ارسال به دیگران پرینت

وزیر خارجه اردن: چاره‌ای جز نزدیکی روابط با دمشق نداریم

وزیر امورخارجه و مهاجران اردن گفت: کشورش چاره‌ای جز نزدیکی روابط با دمشق ندارد و درباره تلاش‌های انجام شده برای نزدیک‌تر شدن به سوریه با آمریکا گفت و گو کرده است.

وزیر خارجه اردن: چاره‌ای جز نزدیکی روابط با دمشق نداریم

وزیر امورخارجه و مهاجران اردن گفت: کشورش چاره‌ای جز نزدیکی روابط با دمشق ندارد و درباره تلاش‌های انجام شده برای نزدیک‌تر شدن به سوریه با آمریکا گفت و گو کرده است.

«ایمن صفدی» بامداد پنجشنبه در گفت و با خبرنگاران آمریکا اظهار داشت: اردن پس از اینکه هیچ راهبرد موثری برای حل بحران سوریه ندید با «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور گفت و گو کرد.

وی افزود: آنچه اردن در هماهنگی با شرکا و دوستان خود می‌کوشد انجام دهد، یک بار دیگر تلاش برای هدایت فعالیت به سمت مکانیسمی موثر که به این بحران که زندگی میلیون‌ها نفر را ویران کرده است، پایان دهد زیرا پیامدهای امنیتی، اقتصادی و اجتماعی برای آن‌ها و همه ما دارد.

وزیر خارجه اردن با طرح این سوال که «ما به عنوان یک جامعه جهانی برای حل بحران [سوریه ] چه کردیم، ۱۱ سال در بحران، نتیجه چه شد، ادامه داد: اردن در نتیجه جنگ داخلی سوریه آسیب دید زیرا موجب شد تا مواد مخدر و تروریسم از مرزها عبور کند و این کشور میزبان یک میلیون و ۳۰۰ هزار آواره سوری شد که از حمایت جهانی برخوردار نیستند.

وی افزود: ما به عنوان کشور میزبان باید با هزینه‌های کمتری این بار را به دوش بکشیم.

صفدی افزود: وظیفه مابه عنوان یک کشور همسایه، رفع نگرانی‌هایمان است.ما بیش از هر کس دیگری از این بحران (جنگ سوریه) آسیب دیده ایم.

« عبدالله دوم» شاه اردن در ژوئیه ۲۰۲۱ در سفر خود به واشنگتن پایتخت آمریکا به تلاش اردن برای ارائه راه حل برای بحران سوریه با همکاری کشورهای عربی و جامعه جهانی جهت بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب و اعراب اشاره کرد.

شاه اردن در جریان سفر یاد شده گفت که یافتن راه حل‌هایی برای کمک به سوریه به کل منطقه و به ویژه اردن کمک خواهد کرد.

وی همچنین در اکتبر ۲۰۲۱ با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه درباره روابط و راه‌های تقویت همکاری بین دو کشور بصورت تلفنی گفت و گو کرد.

در این تماس تفلنی، عبدالله دوم بر حمایت اردن از تلاش‌ها برای حفظ حاکمیت، ثبات و تمامیت ارضی کشور سوریه تاکید کرد.

همچنین اردن در اکتبر ۲۰۲۱، میزبان نشست وزیران انرژی و برق اردن، سوریه و لبنان بود و طی آن موافقت شد که بخشی از انرژی برق مورد نیاز لبنان از اردن از طریق شبکه برق سوریه تامین شود.

اردن و سوریه در سپتامبر ۲۰۲۱ توافق کردند تا فهرستی از کالاهای اولویت دار را برای تقویت مبادلات تجاری بین دو کشور مبادله کنند به گونه‌ای که منافع مشترک هر دو کشور حاصل شود. در همان ماه نیز تصمیم به بازگشایی مرزهای زمینی اردن و سوریه اجرا شد.

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه روز سه‌شنبه هفته جاری در دمشق با «عبدالله بن زاید» وزیر امور خارجه امارات دیدار کرد. این اولین دیدار یک مقام بلند پایه اماراتی از دمشق طی بیش از ۱۰ سال گذشته بود.

ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد که در این دیدار، دو طرف درباره روابط دوجانبه و توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مورد علاقه گفت و گو کردند.

بن زاید وزیر امور خارجه امارات بر آمادگی ابوظبی برای حمایت از تلاش‌ها به منظور ایجاد ثبات در سوریه تاکید کرد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه