ارسال به دیگران پرینت

تجربه رانندگی با ساینا اتوماتیک، جمع و جور شهری

تقریبا یک دهه از عرضه تیبا به‌ عنوان نخستین خودرو ملی شرکت خودروسازی سایپا می ‌گذرد و برخلاف چیزی که انتظار می رفت، توانست طی این سال ‌ها آمار فروش قابل توجهی برای خود ثبت کند.

تجربه رانندگی با ساینا اتوماتیک، جمع و جور شهری

تقریبا یک دهه از عرضه تیبا به‌ عنوان نخستین خودرو ملی شرکت خودروسازی سایپا می ‌گذرد و برخلاف چیزی که انتظار می رفت، توانست طی این سال ‌ها آمار فروش قابل توجهی برای خود ثبت کند.

البته این موضوع دلیلی بر کامل بودن این خودرو نیست و بازار محدود و بسته خودروی کشور باعث می‌ شود تا محصولاتی هرچند تکراری، اما با یک مزیت رقابتی بتوانند در بازار ایران به موفقیت های بسیار زیادی دست پیدا کند.

با این وجود، سایپا سرانجام پس از عرضه نسخه هاچ ‌بک تیبا، در زمستان سال 95 اقدام به معرفی نسخه فیس لیفت تیبا تحت عنوان ساینا کرد. اما برخلاف خودروسازان جهانی که نسخه های فیس لیفت را جایگزین نسخه های معمولی می کنند، شرکت خودروسازی سایپا فیس لیفت خود را به عنوان محصولی جدید و با نام ساینا راهی بازار کرد و همچنان به تولید نسخه های اصلی تیبا ادامه داد که تا به امروز هم شاهد تولید و عرضه آنان به مشتریان هستیم.

در مقایسه با خودروی تیبا، ساینا از لحاظ فنی هیچ تغییری نسبت به خودروی تیبا نداشت و به رسم همیشگی، توانست به ‌عنوان خودرویی اقتصادی دیگر در سبد محصولات سایپا فروش قابل توجهی را تجربه کند و به دنبال موفقیت این خودرو در بازار، گروه خودروسازی سایپا پروژه طراحی و ساخت نسخه اتوماتیک آن را آغاز کرد و توانست به سرانجام برساند.

حال چندی پیش فرصتی پیش آمد تا نگاهی نزدیک و تجربه رانندگی کوتاهی با نسخه اتوماتیک ساینا داشتیم که در ادامه تجربه خودمان از رانندگی با این سدان اتوماتیک اقتصادی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

تفاوت ‌های ظاهری ساینا اتوماتیک با نسخه استاندارد

ساینا اتوماتیک محصولی از گروه خودروسازی سایپا که تنها در بخش فنی، آن هم مشخصات جعبه‌ دنده با نسخه معمولی تفاوت دارد اگرچه که قیمت خودرو مذکور با مدل استاندارد متفاوت است. تغییرات صورت گرفته در طراحی ظاهری این خودرو آن ‌قدر محدود است که شاید با نگاه اول نتوان متوجه تفاوت ‌های ظاهری آن با نسخه دستی شد.

از اصلی ‌ترین تغییرات صورت گرفته در نسخه اتوماتیک می‌ توان به دستگیره‌ درب های خودرو اشاره کرد که برخلاف نمونه موجود روی نسخه دستی، از طرح جدید برخوردار شده ‌اند و به عبارتی از دستگیره‌ های آسان‌ بازشو استفاده شده است.

رینگ ‌های آلومینومی موجود در این نسخه تفاوت ‌هایی با نمونه دستی دارد، البته باید به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر با توجه به مشکلات خودروسازان در تامین قطعات، معمولا از رینگ های معمولی فولادی بر روی خودروها استفاده می شود. سایر بخش ‌های این خودرو بدون تغییر باقی‌ مانده و با همان ظاهر قبلی به دست مشتریان می‌ رسد.

 

تغییرات بیشتر نسبت به نسخه معمولی در داخل کابین

اما عمده ‌ترین تغییرات ساینا اتوماتیک نسبت به نسخه دنده ‌ای، در کابین آن دیده می شود و جایی که طیف وسیع ‌تری از امکانات را درون خود جا داده است. از آن جایی که این خودرو شباهت‌ زیادی با کوییک اتوماتیک دارد، می‌ توان امکانات آن را با خودروی کوییک مقایسه کرد. اما در همین ابتدا باید گفت که ساینا اتوماتیک در مقایسه با کوییک امکاناتی نظیر سیستم مالتی ‌مدیا با نمایشگر لمسی، سنسور فشار باد تایرها TPMS و شیشه ‌های دودی نداشته و تنها در برخی از فاکتورهای طراحی خود دارای وجه اشتراک هستند.

از امکانات موجود در این خودرو می ‌توان به 2 کیسه هوای راننده و سرنشین، کروز کنترل، فرمان کمک برقی، سیستم ورود بدون کلید، سنسور دنده عقب، تنظیم برقی آینه ‌های جانبی، شیشه‌ بالابر برقی تمامی درها، سیستم تهویه مطبوع دستی دیجیتال، تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان، صفحه پشت آمپر جدید و نمایشگر نشان دهنده باز بودن درها و کامپیوتر سفری اشاره کرد.

گفتنی است غربیلک فرمان جدید با طرح D-Cut از دیگر مواردی است که نمای جذابی به کابین ساینا اتوماتیک داده است. سایر بخش ‌های کابین بدون تغییر نسبت به نسخه دستی باقی مانده و با همان ظاهر قبلی در این نسخه نیز ارائه می ‌شود. نکته قابل توجهی که درخصوص ساینا اتوماتیک وجود دارد، عدم ارتقای کیفی ادوات و تجهیزات درون کابین است که با توجه به بازه قیمتی موجود در بازار، از نقاط ضعف این خودرو به شمار خواهد رفت.

 

تجربه رانندگی با ساینا اتوماتیک

هنگامی که پشت فرمان ساینا اتوماتیک نشسته اید، به دلیل شباهت ‌های فراوان با نسخه دستی احساس تازگی خاصی درون کابین احساس نمی شود. با روشن کردن پیشرانه همان صدای همیشگی از موتور برخاسته و به گوش می ‌رسد که باز هم ضعف این خودرو و شرکت سازنده در عایق ‌بندی کابین را نشان می دهد.

با قرار دادن اهرم تعویض دنده در حالت D شروع به حرکت کردیم و با توجه به نوع جعبه ‌دنده که از تکنولوژی CVT برخوردار است، نمی ‌توان توقع شتاب اولیه خوبی را باتوجه به خروجی قدرت از ساینا اتوماتیک داشت، زیرا از این نوع جعبه ‌دنده ‌ها به عنوان جعبه ‌دنده‌ های تنبل یا ناچالاک یاد می‌ شود. در حالی که موتور نه چندان قدرتمند این خودرو هم باعث شده تا کندی شتاب گیری بیش از پیش احساس شود.

پس تمامی این موارد دست به دست هم می دهند تا ارسال نیروی موتور این خودروی 1 تنی به سمت چرخ ها، تبدیل به حداقل شتاب 14.5 الی 15 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر برساعت از حالت سکون شود.

در ادامه مسیر عملکرد فرمان کمک برقی این خودرو قابل قبول است و با توجه به شلوغی خیابان ‌ها و همچنین فضاهای کمی که برای پارک خودرو وجود دارد، این آپشن می‌ تواند بسیار مفید و کاربردی باشد.

عملکرد سیستم تعلیق سایر بخش‌ های خودرو دقیقا مشابه با نسخه دستی بوده و نمی ‌توان گفت که ساینا اتوماتیک تجربه خیلی متفاوتی برای راننده و سرنشینان فراهم می کند. با این حال موضوعی که در مدت زمان عرضه این خودرو بارها از سوی مالکان دیده شده، نوسانات پی در پی در سیستم برقی این خودرو است.

بهتر است در این بخش به بعضی از مشکلات این خودرو به نقل از وبسایت خودرو بانک نیز اشاره کنیم. از کار افتادن جعبه دنده، بالا رفتن ناگهانی دمای آب و یا ایرادات برقی در سیستم تهویه مطبوع دیجیتال مواردی هستند که گاهی اوقات در ساینا اتوماتیک دیده شده اند، هرچند نمایندگی‌ های مجاز این شرکت موظف به رفع آنها در قالب گارانتی هستند.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه