ارسال به دیگران پرینت

فروش نفت از ذخایر استراتژیک هند آغاز شد

هند با اجرای سیاست جدید برای تجاری کردن مخازن فدرال از طریق اجاره دادن فضای آنها، فروش نفت از ذخایر نفت استراتژیک خود را آغاز کرد.

فروش نفت از ذخایر استراتژیک هند آغاز شد

هند با اجرای سیاست جدید برای تجاری کردن مخازن فدرال از طریق اجاره دادن فضای آنها، فروش نفت از ذخایر نفت استراتژیک خود را آغاز کرد.

رویترز ماه گذشته گزارش کرده بود که هند سیاست خود را تغییر داده تا شرکت ذخایر نفت استراتژیک هند که مدیریت ذخایر نفت فدرال را برعهده دارد، ۳۰ درصد از ظرفیت ۳۷ میلیون بشکه خود را به شرکتهای هندی و خارجی اجاره دهد.

شرکت ذخایر نفت استراتژیک هند سال گذشته مخازن خود را از نفت ارزان پر کرده بود و برای آزاد کردن فضا برای اجاره، باید بخشی از این نفت را بفروشد.

تاکنون شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) یکی از دو مخازن نفت به ظرفیت ۱۱ میلیون بشکه در مانگالور را اجاره کرده است.

شرکت ذخایر نفت استراتژیک هند به تدریج هشت میلیون بشکه از ذخایر نفت استراتژیک آزاد می کند تا فضا برای اجاره به شرکتهای دولتهای پالایش و پتروشیمی مانگالور و هندوستان پترولیوم باز کند.

قیمتها پس از ریزش سال گذشته که ناشی از فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع کووید ۱۹ بود، رشد قوی داشته اند. پالایشگاههای هندی با هزینه بالاتر واردات نفت از خاورمیانه روبرو شده اند. شرکت آرامکوی سعودی قیمت فروش رسمی سپتامبر را به بالاترین قیمت از فوریه سال ۲۰۲۰ افزایش داد که بازتاب محدود شدن عرضه نفت ترش در پی اعمال محدودیت عرضه توسط اوپک و متحدانش است.

این دو پالایشگاه دولتی از شرکت ذخایر نفت استراتژیک هند نفت را به قیمت ارزانتر از قیمت فروش رسمی کشورهای تولیدکننده خریداری خواهند کرد.

هند که سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، بیش از ۸۰ درصد از نیازهای نفتی خود را وارد می کند و با تجاری کردن ذخایر نفت استراتژیک، مدلی را دنبال می کند که توسط کشورهایی نظیر ژاپن و کره جنوبی به اجرا گذاشته شده است.

هدف از این کار، تقویت مشارکت خصوصی در دو تاسیسات جدیدی است که برنامه ریزی شده اند. یکی از منابع آگاه گفت: اگرچه میزان نفتی که از ذخایر استراتژیک آزاد می شوند نسبتا اندک است اما ممکن است واردات نفت از امارات متحده عربی را کاهش دهد.

تاکنون شرکت ذخایر نفت استراتژیک هند حدود ۵.۵ میلیون بشکه نفت آپرزاکوم امارات را که در مانگالور نگهداری می کرد، فروخته است. این شرکت به دنبال خالی کردن این مخزن تا فوریه است زیرا شرکت پالایش و پتروشیمی مانگالور می خواهد گرید نفتی متفاوتی را ذخیره کند. این شرکت ۳۰۰ هزار تن فضا را در مانگالور اجاره خواهد کرد در حالی که هندوستان پترولیوم فضای مشابهی را در ذخایر استراتژیک ویزاگ به ظرفیت حدود ۷.۵ میلیون بشکه اجاره خواهد کرد.

منابع آگاه گفتند: هندوستان پترولیوم نفت عراق را می خواهد بنابراین حجم کامل نفت این مخزن نیازی ندارد فروخته شود.

در مرحله بعد بخشی از فضا در مخازن پادور به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن (۱۸ میلیون بشکه) اجاره داده خواهد شد.

تحت استراتژی جدید دولت فدرال، شرکت ذخایر نفت استراتژیک هند اجازه دارد معادل ۲۰ درصد از کل ظرفیت ذخایر نفت استراتژیک خود را در بازارهای هند عرضه کند. اما این شرکت هنوز درباره زمان فروش سهم خود در بازار تصمیم نگرفته است.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه