ارسال به دیگران پرینت

علل جایگزینی بسته بندی کارتنی و مقوایی بجای پلاستیک

پلاستیک بطور فراوان در اطراف ما وجود دارد و به قدری زیاد است که گاهی حتی متوجه وجود آن نمی شویم. درانواع پوشاک و وسایل شخصی ، بسته بندی موادغذایی ، لوازم خانه و بسیاری وسایل دیگر، اثری از پلاستیک وجود دارد و ما بصورت روزمره از آن استفاده می کنیم و گاهی از مشکلاتی که بسته بندی های پلاستیکی بوجود می آورند بی خبر هستیم و همچنان به روند استفاده از آن ادامه می دهیم.

علل جایگزینی بسته بندی کارتنی و مقوایی بجای پلاستیک

پلاستیک بطور فراوان در اطراف ما وجود دارد و به قدری زیاد است که گاهی حتی متوجه وجود آن نمی شویم. درانواع پوشاک و وسایل شخصی ، بسته بندی موادغذایی ، لوازم خانه و بسیاری وسایل دیگر، اثری از پلاستیک وجود دارد و ما بصورت روزمره از آن استفاده می کنیم و گاهی از مشکلاتی که بسته بندی های پلاستیکی بوجود می آورند بی خبر هستیم و همچنان به روند استفاده از آن ادامه می دهیم. بسته بندی محصولات یکی از مهمترین نکات در حفظ و نگهداری آنها از آسیب های محیط می باشد در کنارمحافظت از کالا، یک بسته بندی خوب سبب جذب مشتری و فروش بیشتر می شود. درهمه کشورها صنعت بسته بندی گسترش یافته وشرکت های زیادی در این زمینه فعالیت می کنند در ایران نیز شرکت های کارتن سازی زیادی مانند کارتن ساز و کارتن سای آوین پک سالهاست مشغول تولید بسته بندی های کارتنی و مقوایی می باشند. حال می خواهیم بدانیم چرا به مرور بسته بندی های پلاستیکی جای خود را به پک های کارتنی و مقوایی داده اند؟

 

پلاستیک و بسته بندی پلاستیکی چیست؟

همه ی ما با واژه پلاستیک آشنا هستیم و به طور روزمره این نام به گوش ما میرسد ولی در واقع پلاستیک به چه معناست؟ ازکجا آمده و چگونه تولید می شود؟ پلاستیک به ماده ای گفته می شود که هنگام تولید به راحتی شکل می گیرد. پلاستیک ها از پلیمر ساخته شده که خود پلیمرها از اتم های هیدروژن و کربن درست شده اند ومنبع تولید آنها نفت و منابع طبیعی دیگر است. این مواد در کارخانه پلاستیک سازی تبدیل به لوازم و بسته بندی های پلاستیکی می شوند.

درست است که منشاء تولید پلاستیک از منابع طبیعی می باشد ولی این ماده بعد از تبدیل به بسته بندی و لوازم پلاستیکی یا به سختی تجزیه شده یا بطور کلی تجزیه نمی شود گاهی مراحل تجزیه یک پلاستیک ممکن است بیش از 500 سال طول بکشد!!!!

دانشمندان با تحقیقات بسیاری دریافته اند که فقط 9%از پلاستیک ها دوباره بازیافت می شوند و 91% دیگر هیچوقت به چرخه طبیعت برنگشته و بازیافت نمی شوند. این پلاستیک ها به اقیانوس ها سرازیر شده و بطوری که گفته می شود اقیانوس آرام تبدیل به سوپی از زباله های پلاستیکی شده است. اگر به همین روند پیش برود و تولید پلاستیک و بسته بندی های پلاستیکی در جهان ادامه یابد و متوقف نشود تا سال 2050 اکثر ماهی ها و آبزیان اقیانوس ها و دریاها از بین می روند. وقتی پلاستیک به ذرات ریز تبدیل می شود به راحتی در اقیانوس و دریا رها شده و آبزیان از آن به عنوان غذا تغذیه می کنند و این پلاستیک ها یا سبب مرگ آنها شده و یا اگر هم نمیرند انسان ها آنها را شکار کرده و با مصرف گوشت این آبزیان دچار انواع بیماریها می شوند.

بسته بندی های کارتنی و مقوایی بجای پک های پلاستیکی

باید گفت پلاستیک چیزی در حدود 190 کیلوگرم از زباله های خانگی را در طول یک سال شامل می شود که این آمار حدود 3/1 کل زباله های خانگی می باشد. اکنون یکی از کمک هایی که می توان به محیط زیست کرد این است که محصولات را تا حد امکان با پک های کارتنی و مقوایی بسته بندی کنیم که البته امروزه مردم اکثر کشورهای فرهیخته شروع به انجام این کار کرده اند و از خرید پک های پلاستیکی و لوازم پلاستیکی خودداری کرده و استفاده از بسته بندی های کارتنی و مقوایی را جایگزین پک های پلاستیکی کرده اند.

بسته بندی های کارتنی و مقوایی به دلیل قابلیت بازیافت بالایشان طرفداران زیادی دارند زیرا به محیط زیست آسیبی نمی رسانند برای همین اکثر تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات از جعبه های بسته بندی کارتنی و مقوایی استفاده می کنند. کارتن ها و مقواها در انواع مختلف تولید می شوند که جنس و کیفیت هر یک متفاوت می باشد. کارتن ها به صورت دولایه ( سینگل فیس)، سه لایه، پنج لایه و هفت لایه تولید می شوند. پک های کارتنی از چند ورق مسطح ( لاینر) و چند ورق کنگره ای( فلوت) تشکیل شده که این لایه ها نیز انواع مختلف دارند و هر کدام بنا بر جنس محصول و وزن آن در تولید کارتن بکار می روند. پرکاربردترین ورق ها کرافت، تست و ایرانی هستند که به وفور در صنعت کارتن سازی مورد استفاده قرار می گیرند که نمونه انواع این کارتن ها در سایت شرکت های کارتن سازی وجود دارد. میتوانید با مراجعه به لینک زیرانواع نمونه کارتن و جعبه را مشاهده نمایید.

مرتبط بخوانید: نمونه جعبه و کارتن بسته بندی انواع محصولات

1-1-2

مزایای استفاده از بسته بندی های مقوایی و کارتنی

 

 

قابلیت چاپ بالایی داشته و به راحتی هر نوع چاپی بر روی آنها انجام می شود.

سبک بودن کارتن و مقوا یک امتیاز خوب است که سبب راحتی در حمل و نقل این بسته بندی ها می شود.

کارتن ها و مقواها قابلیت بازیافت بالایی دارند و میتوان بعد از استفاده دوباره آنها را به ورقهای جدید تبدیل کرد.

ارزان تر بودن پک های کارتنی و مقوایی نسبت به انواع دیگر بسته بندی ها.

مرتبط بخوانید: استعلام آنلاین قیمت جعبه و کارتن بسته بندی در کمتر از دو دقیقه

1-1-2-3

بسته بندی های کارتنی برای انواع محصولات مناسب هستند. کارتن ها و مقواها در مدلهای مختلف تولید می شوند که می توان از انواع آنها مدل کیبوردی، چهاردرب، تلسکوپی، ته قفلی، درب دارویی و کشویی را نام برد، جعبه های مقوایی و کارتنی در نمونه های خاص نیز که مدنظر مشتری هست تولید می شوند.

مقواها نیز نوعی ورق ساده هستند که درگرماژ( ضخامت) مختلف تولید می شوند. مقواها انواع گوناگون دارند که کیفیت هر کدام متفاوت است از پرکاربردترین مقواها میتوان ایندربرد، پشت طوسی، کرافت و گلاسه را نام برد که از هر کدام با توجه به نوع و وزن محصول و نظر مشتری استفاده می شود.

طراحی و چاپ روی بسته بندی کارتنی و مقوایی

بسته بندی های پلاستیکی قابلیت چاپ پایینی دارند و به راحتی روی آنها چاپ انجام نمی شود ولی پک های کارتنی و مقوایی به خوبی چاپ پذیر هستند. از انواع رایج چاپ کارتن ها و مقواها میتوان چاپ فلکسو و چاپ افست را نام برد. چاپ فلکسو از یک یا دو رنگ تشکیل شده که بطور مستقیم بر روی کارتن های سفید و قهوه ای انجام می شود. چاپ افست به راحتی بر روی مقواها اعمال شده ولی چون امکان استفاده از آن بطور مستقیم بر روی کارتن ها وجود ندارد ابتدا چاپ افست بر روی مقوا انجام شده و سپس مقوای چاپ شده ( پوستر) را توسط دستگاههای مخصوص بر روی کارتن ها می چسبانند که به این فرآیند لمینت می گویند. همین خاصیت چاپ پذیری کارتن و مقوا سبب جذابیت بیشتر بسته بندی برای مشتری شده و محصولاتی که در پک های کارتنی و مقوایی بسته بندی می شوند پرفروش تر شوند.

جمع بندی

در این مقاله درباره مضرات پلاستیک و بسته بندی های پلاستیکی توضیحاتی دادیم و سعی کردیم تا حدودی شما را با پک های کارتنی و مقوایی که میتوانند جایگزین خوبی برای پلاستیک باشند آشنا کنیم. با خواندن همه مضرات پلاستیک بهتر است سعی شود از این ماده کمتر استفاده کنیم تا شاید ما هم سهم کوچکی در حفاظت از محیط زیست داشته باشیم زیرا بهترین میراثی که می توانیم برای نسل آینده باقی بگذاریم همین محیط زیست است که باید به بهترین نحو از آن نگهداری کنیم.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه