ارسال به دیگران پرینت

آئین‌نامه حذف آگهی مناقصات و مزایده‌ها؛ از اصلاح تا لغو

انتشار خبر لغو الزام دولتی‌ها به انتشار آگهی در روزنامه‌ها در میان اهالی مطبوعات و مسوولان فرهنگی واکنش‌های متنوعی را برانگیخت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اصلاح این آیین‌نامه خبر داد و نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات نیز لغو آن را خواستار شد.

آئین‌نامه حذف آگهی مناقصات و مزایده‌ها؛ از اصلاح تا لغو

هیأت وزیران، روز گذشته آئین نامه نحوه فعالیت دستگاه های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) را مورد تصویب قرار داد.

طبق ماده ۱۴ این تصویبنامه، مبنی بر مکفی، معتبر و مورد پذیرش بودن انتشار الکترونیکی فراخوان‌ها از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)، باید از انجام آن به صورت کاغذی خودداری شود و لذا دیگر نیازی به درج آگهی روزنامه در روزنامه‌های کثیرالانتشار نخواهد بود. بر اساس برآوردهای انجام شده در معاملات منتشر شده در سامانه و تخمین هزینه‌های حداقلی دو نوبت چاپ آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار، پیش بینی می‌شود حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های دولت جهت چاپ آگهی صرفه جویی صورت پذیرد.

پس از انتشار این خبر علی مزینانی، مدیرعامل روزنامه هفت صبح در مطلبی توییتری نوشت: شتر «حذف آگهی مناقصات و مزایده‌ها» بالاخره جلوی خانه روزنامه‌ها خوابید. به روزهای سخت ولی شاید شیرین روزنامه‌ها نزدیک می‌شویم.

نامه‌نگاری به رییس جمهوری برای لغو آیین‌نامه

پدرام پاک آیین، نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات نیز طی نامه ای به رییس جمهوری با یاداوری شرایط دشوار مطبوعات کشور، خواستار لغو آیین نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) و بازگشت اگهی های دولتی به مطبوعات شد.

در این نامه با استناد به قوانین آیین دادرسی، تجارت و برگزاری مناقصات که درج آگهی های دولتی را در مطبوعات الزام می کند، اجرای این تکلیف قانونی، کمکی حداقلی و ضروری به مطبوعات توصیف شده است.

در بخشی از نامه پدرام پاک آیین نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات به حسن روحانی رئیس جمهوری آمده است: همچنان که مستحضرید، در شرایط دشوار اقتصادی و همه گیری بیماری کرونا چراغ مطبوعات کشور، یکی پس از دیگری خاموش و مطبوعات رفته رفته از سبد خانوار حذف می شود. در چنین وضعی از دستگاه های ذیربط انتظار می‌رود تا به وظیفه قانونی خود مبنی بر تامین حداقل های زنجیره مالی مطبوعات عمل کنند و با تحرک و دلسوزی بیشتر باری از دوش مطبوعات نجیب و صبور  کشور برگیرند.

پاک آیین در این نامه ادامه داده است: واقعیت این است که ابلاغ آیین نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) که انتشار فراخوان‌ها بر بستر  مذکور و  حذف آگهی روزنامه برای مزایده‌ها و مناقصه‌ها را مقرر داشته، جامعه مطبوعاتی را مایوس و حیرت زده کرده است. بنا به توضیحات فوق خواهشمند است مصوبه مورد اشاره را که به مرگ مطبوعات مظلوم و مستقل کشور می انجامد، لغو و کان لم یکن اعلام فرمایید.

وزیر ارشاد: آیین نامه دوباره مطرح می‌شود

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در توئیتی به لغو الزام دولتی‌ها به انتشار آگهی در روزنامه‌ها واکنش نشان داد و یکشنبه شب در این توئیت نوشت: آیین نامه ابلاغی ستاد موجب نگرانی جدی مطبوعات گردید.

او ادامه داد: با توجه به این که در زمان عدم حضور اینجانب و در خارج از نوبت در هیات دولت مطرح شده بود، با جناب آقای دکتر جهانگیری صحبت کردم و با نظر مساعد ایشان قرار شد که با درخواست اصلاحیه در ماده مربوطه، مجددا در جلسه چهارشنبه مطرح شود.

به گزارش ایرنا، هیأت وزیران آئین نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) را تصویب و ابلاغ کرد.

از جمله مهمترین مفاد این مصوبه می‌توان به بهره گیری از امضای الکترونیکی، انجام معاملات و انتشار فراخوان‌ها بر بستر ستاد و بالطبع حذف کاغذ و رویه‌های سنتی و موازی و همچنین حذف آگهی روزنامه برای مزایده‌ها و مناقصه‌ها اشاره داشت.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه