ارسال به دیگران پرینت

عملیات لوله‌گذاری انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس ۱۹ تیر آغاز می‌شود

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه ایمیدرو قرارداد خرید تضمینی آب را امضا و ابلاغ کرده است، گفت: ۱۹ تیرماه عملیات لوله‌گذاری انتقال آب از خلیج فارس به منطقه ویژه لامرد شروع می‌‌شود.

عملیات لوله‌گذاری انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس ۱۹ تیر آغاز می‌شود

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه ایمیدرو قرارداد خرید تضمینی آب را امضا و ابلاغ کرده است، گفت: ۱۹ تیرماه عملیات لوله‌گذاری انتقال آب از خلیج فارس به منطقه ویژه لامرد شروع می‌‌شود.

با توجه به اهمیت روزافزون تامین آب در دنیا به ویژه در کشور ما که جزء کشورهای خشک به حساب می‌آید، رفتن به سمت استفاده از آب‌های غیرمتعارف ضرورت جدی‌تری دارد.

در همین راستا در کشور طرح‌های شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به نقاط داخل سرزمینی روز به روز جدی‌تر می‌شود که چند خط مختلف برای این منظور حتی تا نقاط شمالی کشور مثل خراسان طراحی شده است.

استان فارس هم در بخش‌های مختلف با کمبود آب و افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی روبه‌رو است، به همین دلیل طرح انتقال آب از خلیج فارس چندین سال مورد بحث و گفت‌وگو بوده است البته مصرف این آب به دلیل هزینه‌های تمام شده عمدتا صنعتی است.

از چند سال قبل یکی از شرکت‌های بومی استان فارس مجوزی را برای استفاده از آب دریا، شیرین‌سازی و انتقال گرفته بود و عملیات اجرایی هم در بخشی از کار مثل راه‌اندازی سایت شیرین کردن آب و آماده‌سازی بخشی از مسیر انتقال آب به جنوب استان فارس در لامرد و مهر انجام داده بود، اما با مشکلاتی مواجه بود که با شروع پروژه انتقال آب از خلیج فارس کار این شرکت نیز دوباره در جریان قرار گرفت.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم درباره آخرین وضعیت این پروژه اظهار داشت: یکی از مجموعه‌های استان فارس مجوز انتقال آب 390 میلیون مترمکعب از خلیج فارس به استان فارس را داشته اما مجوز آن هنوز تمدید نشده است که پیگیر تمدید مجوز هستیم.

وی با بیان اینکه همین مجموعه همزمان در یک مناقصه انتقال آب از خلیج فارس به منطقه ویژه لامرد هم برنده شدند، گفت: بر این اساس 8-7 میلیون مترمکعب انتقال آب از خلیج فارس به منطقه ویژه اقتصادی و شهرستان‌های لامرد و مهر منتقل می‌شود که از دو سه سال قبل عملیات آزادسازی مسیر و لوله‌گذاری را شروع کردند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از 65 کیلومتر مسیر موجود 45 کیلومتر را آماده کردند و 20 کیلومتر باقی مانده باید تکمیل شود، افزود: شرکت ایمیدرو باید تعهد خرید تضمینی آب را می‌داد که قرارداد را امضا و ابلاغ نکرده بود، با پیگیری انجام شده ایمیدرو قرارداد خرید تضمینی آب را امضا و ابلاغ کرد.

قادری با بیان اینکه با این ابلاغ این مجموعه نیز از همین هفته کار را شروع کردند که 20 کیلومتر باقی مانده را تکمیل کنند، بیان کرد: 19 تیرماه با حضور وزیر صمت و مسئولان استانی عملیات لوله‌گذاری این مسیر و انتقال آب از خلیج فارس به منطقه ویژه لامرد شروع می‌شود.

وی با اشاره به بازدید چند هفته قبل مسئولان از محل آب شیرین کن این مجموعه تصریح کرد: در پی این بازدید قرار شد که قطر لوله هم بیشتر در نظر گرفته شود که امکان انتقال 50 میلیون مترمکعب آب را به منطقه ویژه لامرد و در ادامه بقیه مناطق استان را فراهم می‌کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان گفت: تلاش بر این است که سریع‌تر مجوز 390 مترمکعبی هم تمدید کنیم تا از دو مسیر پیش‌بینی شده از پارسیان به لامرد قسمت داخلی استان فارس و از مسیر بوشهر به سمت کازرون دیگر قسمت‌های استان آب انتقال داده شود.

قادری عنوان کرد: علاوه بر این تلاش بر این است که اصفهانی‌ها را راضی کنیم که انتقال آب به اصفهان هم از سمت استان فارس انجام شود چراکه این کار 200 کیلومتر مسیرشان را نزدیکتر می‌کند و برای استان فارس هم مزیتش این است که همه مناطق استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و امکانات بهره‌مندی آب برای همه مناطق فراهم می‌شود.

وی اظهار داشت: با این تعهد و تضمین ایمیدرو ظرف یکی دو سال انتقال آب در فاز اول به منطقه ویژه اقتصادی لامرد و در ادامه هم به سمت قسمت‌های میانی و داخلی استان هم انجام می‌شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس درباره جزئیات اجرای پروژه نیز گفت: 51درصد سهام متعلق به این مجموعه خصوصی و بومی استان فارس است، 30 درصد سهام به شرکت سرمایه‌گذاری که انتقال دهنده آب به خراسان رضوی و 19 درصد هم به شرکت‌های استان فارس واگذار می‌شود تا طرح‌های انتقال آب به استان فارس و مدیریت منابع آبی دنبال شود.

قادری با اشاره به وضعیت استان فارس با دیگر استان‌های همسایه افزود: در مقایسه با دیگر استان‌ها مانند یزد و کرمان مزیت استان فارس این است که منابع متعددی آب دارد؛ بخشی از رودخانه‌هایی که از استان خارج می‌شوند، بخشی از فاضلاب‌های بزرگ، بخشی به صورت مستقیم از خلیج فارس قابل تامین است و بخشی هم از خط انتقال کرمان که فولاد نی ریز از خط انتقال کرمان تامین آب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید تحولی در زمینه تامین آب استان انجام شود، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های متعددی در استان فارس داریم که باید هر کدام در جای خود مورد استفاده قرار بگیرد تا شاهد تامین آب و تحولی در این زمینه در استان فارس باشیم.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه