ارسال به دیگران پرینت

صادرات | پسته | دامغان

لزوم بسترسازی برای صادرات حداکثری پسته دامغان/ سهم بالای دامغان در صادرات غیرنفتی

دستیار ویژه وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران از صادرات پسته ایران به نام برخی کشورها انتقاد کرد و گفت: باید زمینه بسته بندی و فرآوری این محصول ارزشمند بیش از پیش فراهم شود تا پسته با کیفیتی نظیر پسته دامغان با قیمت واقعی اش صادر شود.

لزوم بسترسازی برای صادرات حداکثری پسته دامغان/ سهم بالای دامغان در صادرات غیرنفتی

دکتر سهرابی دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان در هشتمین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان اظهار کرد: دامغان سهم بسزایی در حوزه ی صادرات غیر نفتی و از جمله خشکبار و  پسته دارد .

وی با بیان اینکه پسته ی ایران مزیت و ویژگی های بالایی دارد افزود: امریکایی ها در حوزه محصولات کشاورزی و خصوصا پسته نیز پنجه در پنجه ما انداخته و به دنبال مانع تراشی هایی بودند.

دستیار وزیر خارجه با بیان اینکه ما در حوزه ی سیاست چه در سطح جهانی و چه در خاورمیانه رقبای زیادی داریم به مذاکرات برجامی پرداخت و تصریح کرد: جمهوری اسلامی در برجام دست در پنجه ی استکبار جهانی انداخت و در ادامه این رقابت به حوزه کشاورزی و پسته هم کشیده شد.

 دکتر سهرابی با بیان اینکه امروزه ۵۶ درصد صادرات پسته دنیا در دست آمریکاست ادامه داد: بعد از امریکا، جمهوری اسلامی ایران ، آلمان ، ترکیه، امارات عربی ، هنگ کنگ ، هلند ، جمهوری عربی سوریه،  افغانستان و ایتالیا کشورهایی هستند که  صادرکننده پسته هستند.همچنین کشورهای چین ، آلمان ایتالیا ، هند ، اسپانیا ، هنگ کنگ، ترکیه عربستان و  فرانسه از مهمترین کشورهای واردکننده پسته هستند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: حضور ما در شهر دامغان و در بین مردم خونگرم دامغان کمکی در راستای تقویت بخش تولید و درآمد زایی در حوزه پسته دامغان است.

 وی به سهم بالای کشورها از صنعت توریسم پرداخت و گفت: متاسفانه سهم کشور ما در درآمد از جذب توریست زیر ۵ درصد است در صورتی که امروز در دیگر کشورها بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار صنعت توریسم درآمد دارد اما ما در صنعت توریسم خیلی عقب ماندگی داریم که باید جبران شود.

سهرابی با بیان اینکه ایران پتانسیل فراوانی در حوزه گردشگری دارد، ادامه داد: دامغان شهر ۵ هزار ساله است و تاریخ و قدمت دیرینه ای دارد .

دستیار وزیر خارجه به تعدد آثار تاریخی و نفیس دامغان اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه اعتباراتی که برای حفاظت و غنابخشی به این آثار اختصاص یافته بسیار ناچیز و کم بوده است که امیدواریم با حضور دکتر ضرغامی وزیر میراث شاهد پویا شدن آثار تاریخی دامغان باشیم .

 دستیار ویژه وزیر امورخارجه افزود: وزارت امورخارجه معاونت دیپلماسی اقتصادی را با هدف توسعه اقتصاد و صادرات محصولات و به ویژه صادرات کالاهای غیر نفتی راه اندازی کرده است،

 وی با اشاره به خام فروشی ها و صدور برخی محصولات ما به نام برخی کشورها گفت: متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در داخل داریم کشورهایی نظیر امارات پسته ما را به صورت فله و خام می خرند و این محصول را فرآوری کرده و با قیمت گزافی بفروش می رسانند.

وی افزود: باید در بخش بسته بندی و فرآوری و ارتقا سطح کیفی محص لات، تلاش جدی تری صورت گیرد تا بتوانیم محصولاتی نظیر پسته دامغان را با قیمت واقعی به کشورهای همسایه و اروپایی عرضه کنیم.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      سلام شما مردم راچی فکر می کنید به چه بهایی صادرات پسته کنیم آیا یک کودک حق ندارد سالی یکبار از پسته هایی که درمغازه میبیند بخرد یک کیلو پسته در حال حاظر ۳۲۰ هزار تومان است همان نفت صادر کنید خدا برکتش میدهد نکنید این کار ها رااقای کارشناس.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه