ارسال به دیگران پرینت

کاهش قیمت دستوری ۳ قلم محصول لبنی که ناقص ماند

حدود ۳ هفته از صدور مصوبه کاهش ۱۰ درصدی قیمت ۳ محصول لبنی پرمصرف می گذرد اما این اقلام با نرخ مصوب فقط در تعداد محدودی از فروشگاه ها عرضه می شوند.

کاهش قیمت دستوری ۳ قلم محصول لبنی که ناقص ماند

با توجه به تصمیم ستاد تنظیم بازار و تاکید رئیس جمهور مبنی بر ثبات قیمت، فراوانی و دسترسی کالاهای اساسی، وزیر جهاد کشاورزی از کاهش ۱۰ درصدی قیمت سه محصول لبنی شیر، ماست و پنیر از ۱۷ مهرماه خبر داد که براین اساس انتظار می رفت در تمامی فروشگاه ها و مغازه های سطح شهر این اُفت قیمت اعمال شود.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که با اجرای مصوبه کاهش قیمت، این سه قلم محصول لبنی در بیشتر مغازه های شهر موجود نیست، ضمن آنکه در فروشگاه های زنجیره ای هم برخی از این اقلام‌ توزیع نمی شود یا در صورت توزیع با قیمت های ستاد تنظیم بازار اختلاف معناداری دارد که مسئولان دلایل خاص خود را برای این امر مطرح می کنند در حالیکه طبق وعده وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان ستاد تنظیم بازار، این سه قلم کالا همچون شیرنایلونی ۹۰۰ گرمی، ماست ۲.۵ کیلویی ساده و پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی بدون هیچ محدودیت و قید و شرط موقعیت منطقه باید در دسترس عموم قرار می گرفت.

این پایان ماجرا نیست چرا که طبق بازدیدهای میدانی وزن شیرهای نایلونی به ۸۰۰ گرم و ماست دبه ای به ۲ کیلوگرم کاهش یافت، اما با این حال بازهم خبری از قیمت های اعلامی‌ به بهانه های مختلف نیست، درحالیکه با توجه به کاهش سرانه مصرف لبنیات ناشی از گرانی های اخیر انتظار می رود این مصوبه به طور کامل اجرا شود.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم‌ تا از آخرین علل اجرا نشدن مصوبه ۱۰ درصدی کاهش قیمت لبنیات و عرضه محصولات بالاتر از نرخ های اعلامی با خبر شویم:

مغازه داران حاضر به توزیع سه قلم محصول لبنی تنظیم بازار نیستند

سید محمد رضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی در گفت و گو با خبرنگاران درباره علل کمبود و گرانی عرضه محصولات مشمول کاهش ۱۰ درصد، اظهار کرد: در مقطعی که اعلام کردند قیمت ۳ قلم محصول ماست ساده ۲.۵ کیلویی، شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی و پنیر یواف ساده مشمول طرح تنظیم بازار می شود، برخی برندهای لبنی به سبب عدم تولید ماست ساده مجبور به اعمال کاهش قیمت بر روی ماست پروبیوتیک شدند که در تمامی فروشگاه ها با نرخ تنظیم بازار عرضه نمی شود.

وی افزود: با توجه به آنکه ماست پروبیوتیک مشمول قیمت گذاری نیست، از این رو طرح تنظیم بازار به طور محدود شامل این اقلام می شود به طوریکه تنها در فروشگاه های پایین شهر عرضه می شود.

بنی طبا ثبات قیمت شیرخام به نرخ ۶ هزار و ۴۰۰ تومان را یکی از راهکارهای استمرار این طرح دانست و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو شیرخام ۷ هزار تومان است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ادامه داد: سهم فروشگاه های زنجیره ای در توزیع این اقلام ۱۵ درصد و مغازه ها ۸۵ درصد است که مغازه داران به سبب کاهش سود حاضر به توزیع نیستند و در فروشگاه ها هم اقلامی که مشمول طرح تنظیم بازار هستند، بر روی آنها درج شده است.

وی با بیان اینکه امکان عرضه محصولات تنظیم بازار به تمامی فروشگاه ها وجود ندارد، گفت: کارخانه لبنی نمی تواند مجموع تولید محصولات خود را به این‌ اقلام اختصاص دهد چرا که این امر منجر به ورشکستگی صنایع لبنی می شود‌.

کاهش قیمت ۳ قلم‌محصول لبنی غیرکارشناسی است

علی احسان ظفری مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی در گفت و گو با خبرنگاران درباره علل کاهش یا عدم عرضه ۳ قلم محصول لبنی در بازار اظهار کرد: از ابتدا مصوبه کاهش قیمت ۳ قلم‌محصول لبنی بدون بحث های کارشناسی مطرح شد.

وی افزود: با توجه به اجرا نشدن مصوبه کاهش قیمت این ۳ قلم در مغازه ها و عرضه بالاتر از نرخ ستاد تنظیم بازار در فروشگاه ها، مسئولان صریح و شفاف باید پاسخ دهند چرا که انتظار مردم بر آن است که با مراجعه به هر فروشگاهی شاهد کاهش قیمت باشند.

ظفری ادامه داد: گرچه انجمن صنایع لبنی اذعان می کند که مغازه داران حاضر به تحویل این ۳ قلم‌ محصول لبنی نیستند، اما این موضوع واقعیت ندارد چرا که مغازه دار ارزانتر کالا را خریداری می کند.

سخنگوی انجمن‌صنایع لبنی در پایان تصریح کرد: در فروشگاه های زنجیره ای عرضه این سه قلم کالا باید مشکلی نداشته باشد که متاسفانه به سبب غیرکارشناسی بودن، این طرح اجرا نشده است.

با توجه به اهمیت مصرف لبنیات در سبد خانوار، اجرای مصوبه ۱۰ درصدی قیمت ۳ قلم‌ محصول لبنی در افزایش سرانه مصرف تاثیر بسزایی داشت که این مصوبه به بهانه های مختلف به طور کامل اجرا نشد، درحالیکه مردم انتظار داشتند با مراجعه به هر فروشگاه یا مغازه ای به این ۳ قلم محصول لبنی با نرخ های مصوب دسترسی داشته باشند.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه