ارسال به دیگران پرینت

مصاحبه‌ی شغلی | اشتباهات مصاحبه‌ی شغلی

هفت اشتباه رایج در مصاحبه‌های شغلی | این اشتباهات را هرگز تکرار نکنید

احتمالاً این جمله را بارها شنیده‌اید: در نگاه اول، فقط چند ثانیه طول می‌کشد که مردم درباره‌ی شما قضاوت کنند، مخصوصاً وقتی پای مصاحبه‌ی شغلی در میان باشد.

هفت اشتباه رایج در مصاحبه‌های شغلی | این اشتباهات را هرگز تکرار نکنید
۵۵آنلاین: احتمالاً این جمله را بارها شنیده‌اید: در نگاه اول، فقط چند ثانیه طول می‌کشد که مردم درباره‌ی شما قضاوت کنند، مخصوصاً وقتی پای مصاحبه‌ی شغلی در میان باشد.
 
در طول مدت زمان یک مصاحبه‌ی شغلی، مصاحبه‌کننده به موارد مختلفی دقت می‌کند. از جمله میزان علاقه‌ و اعتماد به نفس شما و این که چقدر پرخاشگر یا منفعل به نظر می‌رسید و چقدر مناسب کار گروهی هستید.
در ادامه، اشتباهاتی را ذکر می‌کنیم که در صورت انجام آن‌ها در مصاحبه‌ی شغلی، احتمالاً تجربه‌ی ناموفقی خواهید داشت. اگر در جستجوی شغل دلخواه خود هستید، این موارد را خوب به خاطر بسپارید و از انجام آن‌ها اجتناب کنید.

 

⦁ دروغ گفتن و اغراق کردن

ممکن است به مسئول استخدام بگویید هنوز در محل کار سابق خود مشغول به کار هستید، اما در واقعیت استعفا داده یا اخراج شده باشید. شما این دروغ را برای این می‌گویید، که موجه‌تر به نظر برسید. اما اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوید. دروغ گفتن نوعی بی‌احترامی به مصاحبه‌کننده محسوب می‌شود و به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. حتی بهترین مدیر عامل‌ها و کارمندان نیز گاهی اخراج شده یا مجبور شده‌اند استعفا بدهند. از دست دادن شغل، پایان دنیا نیست.
بنابراین همیشه حقیقت را بگویید، مصاحبه‌کننده می‌خواهد بداند شما در حال حاضر چه کسی هستید و چه توانایی‌هایی دارید. این که چه جایگاهی داشته‌اید، در اولویت نیست.
 

⦁ دیر رسیدن

اصلاً زیبا نیست که مصاحبه‌ی خود را با این جمله شروع کنید: «متاسفم که دیر رسیدم!»
مصاحبه‌ی شما مجازی باشد یا حضوری، به موقع حضور پیدا کنید. دیر رسیدن نوعی بی‌ادبی و نشانه‌ی بی‌نظمی است. هم‌چنین ممکن است از تاخیر شما این برداشت را داشته باشند که کار کردن با شما مشکل است و وقت‌شناس و قابل‌اعتماد نیستید.
 

⦁ نداشتن اطلاعات لازم درباره‌ی دستاوردهای شغلی

مصاحبه‌کننده احتمالاً از شما می‌خواهد در مورد دستاوردهایی که در رزومه‌ی خود نوشته‌اید، جزئیات بیشتری را مطرح کنید. ممکن است به دلیل استرس، ذهنتان خالی شود و نتوانید جزئیات را حتی از روی کاغذ بخوانید.
اما مصاحبه‌کننده منتظر است تا جزئیات را بشنود تا بتواند آن‌ها را با نیازهای شغل موردنظر تطبیق بدهد.
بنابراین بهتر است استرس خود را کنترل نموده و از قبل جزئیات دستاوردهای شغلی خود را یادداشت کنید. مثال‌هایی که ذکر می‌کنید، باید چهار حوزه‌ی اصلی را شامل شود:
چالش‌ها یا فرصت‌هایی که به آن‌ها روبه‌رو شده‌اید.
اقدامات انجام شده.
نتایج به‌دست‌آمده.
درس‌هایی که از این تجربه آموخته‌اید.
 

زیاد یا کم حرف زدن

مصاحبه‌کننده ممکن است از شما سوالاتی بپرسد که آمادگی پاسخ به آن‌ها را نداشته باشید. مثلاً: «با چالش X چطور مواجه می‌شوید؟»
ممکن است در این شرایط با ترس صحبت کنید، یا امیدوارانه صحبت‌های مهمی را مطرح کنید. شاید هم بسیار کوتاه جواب داده یا حتی در پاسخ سکوت کنید. 
بهترین راه برای آمادگی داشتن، تمرین است. قبل از مصاحبه، با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده، مصاحبه‌ای ساختگی ترتیب بدهید. لیست سوالات احتمالی را یادداشت نمایید. از او بخواهید این سوال‌ها را از شما بپرسد و شما با دقت به آن‌ها پاسخ بدهید.
 

ناامید به نظر رسیدن

برخی نشانه‌های غیرکلامی مثل نشستن روی لبه‌ی صندلی، یا گفتن جملاتی مثل «کی جواب مصاحبه اعلام می‌شه؟» می‌تواند بازتابی از ناامیدی باشد. 
هم‌چنین ممکن است مصاحبه‌کننده برای سنجیدن شما، در مورد توانایی‌هایتا تناسبتان با سازمان و این‌که چرا دیگران استخدامتان نکرده‌اند، در شما تردید ایجاد کند.
برخی از نکات مربوط به زبان بدن، باعث می‌شود با اعتماد به نفس بیشتری ظاهر شوید:
تماس چشمی برقرار کنید: دوستانه‌تر و متمرکزتر به نظر می‌رسید.
سرتان را پایین نیندازید: حواس‌پرت یا فاقد اعتماد به نفس به نظر می‌رسید.
بازوان خود را جمع نکنید: دستان خود را آزاد و رها نگه دارید تا استرس خود را بازتاب ندهید.
لبخند بزنید: ضمن اینکه باعث می‌شود احساس بهتری به مصاحبه‌کننده منتقل شود، اعتماد به نفستان به ظاهر بیشتر می‌شود.
 

⦁   اجتناب از خوردن و نوشیدن

اگر مصاحبه‌کننده به شما پیشنهاد می‌کند آب یا چای بنوشید، بهتر است دعوت او را رد نکنید.
در حقیقت، بهتر است درست مانند مهمان رفتار کنید. هرگز با خودتان قهوه یا نوشیدنی یا میان‌وعده به همراه نداشته باشید. حتی اگر زمان مصاحبه طولانی بود و به ساعت ناهار برخورد کردید، هیچ‌وقت نگویید که می‌خواهید حین مصاحبه غذا بخورید. 
 

نداشتن برنامه‌ی جایگزین

اگر مصاحبه‌ی شما یک کنفرانس ویدیویی است، قبل از شروع مصاحبه، تمام مشکلات احتمالی را بررسی کنید.
توجه داشته باشید که برخی از سیستم‌های کنفرانس ویدیویی ممکن است با چند ثانیه تاخیر در انتقال پیام همراه باشند. برای انجام مصاحبه وقت بگذارید و عجله نداشته باشید.
رمزهای عبور خود را از قبل یادداشت کنید. به ظاهر و صدای خود توجه کنید. فرزندان یا حیوانات خانگی را از اطراف خود دور نگه‌ دارید.
وقتی همه چیز را با نظم پیش می‌برید و فکر همه جا را می‌کنید، بعید است با مشکلات خاص و حل‌نشدنی مواجه شوید.
 
منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه