ارسال به دیگران پرینت

اثر چهارچوب | درباره اثر چهارچوب

چرا به محض ورود به اتاق، فراموش می‌کنیم برای چه آمده‌ایم؟ | بررسی «اثر چهارچوب»

از سال 2006، روان‌شناسان در دانشگاه نوتردام در ایندیانا، در حال تحقیق درباره‌‌ی موضوعی هستند که به آن «اثر چهارچوب» می‌گویند.

چرا به محض ورود به اتاق، فراموش می‌کنیم برای چه آمده‌ایم؟ | بررسی «اثر چهارچوب»

55 آنلاین: از سال 2006، روان‌شناسان در دانشگاه نوتردام در ایندیانا، در حال تحقیق درباره‌‌ی موضوعی هستند که به آن «اثر چهارچوب» می‌گویند. در یکی از مطالعات، آن‌ها از روش واقعیت مجازی استفاده کردند تا نشان دهند که خاطرات داوطلبان از اقلام موجود در اتاق، به محض خروج از چهارچوب و ورود به اتاقی دیگر، کمرنگ شده است.

محققان برای توضیح این می‌گویند: خاطرات ما مثل سریال به قسمت‌های مختلف تقسیم می‌شوند. به یاد آوردن قسمت‌های قدیمی‌تر برای ما دشوارتر است، برای همین وقتی از چهارچوب در عبور می‌کنیم، قسمت جدیدی از خاطرات یا مرز رویدادی جدیدی را در ذهنمان ثبت می‌کنیم. برای همین به یادآوردن لایه‌های قبلی خاطرات ممکن است برایمان دشوار باشد.

این نتایج حاکی از آن است که تاثیر چهارچوب درها بر مغز انسان، به نوعی جادویی است. امسال، تیمی از دانشگاه کوئینزلند، تصویر ظریف‌تری از این موضوع ترسیم کردند. آن‌ها دریافتند که عبور از چهارچوب درهای اتاقهای مشابه، بر حافظه تاثیر چندانی نمی‌گذارد. شاید به این دلیل که زمینه‌ی متنوعی برای ایجاد مرز جدیدی از رویدادها وجود ندارد. تنها زمانی که چهارچوب میان اتاقهای مشابه، بر حافظه‌ی داوطلبان تاثیر می‌گذاشت، زمانی بود که محققان حواس آن‌ها را با تغییر وظایف محول‌شده پرت می‌کردند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه کوئینزلند اعلام کرد: وقتی حواسمان به موضوعات دیگر پرت می‌شود، هنگام ورود به اناق ممکن است فراموش کنیم برای چه کاری آمده‌ایم. علاوه‌براین، وقتی زمینه و محیط تغییر می‌کند، اثر چهارچوب نیز شدت پیدا می‌کند. مثلاً وقتی از اتاق نشیمن وارد حیاط می‌شویم.

تحقیقات جدید، نوعی روش درمانی برای این اثر معرفی کرده‌اند. به گفته‌ی آن‌ها، سعی کنید هنگام عبور از چهارچوب در، بر روی هدف خود متمرکز باشید. در صورتی که همیشه با این مشکل مواجه هستید، اهداف خود را پشت دستتان یادداشت کنید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه