ارسال به دیگران پرینت

خسارت استارتاپ ها از فراگیری کرونا

بر اساس برآوردهای انجام‌شده بسیاری از استارتاپ‌های فعال در حوزه پلت‌فرم‌های اینترنتی با مشکلات زیادی نظیر کاهش فروش‌، تعدیل کارکنان و مواردی از این دست روبه‌رو شده اند.

خسارت استارتاپ ها از فراگیری کرونا

بیش از ۹۰ درصد از پنج هزار و ۳۹۴ شرکت دانش‌بنیان، به ویژه در بخش‌های فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی، مواد پیشرفته، ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات، برق، الکترونیک، فتوالکترونیک و مخابرات، فناوری اطلاعات و خدمات تجاری‌سازی، با مشکلات عدیده‌ای در حوزه کاهش تقاضای محصولات، کاهش درآمد و فروش، عدم توان پرداخت حق بیمه نیروی انسانی، فقدان نهاده‌ها و تجهیزات مورد نیاز و کمبود سرمایه در گردش روبه‌رو هستند.

از طرفی دیگر بر اساس برآوردهای انجام‌شده بسیاری از استارتاپ‌های فعال در حوزه پلت‌فرم‌های اینترنتی با مشکلات زیادی نظیر کاهش فروش‌، تعدیل کارکنان و مواردی از این دست روبه‌رو شده اند.

به عنوان نمونه استارتاپ‌های حوزه گردشگری با کاهش ۸۰ درصد فروش‌، استارتاپ‌های اطلاع‌رسانی خدمات تفریحی و فرهنگی مانند رزرو و فروش بلیط یا پلت‌فرم‌های تخفیف گروهی به‌طور متوسط با کاهش ۸۵ درصدی فروش و استارتاپ‌های حوزه جابه‌جایی اینترنتی بار و مسافر با کاهش بیش از ۲۰ درصدی تعداد سفر روبرو بوده‌اند.

با توجه به حمایت‌های انجام‌شده در این معاونت، صندوق نوآوری و شکوفایی و سایر صندوق‌های و سازمان‌های حمایتی در حوزه دانش‌بنیان از مشاغل آسیب‌دیده‌، برآورد می‌شود بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال به این حوزه خسارت وارد شده باشد. به این مبلغ می‌بایست افت میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان که در سال گذشته بالغ‌بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است را نیز اضافه نمود که متأسفانه آمار دقیقی از آن در دسترس نیست.

همچنین بوسیله صندوق‌های غیردولتی پژوهش و فناوری از شرکت‌های فناور غیر دانش‌بنیان نیز که از این بیماری آسیب دیده‌اند، حمایت‌هایی به وسیله این معاونت و صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شده است. در این راستا به بیش از ۹۲ شرکت بیش از ۶۱۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.

بر اساس آخرین آمار موجود در معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور و صندوق نوآوری و شکوفایی‌، به بیش از ۴۰۰ شرکت آسیب دیده از کرونا در حدود پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ویژه تخصیص یافته است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه