاک، قیمت خودرو در بازار است(قیمت روز خودرو
بنابراین اطلاع از قیمت لحظه ای و بروز خودرو خودرو بسیار مهم است. در جداول بالا قیمت خودرو برای مهمترین خودروهای وارداتی و داخلی ارائه شدند.
قیمت خودرو در سال های اخیر با توجه به رویدادهای مختلف روند صعودی داشته است.
از حوادث دی ماه ۹۶ تا وقایع پس از سهمیه بندی بنزین در آبان ۹۸؛ همگی موجب افزایش شدید قیمت خودرو در بازار ایران شدند.
در کنار این عوامل بیرونی، یک دلیل عمده برای این افزایش قیمت نیز وجود دارد؛ عرضه نامتوازن خودرو از سوی تولیدکنندگان.

پدرحالی‌که فعالان صنفی کاهش شدید عرضه خودروهای داخلی را عامل اصلی گرانی‌های اخیر می‌دانند، عبور قیمت دلار از مرز ۲۶ هزار تومان و انتظارات تورمی ناشی از پیچیدگی مذاکرات هسته‌ای و تداوم رشد نرخ تورم از دیگر عواملی است که به افزایش قیمت خودرو در حاشیه بازار دامن زده است. با این روند رشد قیمت اغلب خودروهای پرتقاضای داخلی که از چند هفته پیش آغاز شده است طی دو روز گذشته نیز تداوم یافته و موجب ثبت رکورد قیمتی ۱۵۲ میلیون تومان برای پراید، وانت ۱۵۱ و نرخ ۲۸۵ میلیون تومانی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در آگهی فروش فضای مجازی شده است.

مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری حاکی است: سایر انواع خودرو پراید و پژو و خودروهای مونتاژی چینی و اروپایی نیز از قافله افزایش قیمت جانمانده‌اند و مالکان این خودروها با تغییر روزانه قیمت‌ها، نرخ‌های جدیدی را در آگهی‌های فروش اینترنتی برای این خودروها اعلام می‌کنند.

فعالان بازار به همشهری گفته‌اند اگرچه خریداری برای اغلب خودروهای عرضه شده در بازار وجود ندارد اما روند قیمت خودرو در بازار صعودی است و با شرایط کنونی تولید و عرضه به‌نظر نمی‌رسد چشم‌انداز مثبتی برای کاهش قیمت این خودروها در آینده نزدیک وجود داشته باشد. این افزایش قیمت‌ها در حالی است که زمزمه‌های تغییر شرایط پیش‌فروش خودروهای مشمول قیمت‌گذاری دولتی مانند حذف قرعه‌کشی و بخت‌آزمایی ثبت‌نام خودرو در شرکت‌های خودروسازی به گوش می‌رسد و خودروسازان حرکت به سمت عرضه قیمت خودرو بر مبنای نرخ حاشیه بازار را در دستور کار قرار داده‌اند.

پیشتازان گرانی در بازار خودرو

گزارش میدانی نشان می‌دهد در آگهی‌های فضای مجازی و همچنین در نمایشگاه‌های سطح شهر تهران، دیروز قیمت وانت پراید ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ به ۱۵۲ میلیون، مدل ۹۹ این خودرو ۱۴۶ میلیون، پراید ۱۱۱ مدل ۹۹ به ۱۴۴ میلیون، پراید ۱۳۱ مدل ۹۹ به ۱۳۲ میلیون و مدل ۹۸ این خودرو به ۱۲۳ میلیون‌ و ۵۰۰ هزار، پراید ۱۳۲ به ۱۲۵ میلیون، تیبا ۲ به ۱۵۲ میلیون، تیبا ۲ پلاس به ۱۶۵ میلیون، تیبا صندوق‌دار به ۱۴۱ میلیون، ساینا دنده‌ای به ۱۵۳ میلیون، کوئیک دنده‌ای به ۱۶۷ میلیون و کوئیک اتوماتیک‌پلاس به ۲۲۸ میلیون افزایش یافت.

همچنین در بازار خودروهای مونتاژی سایپا قیمت هر دستگاه سیتروئن سی‌تری به ۸۷۵ میلیون، چانگان به ۴۹۰ میلیون، کیا سراتو به ۸۶۵ میلیون، آریو به ۳۹۰ میلیون و شاهین به ۳۷۰ میلیون تومان و مدل‌های صفر کیلومتر ساندرو اتوماتیک مدل ۹۸ به ۴۳۵ میلیون، مدل ۹۹ این خودرو به ۴۵۰ میلیون، ساندرو استپ وی اتوماتیک مدل ۹۸ به ۴۹۰ میلیون و مدل ۹۹ این خودرو به ۵۲۵ میلیون، ساندرو استپ‌وی دنده‌ای مدل۹۷ به ۳۷۰ میلیون و مدل ۹۹ این خودرو به ۳۹۵ میلیون تومان رسید.

در خانواده محصولات ایران‌خودرو نیز قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۹ با افزایش ۵ میلیون تومانی به ۲۸۵ میلیون، سمند LX به ۲۲۹ میلیون، سمند EF۷ به ۲۴۶ میلیون، سمند EF۷ دوگانه‌سوز به ۲۸۴ میلیون، دنا تیپ یک به ۲۹۹ میلیون، پژو ۴۰۵ GLX  به ۲۲۳ میلیون، پژو پارس LX به ۲۸۵ میلیون، پژو پارس اتوماتیک به ۳۴۲ میلیون، پژو ۲۰۷ دنده‌ای به ۳۳۰ میلیون، پژو ۲۰۷i اتوماتیک به ۳۹۰ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ فول مدل به ۲۳۲ میلیون، وانت آریسان به ۱۸۱ میلیون و پژو ۲۰۶ صندوقدار وی ۸ به ۲۷۷ میلیون تومان رسید.

این افزایش قیمت در محصولات مونتاژی ایران‌خودرو نسبت به‌خودروهای پرتیراژ داخلی بیشتر بود به‌نحوی که قیمت سوزوکی ویتارا اتوماتیک با افزایش ۷۰ میلیون تومانی نسبت به ۲ روز قبل به یک‌ میلیارد و ۱۲۰ میلیون، پژو ۲۰۰۸ به ۹۱۵ میلیون و قیمت هایما S۵ و S۷ با ۵ میلیون تومان افزایش به‌ ترتیب به ۶۳۵ و ۷۰۵ میلیون و قیمت رنو تندر ۹۰E۲ به ۳۳۵ میلیون تومان افزایش یافت.

زمزمه‌های حذف قرعه‌کشی خرید خودرو

با وجود افزایش قیمت‌ها، اکنون تشدید رکود و افت شدید معاملات حرف نخست در بازار خودرو است. این شرایط موجب شده تا خودروسازان که قبلا حذف برخی شرایط ثبت‌نام برای پیش‌فروش خودرو مانند در رهن بودن سند یا نداشتن پلاک فعال را در دستور کار قرار داده بودند به سمت حذف قرعه‌کشی در فروش خودرو حرکت کنند. پس از آنکه سایپا در آخرین پیش‌فروش خود برای ۵ محصول تولیدی (کوئیکS، ساینا S، کوئیک دنده‌ای، کوئیک R و وانت پراید) علاوه بر حذف محدودیت‌های ثبت‌نام، قرعه‌کشی را نیز از فرایند فروش این خودروها حذف و اعلام کرد که متقاضیان می‌توانند در زمان تعیین شده به سایت فروش این خودروساز مراجعه و از میان محصولات عرضه شده خودروی مورد نظر خود را انتخاب و مبلغ اعلام شده را به‌عنوان پیش‌پرداخت به‌حساب خودروساز واریز کنند و منتظر دریافت خودرو براساس برنامه زمان‌بندی اعلام شده (دی‌ ماه ۱۴۰۰ تا تیر ماه ۱۴۰۱) باشند.

با این روند به‌نظر می‌رسد با حذف قرعه‌کشی تمام محدودیت‌ها برای خریداران خودرو از شرکت‌های خودروساز برداشته شده و مانند روال قبل متقاضیان می‌توانند به سایت‌های شرکت‌های خودروساز مراجعه و محصول خود را خریداری کنند. هنوز ایران‌خودرو در مورد حذف قرعه‌کشی برای پیش‌فروش خودرو اعلام نظر نکرده است.

رفع فاصله قیمت حاشیه بازار، شرط حذف قرعه‌کشی

دبیر انجمن خودروسازان با بیان این که باید شرایط طوری مهیا شود که فروشنده خودرو برای خریدار فرش قرمز پهن کند، گفت: اکنون با توجه به این که قیمت محصولات سایپا در کارخانه با بازار یکی شده، طرح قرعه‌کشی برای برخی از محصولات سایپا حذف شده است و اگر قیمت محصولات ایران‌خودرو با کارخانه یکی شود، قرعه‌کشی برای محصولات این شرکت خودروسازی نیز حذف می‌شود.

احمد نعمت‌بخش، افزود: اکنون شاهد تفاوت قیمت کارخانه و بازار در مدل‌های مختلف خودرو هستیم و تا زمانی که اختلاف قیمت بین کارخانه و حاشیه بازار از بین نرود، رانت و دلالی در بازار به رشد خود همچنان ادامه می‌دهد.

او تأکید کرد، باید خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تا اختلاف قیمت‌ها کم شود و قیمت خودرو در حاشیه بازار و کارخانه تک‌نرخی شود و افزایش قیمت خودرو از سال گذشته تاکنون نیز به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری است که اثرات آن به‌خودروساز می‌رسد.

نعمت‌بخش در مورد تأثیر عرضه خودرو توسط خودروسازان بر افزایش قیمت‌ها نیز گفت: اکنون خودروسازان بدهی زیادی به قطعه‌سازان دارند و تا زمانی که قطعه‌سازان به‌خودروسازان قطعات را ندهند، خودروسازان نمی‌توانند خودروهای ناقص را تکمیل کنند و به این ترتیب تعداد خودروهای ناقص افزایش می‌یابد. اکنون به‌دلیل نبود قطعه ۱۲۰ هزار خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد و درصورتی‌که خودروسازان مطالبات قطعه‌سازان را نپردازند، این میزان افزایش می‌یابد.

دبیر انجمن خودروسازان، افزود: اگر خودرو در حاشیه بازار به فروش برود، تک نرخی می‌شود و قیمت‌ها در بازار کاهش می‌یابد و شاهد توازن در عرضه و تقاضای خودرو خواهیم بود زیرا با از بین رفتن فاصله قیمت کارخانه و حاشیه بازار خودرو، میزان تقاضای خرید و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه