ارسال به دیگران پرینت

گروه وکلای آریا دادیار

اساتید موفق دانشگاه در رشته حقوق اذعان دارند که ممکن است وکلای خوب و موفقی نباشند و چه بسیار از وکلای خوب و موفق ما که نمی‌توانند در ردیف اساتید دانشگاه قرار گیرند. طبیعی است که امر تحقیق و پزوهش که زمینه فعالیت اساتید است با کسب مهارت و تجارت حرفه‌ای که زمینه فعالیت وکلا است دو بستر مختلف است که هر کدام مساعی ویژه خود را می‌طلبد.

گروه وکلای آریا دادیار

اساتید موفق دانشگاه در رشته حقوق اذعان دارند که ممکن است وکلای خوب و موفقی نباشند و چه بسیار از وکلای خوب و موفق ما که نمی‌توانند در ردیف اساتید دانشگاه قرار گیرند. طبیعی است که امر تحقیق و پزوهش که زمینه فعالیت اساتید است با کسب مهارت و تجارت حرفه‌ای که زمینه فعالیت وکلا است دو بستر مختلف است که هر کدام مساعی ویژه خود را می‌طلبد.

دانشجو در مقطع کارشناسی، دانش عمومی حقوق را فرا می‌گیرد و فراگیری این دانش عمومی مقدمه لازم و واجب برای پا نهادن در عالم حقوق می‌باشد اما شرط کافی برای ورود به تمامی عرصه‌های حقوق نمی‌باشد.

جا دارد که در مقطع تحصیلات تکمیلی به این نیازها توجه شده و پاسخ لازم داده شود. بررسی مختصری از وضعیت وکلای مبتدی که دوره کارآموزی را نیز پشت سر گذاشته‌اند ضرورت ایجاد رشته‌ای که حقوقدانان ما را برای امر وکالت تربیت نمایبد آشکار می‌سازد. این ضرورت برای جامعه وکالت آشکار بوده و هست و دوره کارآموزی برای رفع این نقیصه بنا نهاده شده است اما متأسفانه به دلایل شرایطی که بر این دوره حاکم است و ذیلاً به نکاتی در این باره اشاره می‌شود پاسخگوی این نقیصه نمی‌باشد:

۱- کارآموزی به صورت متمرکز نبوده و امکان نظارت و کنترل آن وجود ندارد.

۲- میزان اهتمام وکلای سرپرست کارآموزان و حتی تجربه و مسئولیت‌پذیری آنها قابلیت ارزیابی و کنترل را ندارد.

۳- به دلیل شلوغی بیش از حد دادگاه‌ها و بعضاً عدم اهتمام قضات حضور در دادگاه‌ها فاقد نتیجه لازم و ثمربخشی مورد انتظار است.

وکیل برای شروع کار به مجموعه‌ای از مهارت ها باید مجهز باشد و با توجه به صلاحیت عمومی وکیل در پذیرش پرونده‌های حقوقی باید قبل از صدور پروانه اطمینان کامل از این امر حاصل شود و این امر ممکن نیست مگر در سایه یک برنامه جامع و متمرکز.

با عنایت به گستردگی و تخصّصی بودن موضوعات حقوقی، ارائه مشاوره حقوقی تخصّصی و کاربردی در هر یک از زمینه ها ی حقوقی نیاز به دانش، تحقیقات و تجربه ی کافی دارد.

گروه وکلای آریا دادیار ، تشکیل شده از کارگروه های تخصّصی مانند:

«گروه وکلای آریا دادیار»، «مشاورین حقوق مهاجرت »، «دپارتمان داوری» و «دپارتمان حقوق خانواده»، با بهره گیری از تجارب و خدمات برترین وکلا، قضات بازنشسته دادگستری، سردفتران اسناد رسمی، مدرسین دانشگاه، کارشناسان ارشد و مشاورین حقوقی زبده، با مطالعات پژوهشی و راهبردی در قوانین موضوعه و مقرّرات جاریه و رویه قضایی محاکم عالی و تالی، تحت سرپرستی یکی از برترین  مبادرت به ارائه مشاوره حقوقی در کلیه مسائل و موضوعات حقوقدانان حقوقی می نماید.

موسسه حقوقی و داوری آریا دادیار به منظور آگاهی بخشی و بالابردن فرهنگ حقوقی و سهولت دسترسی شما عزیزان به خدمات حقوقی و اخذ مشاوره حقوقی در کوتاهترین زمان، توسط برترین کارشناسان و مشاورین موسسه حقوقی مدافعان پیرو عدالت، از طریق تلفن، ثبت مشکل حقوقی از طریق سایت پاسخگوی سوالات حقوقی و قضایی شما عزیزان می باشد، فلذا در صورت داشتن هرگونه سوال در هر یک از زمینه های حقوقی، کیفری، خانوادگی، ثبتی و… ، می توانید از طریق برقراری تماس تلفنی و ثبت مشکل اینترنتی از مشاوره حقوقی ما بهره مند گردید.

با توجه به اینکه بسیاری از خدمات حقوقی دارای پیچیدگی بوده و نیاز به دانش تخصصی و تجربه ی کافی دارد، فلذا به منظور اخذ مشاوره حقوقی تخصّصی در مسائل حقوقی پیچیده، می توانید با مراجعه به موسسه حقوقی و از مشاوره وکلا موسسه حقوقی مدافعان پیرو عدالت بهره مند گردی

اینها و موضوعات دیگر از این قبیل نشان می‌دهد که دوره کارآموزی پیشنهاد موفقی برای رفع نقیصه، فقدان مهارت و دانش وکلای مبتدی نمی‌باشد و ضرورت دارد برنامه‌ای کارشناسی شده و منسجم برای این موضوع طراحی و اجرا گردد.

از جمله دلایل ضرورت ایجاد چنین گرایشی می‌توان نکات ذیل را خاطر نشان کرد:  

۱- وکلا ضرورت دارد علاوه بر دانش حقوق، از مبانی علوم مرتبط دیگر از جمله بازرگانی، مالی، اقتصاد، بانکداری، بیمه و ... آگاه باشند. مضافاً اینکه چهارچوب تشکیلاتی سازمانها و رویه‌ها و عرف‌های حاکم بر آنها را خوب بشناسند تا در مواجهه با موکلین خود که ممکن است در یکی از این حوزه‌ها تقاضای مشاوره می‌نماید پاسخی مناسب برای ارائه داشته باشند.

۲- وکالت یک حرفه است که دانش حقوقی یکی از لوازم موفقیت در آن است، مهارت های حرفه‌ای خاص آن لازم است که باید نحوه کسب این مهارت ها را به وکیل آموزش داد از چگونگی تعامل با دادگاه ها تا موکلین و سازمان ها و تشکیلات خصوصی و دولتی گرفته تا اطلاعات و دانش عمومی در بسیاری از ابعاد اجتماعی و اقتصادی.

۳- یک پرونده حقوقی یک پروژه تشکیلاتی و اجرایی است یعنی عوامل مختلفی در حصول نتیجه مورد نظر مؤثر هستند. این پروژه حذف شود.  

یک وکیل باید نحوه مدیریت تشکیلاتی و اجرایی پروژه‌های حقوقی را یاد بگیرد تا بتواند پاسخ مناسبی را برای مشکل بیابد.

ایجاد ساختار مناسب برای دفتر وکالت و مهارت انتخاب بهترین شیوه از انجام مذاکره، داوری، اقدام قضایی و موضوعاتی از قبیل نیاز به آموزش علمی و کاربردی دارند.

۴- وکلا لازم است بازار کار وکالت را بشناسند تا بتوانند در این بازار با توجه به شرایط خود جای پایی برای خود شناسایی کرده و بر همین مبنا برای آینده خود برنامه‌ریزی نمایند. لازم  است شرایط حاکم بر این بازار و فراز و نشیب های آن به وکلا آموزش داده شود تا بتوانند برای آینده خود برنامه‌ریزی کرده و آگاهانه در مسیر مورد انتخاب خود گام بردارند.  

این موارد و موضوعات دیگر بیانگر لزوم آموزش هدفدار و متمرکز برای امر وکالت قبل از پا نهادن در این مسیر می‌باشد.

رعایت حقوق شهروندان اقتضاء می‌کند تا افرادی که به عنوان وکیل، پروانه و جواز این امر را دریافت می‌نمایند و مردم در حل مشکلات خود به آنها اعتماد کرده و امور خود را به آنها می‌سپارند، استانداردهای حداقلی کیفیت ارائه خدمات را حائز باشند. استانداردهای فعلی کافی نیست و مردم و قضات همگی از وجود وکلای فاقد صلاحیت لازم علمی شکایت داشته و گله‌مند هستند. باید به دنبال راههایی برای رفع این نقیصه بود که تأسیس رشته وکالت در مقطع تحصیلات تکمیلی می تواند تا حدود زیادی در این خصوص راهگشا باشد.

البته ضرورت آموزش وکالت آنقدر آشکار است که حتی به وکلای مبتدی اختصاصی ندارد تمام وکلا لازم است دوره‌های مهارتی و تخصصی و همچنین دوره‌های بازآموزی را طی کنند تا بتوانند پاسخگوی وظایف و تعهدات خود باشند.

موضوعی که متأسفانه کاملاً از آن غفلت شده و هیچ برنامه مشخصی برای آن وجود ندارد.

پس از راه‌اندازی دانشگاه علمی کاربردی کانون انتظار می‌رفت این مرکز در اسرع وقت به مرکزی برای آموزش مهارتی وکلا و صدور گواهینامه مهارتی جهت تشویق وکلا تبدیل شود که در این راستا تا کنون شاهد اقدام مؤثری نبوده ایم.

امیدوارم که جامعه وکالت با نقد خود از درون و نگاه واقع‌بین به عالم برون بتواند حصارهای آهنین کشیده بر دور خود را بشکند و در راه ارتقاء و توسعه و بهبود نظام وکالت در کشور گام بردارد.

شما عزیزان می توانید جهت مشاوره حقوقی به این وب سایت مراجعه کنید و سوال های خود را در زمینه کیفری یا حقوقی از آنها بپرسید.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه