ارسال به دیگران پرینت

گوترش: به راهکار "دو کشوری" پایبندیم | نمی‌خواهیم افغانستان پناهگاهی برای تروریسم باشد

دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که هدف این سازمان ایجاد شرایط مناسب برای تحقق صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی براساس راهکار تشکیل دو کشور است.

گوترش: به راهکار "دو کشوری" پایبندیم | نمی‌خواهیم افغانستان پناهگاهی برای تروریسم باشد

به نقل از روزنامه القدس العربی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی درباره حق مردم فلسطین برای مبارزه و دفاع از خودشان در برابر رژیم صهیونیستی گفت: هدف ما بسیار ساده است. هدف ما ایجاد شرایط برای تحقق صلح و اجرای راهکار تشکیل "دو کشور" است تا فلسطینی‌ها بتوانند کشور خود را داشته باشند. ما به تلاش و همکاری با طرف‌ها و جامعه بین المللی برای تحقق این هدف ادامه می‌دهیم.

گوترش درباره روابط با طالبان و اوضاع افغانستان گفت: ما خواهان این هستیم که مردم افغانستان در صلح زندگی کنند و فاجعه‌ای که با آن در گذشته روبرو بودند پایان یابد. ما خواهان دولتی فراگیر در افغانستان هستیم که تمام مردم در آن شرکت داشته باشند. ما نمی‌خواهیم افغانستان بعد از این پناهگاهی برای تروریسم باشد. می‌خواهیم به حقوق اصلی بشر احترام گذاشته شود و افغانستان نقشی سازنده در روابط بین المللی ایفا کند.

وی تأکید کرد: سازمان ملل از نفوذی که بقیه از آن برخوردارند برخوردار نیست اما از ۴۷ سال پیش در افغانستان بوده و نقش اصلی را در ارائه کمک‌های انسانی به مردم ایفا می‌کند؛ مردمی که اکنون در وضعیت ناامیدکننده‌ای هستند. ما تصمیم گرفتیم برای فراهم کردن شرایط برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به تمام مناطق با طالبان همکاری کنیم. این همان دلیلی است که باعث شد مارتین گریفیث را به کابل بفرستم. او اولین فردی در جهان در این سطح است که به کابل رفت تا با طالبان مذاکره کند. همچنین فراخوان انسانی را ارائه کردیم. من به ژنو می‌روم تا دوشنبه ریاست نشستی بین المللی و عالیرتبه در سطح وزارتی برای حمایت انسانی از افغانستان را برعهده بگیرم.

گوترش درباره موضوع به رسمیت شناختن دولت طالبان گفت: به نظر من مسئله مثبت تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان است که به تعهدات بین المللی احترام بگذارد و نگرانی‌های ما درباره مسائلی از جمله تروریسم، حقوق بشر و دیگر مسائل را جدی بگیرد. این باعث می‌شود روابط جامعه بین المللی با افغانستان به حالت اولیه بازگردد. اکنون مشارکت مهم و ضروری است و اولویت مطلق حمایت انسانی است. شورای امنیت نیز باید به قطعنامه‌هایش فکر کند. به نظر من اعضای شورای امنیت چگونگی تحول اوضاع در افغانستان را بررسی خواهند کرد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه