ارسال به دیگران پرینت

الشرق‌الاوسط:

اسرائیلی‌ها مانند سران خود جنگ نمی‌خواهند

یک منبع دیپلماتیک به «الشرق‌الاوسط» گفته آمریکا، «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر اسرائیل را تحت فشار قرار داده تا با توجه به احتمال از سرگیری دور جدید گفتگو‌ها بر سر برجام در وین در ماه سپتامبر، قواعد درگیری با حزب‌الله را تغییر ندهد. منبع مورد استناد الشرق‌الاوسط مدعی شده اسرائیل و حزب‌الله در پی فشار از سوی فرانسه و آمریکا پیامی به یونیفل ارسال کرده و گفته اند تمایلی به تغییر دادن قواعد درگیری ندارند.

اسرائیلی‌ها مانند سران خود جنگ نمی‌خواهند

یک منبع دیپلماتیک در گفت‌وگو با «الشرق‌الاوسط» مدعی شده آمریکا و فرانسه، از رژیم صهیونیستی خواسته‌اند قواعد درگیری با حزب‌الله لبنان را تغییر ندهد.

یک منبع دیپلماتیک به این روزنامه گفته آمریکا، «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر اسرائیل را تحت فشار قرار داده تا با توجه به احتمال از سرگیری دور جدید گفت‌وگوها بر سر برجام در وین در ماه سپتامبر، قواعد درگیری با حزب‌الله را تغییر ندهد.

منبع مورد استناد الشرق‌الاوسط مدعی شده اسرائیل و حزب‌الله در پی فشار از سوی فرانسه و آمریکا پیامی به یونیفل ارسال کرده و گفته‌‌اند تمایلی به تغییر دادن قواعد درگیری ندارند.

پس از آنکه حزب‌الله لبنان جمعه گذشته در واکنش به حملات هفته قبل‌تر رژیم صهیونیستی به برخی مناطق جنوب لبنان، اطراف یک پایگاه صهیونیستی در جنوب لبنان را هدف گرفت، رسانه‌های صهیونیستی بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را به دلیل عدم پیش‌بینی پاسخ حزب‌الله و نیز خود ارتش را به دلیل عدم بررسی دقیق واقعیت منطقه به باد انتقاد گرفتند.

«طال لیو رام» خبرنگار نظامی روزنامه «معاریو»، در همین راستا گفت برآورد دستگاه‌های امنیتی در ارتش رژیم صهیونیستی این بود که حزب‌الله به بمباران هفته گذشته پاسخ نمی‌دهد و حتی در هنگام شلیک راکت‌ها نیز تل‌آویو اطلاعاتی درباره قصد حزب‌الله برای این کار نداشت؛ دستگاه‌های امنیتی حتی در لحظه شلیک راکت به سمت فلسطین اشغالی، این راکت‌ها را رصد نکردند.

لیو رام افزود، ارتش اسرائیل باید بررسی عمیق‌تری برای تحلیل اطلاعات داشته باشد. درست است که واکنش راکتی حزب‌الله به کسی آسیب نرساند اما از نظر راهبردی، یک تحول بسیار خطرناک برای رژیم اسرائیل است.

«عاموس هرئیل» تحلیلگر نظامی روزنامه «هآرتص» نیز از عدم توانایی اطلاعات نظامی این رژیم در پیش‌بینی شلیک راکت‌ها انتقاد کرد و گفت، اسرائیلی‌ها مانند سران خود جنگ نمی‌خواهند اما این بدان معنا نیست که به آسانی تفسیرهایی که ارتش ارائه می‌دهند را بپذیرند.

امروز هم روزنامه رأی‌الیوم گزارش داد همزمان با تشدید تنش در مرز فلسطین اشغالی و لبنان، یک هیأت عالی‌رتبه امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی برای دیدار با مسئولان دستگاه اطلاعاتی مصر، به قاهره سفر کرد.

تحلیلگران می‌گویند سفر ناگهانی و محرمانه هیأت امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی به قاهره همزمان با تنش‌ها در مرز فلسطین اشغالی و لبنان، بیانگر میزان نگرانی این رژیم از امتداد یافتن این تنش‌ها به نوار غزه و مشارکت گروه‌‌های مقاومت برای گشودن جبهه جنگ جدید با این رژیم است.

روزنامه «رأی الیوم» نوشت که هدف اصلی سفر ناگهانی این هیأت صهیونیستی به قاهره، جلوگیری از اقدام گروه‌های مقاومت فلسطینی از جمله جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی برای یاری حزب‌الله جهت تشدید درگیری‌ها و گسترش تنش‌ها در مرز نوار غزه از طریق برگزاری تظاهرات‌ها و استفاده از بالن‌های آتش‌زا و یا حتی درخواست از فلسطینیان برای عزیمت به سمت نقاط تماس در مرز نوار غزه بود.

هیأت اسرائیلی از طرف مصری خواسته است تا فشارهای بیشتری بر گروه‌های فلسطینی به منظور ممانعت از گشودن جبهه جدید جنگی در شرایط کنونی و بحبوحه تنش در مرز لبنان، اعمال کند.

در دیدار هیأت اسرائیلی با مسئولان مصر همچنین پرونده‌های حساس دیگری مربوط به تثبیت آتش‌بس در غزه، ارائه تسهیلات ممکن به ساکنان نوار غزه در گذرگاه‌ها و گسترش مساحت صید ماهی در دریا و گشودن مجدد پرونده تبادل اسرا را که از چند سال پیش شاهد رکود است، بررسی کرد.

هیأت اسرائیلی در این دیدار تضمین‌هایی از طرف مصری برای تلاش جهت کنترل اوضاع نوار غزه و ممانعت از انفجار اوضاع این منطقه از طریق تماس با رهبران گروه‌های فلسطینی، دریافت کرد.

ظهر چهارشنبه هفته گذشته رسانه‌های صهیونیستی از به‌صدا درآمدن آژیر هشدار حمله راکتی در شهرک صهیونیست‌نشین واقع در شمال فلسطین اشغالی و نزدیک مرز لبنان در پی شلیک سه فروند راکت خبر دادند.

به دنبال آن رژیم صهیونیستی از همان روز چهارشنبه در واکنش به شلیک راکت‌هایی که مدعی شد از سمت لبنان شلیک شده، با توپخانه و نیز جنگنده چندین نوبت به جنوب لبنان حمله کرد.

مقاومت اسلامی لبنان «حزب‌الله» نیز روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، در ساعت ۱۱:۱۵ به وقت محلی در این روز، با ده‌ها راکت‌، اراضی اطراف پایگاه‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی در مزارع شبعا هدف گرفته شد.

در این بیانیه آمده بود که در پاسخ به حملات هوایی اخیر رژیم صهیونیستی به مناطق باز (زمین‌های خالی) «الجرمق» و «الشواکیر»، یگان‌های شهید علی محسن کامل و شهید محمد قاسم طحان در مقاومت اسلامی لبنان در ساعت ۱۱:۱۵ (جمعه) مناطق باز اطراف پایگاه‌های صهیونیستی در مزارع شبعا را با دهها راکت ۱۲۲ میلیمتری هدف قرار دادند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه