ارسال به دیگران پرینت

مقایسه سال ۹۸ با ۹۹؛ کاهش ۱۲ درصدی عناوین و ۲۱ درصدی شمارگان:

وقتی ویروس کرونا، چون موریانه به جان کتاب افتاد

مقایسه آمارِ بازارِ کتابِ ایران در سال ۱۳۹۸ با سال ۱۳۹۹، نشان‌دهنده کاهش ۱۲ درصدی عناوین و ۲۱ درصدی شمارگان کتاب‌ها است؛ آفتی که ویروس کرونا به جان صنعت نشر ایران انداخته و برای رفع آن، باید فکری اساسی کرد.

وقتی ویروس کرونا، چون موریانه به جان کتاب افتاد

شیوع کرونا در ایران، از اسفند ۱۳۹۸ تا امروز، اواخر شهریور ۱۴۰۰، تاثیری منفی و عمیق بر کار بسیاری از شاغلان در حرفه‌های گوناگون و از جمله بر کار فعالان عرصه فرهنگ‌وهنر گذاشته است. تاثیری که پیش‌تر در گزارش‌هایی جداگانه در خبرآنلاین در حوزه سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی بررسی شد و اگرچه پیش از رسیدن به حوزه کتاب، گمان می‌کردیم در قیاس با حوزه‌های ذکرشده آسیب کم‌تری از شیوع کرونا دیده باشد، اما در عمل این‌گونه نبود.  

مقایسه سال ۹۸ با ۹۹؛ کاهش ۱۲ درصدی عناوین و ۲۱ درصدی شمارگان

منبع اطلاعاتی اعدادی که ذکر می‌شود آرشیو آمار نشر سایت خانه کتاب و ادبیات ایران و بازه زمانی انتخاب‌شده، سال ۱۳۹۸، پیش از شیوع کرونا و سال ۱۳۹۹، پس از شیوع کرونا است.

مطابق این اطلاعات جمع عناوین منتشرشده در ۱۲ زیرمجموعه شامل کلیات، فلسفه، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم طبیعی و ریاضیات، علوم عملی، هنر، ادبیات، تاریخ و جغرافیا، کمک درسی و کودک در سال ۱۳۹۸، ۱۰۶،۲۰۹ عنوان و جمع شمارگان آن ۱۴۹،۶۱۸،۶۸۲ بوده است. در سال ۱۳۹۹ اما در همان ۱۲ زیرمجموعه شاهد انتشار ۹۳،۶۱۹ عنوان هستیم که مجموع شمارگان آن به ۱۱۷،۷۹۶،۹۵۱ می‌رسد. بر این اساس در سال ۱۳۹۹ کاهش ۱۲ درصدی عناوین و ۲۱ درصدی شمارگان را در مقایسه با سال ۱۳۹۸ می‌بینیم.

تاثیر منفی کاهش نشر بر بازار در غیاب آماری از فروش

اگرچه در زمینه آمار نشر می‌توان از اطلاعات موجود در سایت خانه کتاب و ادبیات ایران بهره برد اما برای به دست آوردن آمار فروش راهی پیش پایتان نیست. در غیاب مرجعی رسمی که ناشران و کتاب فروشی‌ها را ملزم به اعلام آمار فروش خود کند، طی تماس‌ تلفنی جداگانه با هرکدام تنها می‌توانید به اسامی کتاب‌های پرفروش‌شان در بازه زمانی مد نظرتان دسترسی داشته باشید و عدد و رقمی در اختیارتان قرار نمی‌گیرد اما می‌توان تصور کرد که کاهش ۱۲ درصدی عناوین و ۲۱ درصدی شمارگان در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال ۱۳۹۸ قطعا بر بازار فروش نیز تاثیرگذار بوده است. آن‌چه در ادامه می‌بینید آمار تفکیکی عناوین و شمارگان منتشرشده در ۱۲ ماه سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و حاصل جمع آن است. لازم به ذکر است براساس اطلاعات ذکرشده در سایت خانه کتاب و ادبیات ایران، آماری از عنوان‌ها و شمارگان منتشرشده در فروردین ۱۳۹۹ وجود نداشت.  

عناوین و شمارگان کتاب‌های منتشرشده در سال ۱۳۹۸ 

ماه

جمعِ عناوین 

جمعِ شمارگان

فروردین

۲،۶۲۴

۲،۸۱۴،۹۷۲

اردیبهشت

۷،۲۵۰

۸،۴۱۸،۷۷۲

خرداد

۵،۵۳۳

۵،۸۶۷،۵۸۶

تیر

۹،۵۰۹

۱۴،۱۱۵،۵۲۵

مرداد

۸،۷۱۰

۱۰،۸۵۴،۳۸۱

شهریور

۹،۲۱۵

۱۴،۸۹۷،۱۰۷

مهر

۹،۲۳۵

۱۵،۱۴۴،۹۴۳

آبان

۸،۸۰۷

۱۳،۲۵۱،۰۵۵

آذر

۱۰،۷۱۵

۱۷،۵۱۷،۰۳۰

دی

۱۱،۵۰۳

۱۸،۰۰۹،۲۹۰

بهمن

۱۲،۴۸۳

۱۵،۶۰۷،۵۰۶

اسفند

۱۰،۶۲۵

۱۳،۱۲۰،۵۱۵

 

۱۰۶،۲۰۹

۱۴۹،۶۱۸،۶۸۲

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عناوین و شمارگان کتاب‌های منتشرشده در سال ۱۳۹۹

ماه

جمعِ عناوین 

جمعِ شمارگان

فروردین

-

-

اردیبهشت

۸،۱۲۳

۱۰،۲۴۳،۶۶۵

خرداد

۷،۴۳۲

۸،۳۸۷،۹۳۱

تیر

۷،۷۹۹

۹،۰۲۸،۳۶۲

مرداد

۸،۵۸۰

۱۱،۵۱۷،۴۰۰

شهریور

۹،۱۰۳

۱۲،۰۳۸،۱۱۰

مهر

۷،۸۶۳

۱۰،۰۵۰،۹۵۶

آبان

۷،۱۴۸

۹،۳۳۴،۷۹۱

آذر

۷،۱۴۳

۸،۶۴۴،۸۲۸

دی

۸،۶۷۴

۱۰،۷۶۳،۸۵۶

بهمن

۸،۹۶۲

۱۱،۸۲۲،۰۳۷

اسفند

۱۲،۷۹۲

۱۵،۹۶۵،۰۱۵

 

۹۳،۶۱۹

۱۱۷،۷۹۶،۹۵۱

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه