ارسال به دیگران پرینت

روز شماری تا "مرگ تدریجی" تالاب بین‌المللی هشیلان

کاهش بارندگی و حفر چاه‌ در اطراف تالاب بین‌المللی و زیبای هشیلان در کرمانشاه سبب مرگ تدریجی این تالاب شده است.


روز شماری تا "مرگ تدریجی" تالاب بین‌المللی هشیلان

تالاب‌ هشیلان زیستگاه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است که با بی‌توجهی انسان‌ها مواجه شده و در معرض تخریب و نابودی قرار دارد به طوری که گفته می‌شود تا خشک‌شدن کامل کمتر از سه هفته فاصله دارد.

تالاب بین‌المللی هشیلان در کرمانشاه متشکل از 110 جزیره و مأمن گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی منحصر به‌فرد است اما گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که خروجی‌های آب این تالاب به صفر رسیده و سطح آب داخل دریاچه اصلی سراب نیز به کمتر از نصف کاهش یافته است.

تبدیل تالاب به زمین کشاورزی، آلوده‌کردن آن به وسیله فاضلاب ‌‌‌‌‌های شهری و کشاورزی، شکار بی‌رویه گونه‌های جانوری در تالاب‌ها، حفر چاه‌های غیرمجاز در اطراف آن و تغییر مسیر آبراه‌ها از مهمترین عوامل تخریب این تالاب‌ است و گفته می‌شود برای نجات تالاب و آبزیان آن روزانه 20 لیتر در ثانیه آب نیاز است.

فلاحتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرمانشاه با اشاره به اینکه 3 راهکار برای نجات آبزیان منطقه هشیلان وجود دارد، اظهار داشت: نخستین راه‌حل انتقال آب از سد گاوشان به این تالاب است که حدود 20 لیتر در ثانیه نیاز است. البته وعده داده شده به‌زودی این میزان آب توسط نیروی آب تأمین شود.

ویی گفت: این میزان آب باید برای سه تا چهار ماه تأمین شود و چنانچه از طریق سد گاوشان امکان‌پذیر نباشد، برای نجات آبزیان و گونه‌های گیاهی از طریق ایجاد استخر مصنوعی در منطقه اقدام و از طریق تانکر آب‌رسانی می‌شود. برای ایجاد استخر مصنوعی روزانه حدود پنج تانکر آب نیاز است و البته می‌توان با نظر کارشناسان این استخر را طوری طراحی کرد که کمترین تبخیر و هدررفت آب وجود داشته باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرمانشاه با اشاره به پلمب چاه‌های غیرمجاز و محدودکردن برداشت از چاه‌های مجاز تا پنج کیلومتری اطراف تالاب عنوان کرد: 30 حلقه چاه مجاز و غیرمجاز اطراف این تالاب شناسایی شده که ساماندهی می‌شوند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه