ارسال به دیگران پرینت

دانشگاه علوم پزشکی مشهد | کرونا | قارچ سیاه | سلامت جامعه | جهان | قند خون

استفاده از رمدسیویر در ابتلا به قارچ سیاه تاثیر ندارد

مدیرگروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هنوز شواهد محکم و دلایل مشخصی مبنی بر تاثیر مستقیم استفاده از داروی رمدسیویر در ابتلا به قارچ سیاه و یا کاهش سطح ایمنی بدن وجود ندارد.

استفاده از رمدسیویر در ابتلا به قارچ سیاه تاثیر ندارد

 دکتر حمیدرضا ریحانی روز یکشنبه اظهار داشت: بیماری قارچ سیاه عمدتا در افرادی بروز پیدا می کند که عوامل مستعد کننده و زمینه‌ای برای بروز این بیماری را داشته باشند.

وی افزود: قارچ سیاه عمدتا در افرادی با سطح ایمنی پایین نظیر بیماران مبتلا به دیابت، که قند خون بالا و کنترل نشده دارند و مقادیر بالای کورتون، مانند دگزامتازون و یا پردنیزولون دریافت کرده اند، دیده می شود اما این بدان معنا نیست که هر فردی که دیابتی است یا کورتیکواستروئید دریافت کرده به قارچ سیاه مبتلا می شود.

مدیرگروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به ترس بیماران کرونایی و مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی، بیان کرد: نخستین قدم موثر در درمان کرونا، مراجعه به مراکز درمانی سرپایی با بروز اولین علائم بیماری است.

رییس هیات مدیره انجمن طب اورژانس شاخه خراسان گفت: اکثر بیماران مبتلا به کرونا دچار بیماری خفیف تا متوسط می‌شوند که با استراحت کافی و استفاده از داروهای ساده درمان خواهند شد.

دکتر ریحانی، در خصوص استفاده صحیح از کپسول های اکسیژن نیز گفت: استفاده از این کپسول‌ها در منزل، مستلزم رعایت نکات ایمنی است که حمل و نقل آن نیز باید با دقت انجام شود، کپسول در معرض حرارت و شعله قرار نگیرد، قراردادن کپسول در نزدیکی آشپزخانه خطرناک است و استعمال دخانیات در نزدیکی کپسول ها فوق العاده خطرناک است مهمتر اینکه اکسیژن‌تراپی باید مثل مصرف یک دارو با تجویز دقیق پزشک صورت گیرد چرا که استفاده نامناسب و بیش از اندازه و در دُز بالای آن می تواند حتی برای بیمار مضر باشد.

وی با اشاره به نقش موثر رسانه ها در ارتقای سواد سلامت جامعه به خصوص در مورد پاندمی کرونا، گفت: گاه بیمارانی که نیاز به اقدامات درمانی سرپایی دارند، با مراجعه به مراکز ریفرال کرونا و ایجاد ازدحام و شلوغی در روند درمان بیمارانی که وضعیت حادتری دارند، ایجاد اختلال می کنند که انتظار داریم اگر نیاز به بستری ندارند حتما در مراحل اولیه به مراکز درمان سرپایی چون مراکز جامع سلامت، مطب های خصوصی و درمانگاه ها مراجعه کنند و بدانند که پیشگیری از ابتلا با رعایت پروتکلهای بهداشتی و پرهیز از حضور در اجتماعات و واکسیناسیون بهترین راه برای جان به در بردن از این ویروس مهلک است.

بر  اساس آخرین آمار رسمی تاکنون پنج میلیون و ۲۷۵ هزار و ۵۶۷ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و بیماری کووید ۱۹ جان ۱۱۳ هزار و ۸۲۴  نفر را گرفته است. 

همچنین چهار میلیون ۵۳۸ هزار و ۴۱۹ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند.  

وزارت بهداشت اعلام کرد هم‌اینک ۱۶۸ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهرستان در شرایط نارنجی و ۷۱ شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند. 

همچنین تاکنون ۲۲ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۱۸۰ شهروند ایرانی دُز نخست واکسن کرونا و ۱۱ میلیون و ۷۷۷ هزار و ۸۹۶ نفر دز دوم آن را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن های تزریق شده در ایران به ۳۳ میلیون و ۹۲۷ هزار و ۷۶ دُز رسیده است.

"پاندمی کرونا" در سطح جهان ۲۲۴ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۹۶۹ نفر را بیمار کرده و جان چهار میلیون و ۶۳۳ هزار و ۱۵۷  نفر را گرفته است. 

۲۰۱میلیون و ۳۴۸ هزار و ۴۰ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا هم تاکنون در سطح جهان درمان شده‌اند.

آمریکا در این میان با ۴۱ میلیون ۲۴۱ هزار ۶۹۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین ۶۷۷هزار و ۱۷ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. 

پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند. 

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه هشتم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه