ارسال به دیگران پرینت

بهترین موزه های استانبول که بازدید از آن ها را هرگز نباید از دست داد

استانبول شهری است که دیدن و بازدید از آن می‌تواند برای هر شخصی جالب و قابل توجه باشد.

بهترین موزه های استانبول که بازدید از آن ها را هرگز نباید از دست داد

این شهر که یکی از مهمترین شهر های فرهنگی و تاریخی اروپا به شمار می‌رود از جاذبه های فراوانی برخوردار است که همه این جاذبه ها ارزش یک بار دیدن را دارند. پس بهتر است در اولین فرصت با خرید بلیط چارتر تهران استانبول به راحتی سفر کنید و از دیدن جاهای دیدنی این شهر لذت ببرید. شاید مهمترین بخش جاذبه های گردشگری استانبول مربوط به مکان های تاریخی و موزه های آن باشد و ما در این مطلب سعی داریم شما را با چند نمونه از بهترین و جذاب ترین موزه های استانبول آشنا سازیم، پس با ما همراه باشید.

 

موزه ایاصوفیه (Hagia Sophia)

موزه ایاصوفیه که بیشتر آن را با ایا صوفیه می‌شناسند یکی از جذاب ترین و معروف ترین جاذبه های شهر ترکیه محسوب می‌شود. معماری بنای خیره کننده این موزه متعلق به دوره بیزانس است و همانطور که احتمالا خیلی از ما ها می‌دانستیم کاربری این موزه در گذشته مسجد بوده است. این مسجد در گذشته به عنوان نمادی برای پیوند دین مسیحیت و اسلام در نظرگرفته می‌شد و به همین دلیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اما جالب است بدانید که قبل از کاربری مسجد این بنا به عنوان کلیسا ساخته شده بود. بی شک زیبایی های این بنا به حدی وسیع و تاثیرگذار است که برای درک این زیبایی ها حتما لازم است با رزرو بلیط هواپیما یا از هر طریق دیگری به استانبول سفر کنید و از این موزه بازدید کنید.

 

موزه کاخ توپکاپی (Topkapi Palace Museum)

یکی دیگر از محبوب ترین جاهای دیدنی در استانبول کاخ توپکاپی محسوب می‌شود. جالب است بدانید که کاخ توپکاپی چند صد سال محل استراحت پادشاهان عثمانی و برگزاری مراسم گوناگون بود. این کاخ در سال ۱۴۶۶ توسط دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد. در این موزه اشیا قدیمی با ارزشی پیدا می‌شود که شاید جالب ترین بخش آن مربوط به آثاری اسلامی تاریخی چون عصا حضرت موسی، خرقه و شمشیر پیامبر اسلام به نمایش گذاشته شده است. بی شک این کاخ یکی از بهترین مکان ها برای بازدید توسط علاقمندان به تاریخ است.

 

موزه باسیلیکا سیسترن (Basilica Cistern Museum)

1

باسیلیکا سیسترن که در استانبول به آب انبار باسیلیکا شناخته می‌شود یکی دیگر از جاذبه های تاریخی شهر استانبول شناخته شده است. این مکان از اهمیت زیادی برخوردار است و امروزه از آن به عنوان کلیسه و محراب هم استفاده می‌شود. یکی از زیباترین و جذاب ترین بخش های این موزه، ۳۳۶ ستون آن است که توجه هر بازدید کننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در شمال غربی این سرداب با دو ستون روبه رو می‌شوید که بر روی سنگ هایی به شکل سر مدوسا، یکی از الهه های باستان یونان قرار گرفته است.

 

موزه باستان‌شناسی استانبول (Istanbul Archaeology Museums)

این موزه به عنوان اولین موزه ترکیه شناخته می‌شود و علاوه بر اهمیت این موضوع با بیش از یک میلیون آثار یکی از بزرگترین موزه های جهان هم نام برده می‌شود. این مجموعه اولین بار در سال ۱۸۹۱ برای بازدید عموم مردم درهایش باز شد و بسیاری از آثار آن مربوط به دوره های تاریخی یونان، روم و بیزانس می‌شود. این موزه از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که شامل بخش های شرق باستان، بخش هنر اسلامی و بخش باستان شناسی می‌شود. در هر سه بخش این موزه آثار ارزشمندی به چشم می‌خورد که بازدید از این آثار تاریخی خالی از لطف نخواهد بود.

 

موزه هنرهای ترکی و اسلامی (Museum of Turkish and Islamic Arts)

موزه هنرهای ترکی و اسلامی اولین موزه در کشور ترکیه است که آثار هنری ترکی - اسلامی را در کنار هم به نمایش می‌گذارد. برای اولین بار در سال ۱۹۱۴ در ساختمان امامت در مسجد سلیمانیه، این موزه با نام موزه بنیادهای اسلامی درهای خود را به روی عموم گشود اما در سال ۱۹۸۳ این موزه به کاخ ابراهیم پاشا به غرب میدان مسجد آبی منتقل شد. پس از سال ۱۹۸۳، موزه هنرهای ترکی و اسلامی برای مرمت در سال ۲۰۱۲ به روی بازدید کنندگان بسته شد و پس از کارهای گسترده، با درک جدیدی از نمایشگاه های مدرن در سال ۲۰۱۴، در صدمین سالگرد افتتاح آن، این موزه دوباره افتتاح شد. این موزه آثار ارزشمندی چون مجموعه‌ای از انواع فرش‌ها، کاشی و سرامیک، چوب‌های کنده‌کاری‌شده، نقاشی‌های انتزاعی و اسلامی، دست‌نوشته‌ها و نامه‌های قدیمی، کتاب‌های نفیس، هنرهای سنگی و چوبی، اشیای فلزی، آثار خوش‌نویسی اسلامی و قوم‌نگاری فرهنگ‌های مختلف در ترکیه را به نمایش می‌گذارد.

 

موزه هنرهای مدرن استانبول (Istanbul Modern Art Museum)

موزه استانبول مدرن که همان موزه هنر مدرن استانبول نیز نامیده می شود، اولین موزه خصوصی ترکیه است که میزبان نمایشگاه های هنر مدرن و معاصر معروفی می‌شود که یکی از بهترین موزه های استانبول به ویژه برای علاقه مندان به هنر مدرن شناخته شده است. موزه هنر مدرن در سال ۲۰۰۴ در کاراکوی ساحل بسفر، در زمینی به مساحت ۸۰۰۰ متر مربع تاسیس شد. این موزه اخیراً به یکی از محبوب ترین و برجسته ترین موزه های هنر مدرن در ترکیه تبدیل شده است. از سالی که این موزه افتتاح شد تا به امروز نمایشگاه های دائمی و موقت زیادی مثل گالری عکس و برنامه های آموزشی و اجتماعی در داخل آن برگذار شده است. همچنین آثار هنری انتزاعی، نقاشی منظره و تابلو های آبرنگی از بهترین آثار داخل موزه هستند اما جالب است بدانید بیشتر آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده مجموعه خصوصی خانواده اِجزاجِباشه، یک خانواده معروف ترکی و همچنین بنیانگذار موزه است.

 

موزه چورا یا کورا استانبول (Chora Museum)

1

موزه چورا در گذشته با اسم کلیسای کاریه شناخته می‌شده و از تاریخچه غنی برخوردار است. سبک معماری این موزه به سبک بیزانس در قرون وسطی بازمی‌گردد که فضای داخلی آن با موزاییک ها و تزئین هایی مربوط به دوران امپراتوری روم شرقی تزئین شده است. جالب است بدانید که کلیسای کورا پس از ایاصوفیه، محبوب‌ترین بنای تاریخی استانبول شناخته شده است و بسیاری از گردشگرانی که با خرید بلیط هواپیما به استانبول سفر می‌کنند بعد از بازدید از ایاصوفه حتما از این موزه زیبا هم بازدید می‌کنند.

 

موزه پرا (Istanbul Pera Museum)

یکی از مهمترین موزه های شهر استانبول موزه پرا است که از زمان افتتاحیه آن در سال ۲۰۰۵ به یکی از پر بازدید ترین موزه های استانبول تبدیل شده است. این موزه در فاصله کمی نسبت به میدان تکسیم واقع شده است و در خیابان مشروطیت شماره ۶۵ قرار گرفته است. موزه پرا توسط توسط سونا و اینان کراچ در استانبول با هدف به نمایش گذاشتن مجموعه های هنری مدرن افتتاح شده است. آثاری که در این موزه بیشتر به نمایش گذاشته می‌شوند، نقاشی ها شرقی و مجموعه های سرامیک و موزاییک را شامل می‌شوند. همچنین در این موزه نمایشگاهای موقتی هم سالیانه برگذار ‌می‌شود.

 

موزه مادام توسو استانبول (Madame Tussauds Istanbul)

حدود ۲۰۰ سال پیش، ماری گرو شولتز یا مادام توسو پس از انقلاب فرانسه شروع به نمایش مجسمه های مومی در فرانسه کرد که امروزه موفق ترین موزه های زنجیرهای مجسمه های مومی در جهان است و همچنین بیست و یکمین موزه آن در سال ۲۰۱۶ در شهر استانبول افتتاح شد. این موزه در مسافتی حدود ۲۰۰۰ متر مربع در خیابان استقلال واقع شده است و دارای پنج گالری مضمونی با موضوعات موسیقی، ورزشی، علم و فرهنگ، مهمانان VIP، رهبران تاریخی. ساخته شده است. درون این موزه تقریبا ۶۰ ماکت از شخصیت های مشهور از امپراتوری عثمانی گرفته تا جمهوری ترکیه و همچنین شخصیت های بین المللی وجود دارد که معروف ترین آن ها به لئوناردو داوینچی، موتزارت، انیشتین، استیو جابز، نیمار، مسی و رونالدو، مصطفی کمال آتاتورک، مولانا و ... می‌توان اشاره کرد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • سعیده سعدی ارسالی در

      یوتراوز بهترین بلیط های هواپیما قطار و اتوبوس را با قیمت ارزان به فروش می رساند

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه