ارسال به دیگران پرینت

روسیه/ بازداشت ۱۴۰۰ معترض و حامی ناوالنی

تظاهرات چهارشنبه از ساعت ۱۹ به وقت محلی آغاز شد و قرار بود همزمان با سخنرانی سالانه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه باشد.

روسیه/ بازداشت ۱۴۰۰ معترض و حامی ناوالنی

طبق آمار یک سازمان غیردولتی روس، بیش از ۱۴۰۰ تن در جریان اعتراضات در حمایت از ناوالنی در سراسر روسیه بازداشت شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، سازمان اووی‌دی-اینفو اعلام کرد که بیش از۱۴۰۰ نفر در سراسر روسیه بازداشت شدند. این سازمان شمار بازداشتی‌ها در سن‌پترزبورگ را ۵۰۰ نفر برآورد کرد.

تظاهرات چهارشنبه از ساعت ۱۹ به وقت محلی آغاز شد و قرار بود همزمان با سخنرانی سالانه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه باشد.

وزارت کشور روسیه شمار افراد حاضر در تجمع اعتراضی مسکو را ۶ هزار نفر برآورد کرد. طبق این آمار ۴ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در سن‌پترزبوگ در خیابان‌ها حاضر بودند. با این حال ناظران این رقم را ده هزار نفر در مسکو اعلام کرده‌اند.

پلیس جمعیت حاضر در یکاترینبورگ، چهارمین شهر بزرگ روسیه را ۵ هزار نفر تخمین زد در حالیکه دفتر محلی ناوالنی در آن شهر جمعیت را بین ۱۳ تا ۱۴ هزار نفر اعلام کرد.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از وخیم شدن وضعیت سلامتی الکسی ناوالنی، منتقد زندانی دولت روسیه که پزشکان هشدار داده‌اند «هر لحظه ممکن است بمیرد» ابراز نگرانی کرده‌اند.

ناوالنی ۴۴ ساله که در زندان دچار کمردرد شدید و از دست دادن حس در پاهایش شده بود، از سه هفته پیش در اعتراض به عدم اجازه ملاقات پزشکانش با او دست به اعتصاب غذا زده است.

در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، کارشناسان مستقلی که از طرف شورای حقوق بشر سازمان ملل منصوب شده‌اند خواستار خروج ناوالنی از روسیه برای درمان اضطراری شدند. آن‌ها خاطرنشان کردند: «ما به شدت نگران هستیم که ناوالنی در شرایطی نگهداری می‌شود که می‌تواند به معنای شکنجه یا اعمال مجازاتی بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز باشد.»

آن‌ها از روسیه خواستند تا تمام اقدامات لازم برای محافظت از سلامت جسمی و روانی ناوالنی را انجام دهد.

الکسی ناوالنی در ۱۷ ژانویه سال جاری هنگام بازگشت از آلمان به روسیه بازداشت شد. او پس از مسمومیت با سم اعصاب نوویچوک مدت ۵ ماه را برای مداوا در آلمان گذرانده بود. دستگاه قضایی روسیه فوریه گذشته، الکسی ناوالنی را به سه سال و شش ماه حبس به جرم نقض شرایط آزادی مشروط محکوم کرد که از این مدت دو سال و نیم آن اجرایی شده است.

کارشناسان سازمان ملل تاکید کردند که نگران جان این منتقد دولت روسیه هستند.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه