ارسال به دیگران پرینت

زنان ۲ برابر مردان در معرض التهاب مفاصل هستند

علت اصلی بروز این بیماری به طور دقیق مشخص نیست، ولی بررسی ها نشان می دهد عوامل ارثی، استعمال دخانیات، اضافه وزن و چاقی، نوع مواد خوراکی و عادات غذایی از عوامل زمینه ساز و شیوع آرتریت روماتوئید است.

زنان ۲ برابر مردان در معرض التهاب مفاصل هستند

آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی ناشی از اختلالات خود ایمنی بوده و زنان دو برابر مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

سید ضیاء الدین مظهری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا افزود: آرتریت روماتوئید موجب تورم و تخریب تدریجی مفاصل حرکتی می شود و روز به روز محدودیت حرکتی را افزایش می دهد.

وی اظهار داشت: علت اصلی بروز این بیماری به طور دقیق مشخص نیست، ولی بررسی ها نشان می دهد عوامل ارثی، استعمال دخانیات، اضافه وزن و چاقی، نوع مواد خوراکی و عادات غذایی از عوامل زمینه ساز و شیوع آرتریت روماتوئید است.

عضو انجمن تغذیه ایران ادامه داد: افرادی که زمینه ارثی و ژنتیکی این بیماری را دارند، به طور دائم  فعل و انفعالاتی را در سیستم سوخت و ساز خود هدایت می کنند و مواد تولید شده موجب آسیب، تخریب غضروف ها و تغییر بافت استخوانی و مفاصل می شوند.

به گفته وی، نوع تغذیه، میزان انرژی دریافتی از طریق خوراک روزانه، حذف بعضی مواد غذایی در پیشگیری از چاقی  در تسکین و کاهش التهابات مفاصل، به خصوص مفاصل حرکتی، تاثیرگذار بوده و  در کنار  درمان های دارویی یا جراحی و فیزیوتراپی، اجرای یک برنامه غذایی متناسب با نوع التهاب،  فرسودگی و تخریب مفاصل، طول مدت بهبودی را کوتاه تر می کند.

این استاد دانشگاه افزود: از جمله مواد غذایی مستعد کننده بیماری آرتریت روماتوئید  گوشت قرمز و  مصرف زیاد مواد پروتئینی و قهوه  است و در عین حال مصرف ماهی روغن زیتون، سبزیجات و میوه جات باعث کاهش عوارض این بیماری می شود.

مظهری تصریح کرد: استفاده از ماهی، به خصوص ماهی های پر چرب، منبع خوبی برای تامین اسیدهای چرب امگا ۳ محسوب می شود و به موازات استفاده از برنامه غذایی متناسب و متعادل، گنجانیدن دو وعده در طول هفته بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی اظهار داشت: مشکلات حرکتی و درد مفاصل ممکن است اولین تظاهرات آرتریت، آرتروز و نقرس باشد که باعث تحلیل رفتن مفصل یا غضروف شده ولی ما اغلب توجه چندانی به این عوارض نمی کنیم و علائم و دردهای هشداردهنده را نادیده گرفته و به خوددرمانی می پردازیم.

عضو انجمن تغذیه ایران خاطرنشان کرد: از بین رفتن فرصت های طلایی برای درمان آرتریت روماتوئید، باعث  از بین رفتن تدریجی غضروف و آسیب وارد شده به مفاصل  شده و فرد مبتلا را زمین گیر می کند، در حالیکه با اقدام و مراجعه به موقع به متخصص مربوطه،  کنترل وزن  زیر نظر یک کارشناس و یا متخصص تغذیه، نه تنها از تورم مفاصل و گسترش بیماری جلوگیری می شود، بلکه صرفه جویی بسیاری نیز از نظر هزینه های درمان بیماری در حالت های پیشرفته یا از کارافتادگی خواهد شد.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه