ارسال به دیگران پرینت

چین؛ رسوایی آزار جنسی

هنوز مشخص نیست که چرا هیچ کدام از این دو پرونده علی بابا و خواننده چین در "گریت فایروال" این کشور گیر نیفتاده و سانسور نشده اند.

چین؛ رسوایی آزار جنسی

پوشش گسترده، آشکار و بدون سانسور رسوایی‌های آزار  و اذیت جنسی اخیر در غول‌ فناوری "علی بابا" و "کریس ‌وو" هنرپیشه و خواننده چینی-کانادایی بحث‌ها در باره جنبش "می تو" (من هم) (ME TOO) در چین را دوباره به جریان انداخته است.

مسائل مرتبط با آزار و اذیت‌های جنسی در سال‌های قبل از  2018 به ندرت در محافل عمومی چین مطرح می شد.

در سال 2018 و پس از شکل گیری جنبش "می تو" مسیر مطرح شدن گسترده چنین بحث‌هایی در ملا عام باز شد اما کمی بعد و با سانسورهای آنلاین و دستگیری فعالان این جنبش عقب نشست.

تبادل نظر درباره آزار و اذیت جنسی زنان در محیط کار و جلسات نوشیدن کاری، ظرف دو روز گذشته به یکی از پر بحث ترین موضوعات شبکه اجتماعی چینی "ویبو" تبدیل و بیش از 500 میلیون بار دیده و باز نشر شد.

جملات و سوالات "چه کسی از زنان شاغل در برابر فرهنگ زشت جلسات نوشیدن الکل محافظت می‌کند؟" و "چگونه زنان باید در محیط های کاری از خود در برابر آزار جنسی محافظت کنند؟" به ترندهای برتر روزهای دوشنبه و سه شنبه ویبو تبدیل شد.

شبکه  CCTV دولت چین با انتشار ویدئویی به ارائه راهکارهای کارشناسان برای زنان تحت آزار جنسی پرداخت و از اقدامات لازم برای جمع آوری شواهد گفت. این ویدئو همچنین کاربران مرد شبکه های اجتماعی را ترغیب کرد تا اشتباه بودن این عمل را نشر دهند و تعهد عواقب آن را بپذیرند.

در روزهای اخیر پلیس "کریس وو" خواننده چینی- کانادایی را به اتهام خوراندن مشروبات الکلی و اغوای زنان که برخی از آنها زیر سن قانونی بوده اند، بازداشت کرد.

 در اوایل ماه جاری میلادی یک اتهام آزار علیه این هنرپیشه ۳۰ ساله مطرح شد و پس از آن ۲۴ زن دیگر هم ادعا کردند قربانی رفتارهای نامناسب او بوده‌اند.

از آن پس ده‌ها شرکت مختلف از جمله برندهای جهانی لویی ویتون و پورشه همکاری خود با وو را متوقف کرده‌ و عده زیادی هم خواستار این شده‌اند که او صنعت سرگرمی را کنار بگذارد و از چین برود. همه این‌ها در حالی است که خود وو تمامی اتهامات مطرح شده را رد کرده است.

یک معترض نوشته ای با علامت "من هم" (می تو) در خارج از دادگاه آزار جنسی مجری شبکه تلویزیونی چین در پکن نگه داشته است.

در روز گذشته غول فناوری علی بابا یکی از مدیران ارشد خود را پس از اتهام آزار جنسی به یکی از کارمندان زن اخراج کرد.

هنوز مشخص نیست که چرا هیچ کدام از این دو پرونده علی بابا و خواننده چین در "گریت فایروال" این کشور گیر نیفتاده و سانسور نشده اند.

براساس یک تعریف ویکی پدیایی، "گریت فایر وال" که نزدیک به کلمه انگلیسی "دیوار چین" (گریت وال) است به مجموعه اقدامات قانونی، فناوری ها و دستورات قانونی جمهوری خلق چین برای تنظیم اینترنت در  داخل این کشور اطلاق می‌شود. نقش این سیستم مسدود کردن دسترسی به وب سایت ها و رسانه های اجتماعی خارجی و کاهش سرعت تردد اینترنتی برون مرزی است.

تحلیلگران می‌گویند این موارد در شرایطی ظاهر شده که مقامات از ستایش بیش از حد سلبریتی ها دلسرد شده اند.

علی بابا نیز پس از سال ها رویکرد غیر مستقیم به یکی از اهداف کمپین مهار غول های فناوری چین تبدیل شده است.

"ژان جیانگ" استاد بازنشسته ژونالیسم در دانشکده مطالعات خارجی پکن گفت: رسیدگی به پرونده های "وو" و علی بابا" برای دولت حساسیت و ضرری ندارد.

او افزود: سرگرمی هیچ ارتباطی به سیاست ندارد.

ژان افزود: علی بابا اینک شرایط سخت و پیچیده ای دارد و سود زیادی برای مقامات ندارد بنابراین مقامات چندان نگران این شرکت نیستند.

5  مشهور "می تو" در چین

چین می‌گوید به دنبال توانمندسازی زنان و حمایت از حقوق آنها است. این کشور در سال گذشته در یک قانون به تعریف اقداماتی پرداخت که می‌تواند آزار و اذیت جنسی در این کشور تلقی شود.

اما چین فعالیت یا اقداماتی را منجر به تحریک نظم عمومی یا نشان دهنده مخالفت یا سرپیچی از اقتدارش باشد را تحمل نمی کند و در ماه های اخیر فشار بر گروه های فمنیستی را با بستن کانال‌های گروه های فعال آنلاین افزایش داده است.

مقامات این کشور در سال 2015، پنج فعال اجتماعی موسوم به "5 فمنیست" را که قصد داشتند علیه آزار و اذیت جنسی در سامانه حمل و نقل عمومی تظاهرات کنند را بازداشت کردند.

پوشش گسترده، آشکار و بدون سانسور رسوایی‌های آزار جنسی اخیر در چین بحث‌ها در باره جنبش "می تو" (من هم) را دوباره به جریان انداخته است.

سه سال پس از این بازداشت هشتگ های جنبش "می تو" (من هم) در باره آزار و اذیت جنسی زنان چینی از رسانه اجتماعی ویبو حذف و سانسور شد. این پست ها از سوی چهره های برجسته ای مانند راهبان، اساتید و شخصیت‌های رسانه‌ای بارگذاری شده بودند.

فعالان جنبش می تو در چین می گویند که دلسرد هستند اما جنجال پرونده های "وو" و "علی بابا" باعث افزایش آگاهی بیشتر  در این کشور شده است.

جزئیات حساب کاربری یک زن در ویبو که از آزار خود در طول یک شام کاری با شرکت بزرگ "دیدی گلوبال" صحبت کرده بیش از 3 میلیون بار دیده و با هزاران نظر (کامنت) وایرال شد.

"ژئو شیائوکسوان" کاراموز رسانه دولت چین در سال 2018 این جنبش را تغذیه و تقویت کرد. او در آن زمان "ژو جون" مجری معروف CCTV چین را به بوسیدن اجباری خودش متهم کرد. ژو جون این ادعا را رد می‌کند.

پرونده این دختر جوان چینی پس از سه سال بی نتیجه باقی ماند.

ژئو شیائوکسوان در مورد پیگیری موارد اخیر آزار و اذیت جنسی زنان گفت: این اتفاق آگاهی را گسترش می‌دهد و بحث در مورد آزار جنسی را از موضع قدرت پیش می برد.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه