ارسال به دیگران پرینت

سرعت واکسیناسیون | دانشگاه علوم پزشکی | بیمارستان های خصوصی و دولتی

افزایش 18 برابری شانس ابتلا به کرونا در صورت واکسن نزدن | برخی هنوز منتظر فایزرند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برخی افراد به علت معلولیت امکان حضور نداشتند اما تقریبا سه هفته است که اقدامی برای این افراد به صورت خودرویی و واکسیناسیون در منازل آغاز شده است و اگر افرادی واقعا چنین مشکلاتی را دارند می توانند از این خدمات استفاده کنند.

افزایش 18 برابری شانس ابتلا به کرونا در صورت واکسن نزدن | برخی هنوز منتظر فایزرند

سید محمد جمالیان روز شنبه ۱۰ مهرماه در ستاد کرونا استان مرکزی اظهار کرد: در حال حاضر شهرستان‌های آشتیان، تفرش، خنداب و کمیجان در وضعیت زرد و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند. با توجه به اینکه ایجاد موج جدید و پیک بعدی دور از انتظار نیست، لذا باید چند اقدام در استان با شتاب پیش رود.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی دومین استان در زمینه واکسیناسیون در کشور است، افزود: یکی از مهمترین اقدامات واکسیناسیون است، افراد گروه هدف بالای ۱۲ سال در استان به جز ساوه و خمین ۸۰۴ هزار و ۴۱۱ نفر هستند که ۵۶۲ هزار و ۸۹۲ نفر معادل ۷۰ درصد یک دوز و ۲۴۹ هزار و ۸۱۶ نفر معادل ۳۱ درصد دو دوز واکسن را دریافت کردند. در کشور این میانگین به ترتیب ۶۴ درصد و ۲۷ درصد است که استان مرکزی در هر دو زمینه از میانگین کشوری بالاتر است، اما نباید از واکسیناسیون غفلت کرد تا بتوان پیک بعدی را با کمترین خسارات جانی و اجتماعی پشت سر گذاشت، لذا سرعت واکسیناسیون باید افزایش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: متاسفانه در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک ۹۲۲ نفر از کادر درمان واکسن نزده اند که ۲۹۴ نفر از این تعداد مربوط به تامین اجتماعی و مابقی مربوط به بیمارستان های خصوصی و دولتی است، مبتلا شدن کادر درمان به کرونا برای بیماران و کارمندان و کارکنان درمانی مخاطراتی را به همراه خواهد داشت.

جمالیان با اشاره به اینکه اقناع‌سازی آغاز شده، بیان کرد: اقدامات لازم در این زمینه آغاز شده و تقاضا داریم موارد آموزشی و ... در این خصوص انجام شود چراکه سلامت کادر درمان دارای اهمیت بیشتری است و باید طبق قانونی بازدارنده واکسینه شدن به آنها تکلیف شود.

وی ادامه داد: برخی از این افراد منتظر واکسن فایزر هستند که طبق موارد مطرح شده در کشور، تقریبا واردات این واکسن منتفی شده و منتظر ماندن مردم و پرسنل برای واردات این واکسن بیهوده است و کماکان شعار ما این است که بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن است و توقع ما نیز بر این است که کادر درمان از این شعار با تزریق واکسن دفاع کنند.

رئیس دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: نامه ای برای همه مدیران استانی ارسال شده و لینکی برای تبلیغات واکسیناسیون مشخص و سایتی نیز معرفی شده و تقاضا داریم هم سازمان ها موظف شوند در درب رودی سازمان بنری در این خصوص نصب کنند تا مردم در هنگام ورود و خروج از اهمیت واکسیناسیون مطلع شوند، در سراسر دنیا عده ای با تمام توان علیه واکسیناسیون تبلیغ می کنند و ما هم باید از ابزارهای علمی در این خصوص استفاده کنیم.

جمالیان تصریح کرد: طبق مطالعه صورت گرفته درخصوص ۵۴۰ هزار نفر از جمعیت کشور، افرادی که واکسینه نشده اند ۱۸ برابر شانس ابتلا، ۱۱ و نیم برابر شانس بستری شدن و ۱۲ برابر شانس مرگ و میر در آنها بیشتر است. در استان هنوز هم ۱۵ درصد جمعیت بالای ۸۰ سال واکسینه نشده اند که این مهم باید با اطلاع رسانی انجام شود.

وی اضافه کرد: برخی افراد به علت معلولیت امکان حضور نداشتند اما تقریبا سه هفته است که واکسیناسیون این افراد به صورت خودرویی و واکسیناسیون در منازل آغاز شده است و اگر افرادی واقعا چنین مشکلاتی را دارند می توانند از این خدمات استفاده کنند.

جمالیان ادامه داد: با تغییر رنگ  و کاهش پیک، برخی فکر می کنند که می توانند عادی زندگی کنند، در حال حاضر در زیرمجموعه دانشگاه اراک ۴۰۱ بیمار و در سراسر استان ۶۰۰ نفر بستری هستند که از ۴۰۱ نفر زیرمجموعه اراک ۷۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه و در استان ۱۱۰ نفر در این بخش بستری هستند لذا نباید این شیب نزولی سبب شود افراد به سمت عادی انگاری حرکت کنند.

وی اضافه کرد: هر ارگانی که کارمندان آن به سفر اربعین رفته مراقبت های لازم از جمله تست پی سی آر و عدم حضور در اداره را انجام دهند.

در این جلسه علی علیمحمدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به کاهش ۱۵ درصدی موارد بستری و با بیان اینکه ۳۵۸ مورد بستری هفته آخر شهریور در هفته اول مهر به ۳۰۴ نفر رسید گفت: در بازه زمانی مذکور ۳۷۴۶ مورد بیمار سرپایی به ۲۹۲۱ نفر کاهش یافته است که ۲۲ درصد افت نشان می دهد و در مرگ و میر نیز کاهش حدود ۲۸ درصدی رقم خورده است به طوری که ۶۱ فوتی هفته دوم خردادماه به ۴۴ نفر در هفته سوم رسیده است.

وی افزود: تا پایان هفته اول مهر ۲۱۹ هزار و ۵۷۶ تست رپید در استان انجام شده که تاکنون ۱۱۵ هزار و ۱۵۴ مورد توسط دانشگاه علوم پزشکی اراک با ۲۰ درصد مثبت و ۷۵ هزار و ۱۲۷ مورد توسط دانشگاه علوم پزشکی ساوه  و ۲۹ هزار و ۲۹۵ مورد توسط دانشگاه علوم پزشکی خمین انجام شده است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه