ارسال به دیگران پرینت

احتمال کاندیداتوری لاریجانی و احمدی‌نژاد

رجایی گفته، ممکن است در شرایطی که نامزدهای شاخص اصلاح‌طلب ردصلاحیت شوند و این جریان سیاسی به این نتیجه برسد که نمی‌تواند از چهره خاص اصلاح‌طلبی برای ورود به رقابت انتخاباتی 1400 بهره بگیرد، رو به سوی علی لاریجانی گذاشته و از او حمایت کنند.

 احتمال کاندیداتوری لاریجانی و احمدی‌نژاد

روزنامه اعتماد در گزارشی آورده است: 

* بالاخره زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم مشخص شد و این ‌طور که جمال عرف دیروز در یک نشست خبری اعلام کرد متقاضیان ظاهرا پرتعداد «پاستور» باید آخرین جمعه بهار 1400 به مصاف یکدیگر بروند.

* محمد باقری بناب، روحانی نسبتا جوانی که دوره نهم مجلس نیز سابقه نمایندگی و البته همکاری با علی لاریجانی را در کارنامه دارد، دیروز پس از توضیحاتی درباره نحوه شکل‌گیری فراکسیون آذری‌زبانان دوره یازدهم مجلس از شکل‌گیری فراکسیون «مستقلین ولایی» خبر داده است.خبری که خود البته ارتباطی به انتخابات 1400 ندارد اما بین ‌سطور آنکه می‌تواند به‌ معنای فعال شدن برخی نزدیکان احتمالی لاریجانی و احیای تشکیلات پارلمانی او در روزهای دوری از مجلس باشد، بی‌ارتباط به انتخابات پیش ‌رو نیست.

* اهمیت این خبر از این حیث اما دوچندان می‌شود که نگاهی بیندازیم به اظهارات برخی چهره‌های سیاسی نزدیک به اصلاح‌طلبان. غلامعلی رجایی که دوران حیات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به عنوان مشاور آیت‌الله در فضای سیاسی کشور معروف بود، دیروز از قابلیت‌ها و توانایی‌های بی‌بدیل علی لاریجانی سخن گفته و تاکید کرده میان کاندیداهای احتمالی، شاید تنها اسحاق جهانگیری از این حیث همسنگ رییس 3 دوره هشتم، نهم و دهم مجلس باشد.

* رجایی گفته، ممکن است در شرایطی که نامزدهای شاخص اصلاح‌طلب ردصلاحیت شوند و این جریان سیاسی به این نتیجه برسد که نمی‌تواند از چهره خاص اصلاح‌طلبی برای ورود به رقابت انتخاباتی 1400 بهره بگیرد، رو به سوی علی لاریجانی گذاشته و از او حمایت کنند.

* همزمان اما در حالی که اظهارنظر اخیر سخنگوی شورای نگهبان درباره عدم نام‌نویسی کاندیداهای ردصلاحیت شده ادوار گذشته، به باور ناظران بیش از هر چیز کنایه‌ای بود به تحرکات انتخاباتی اخیر محمود احمدی‌نژاد. یک کنشگر اصولگرا - که البته ازجمله منتقدان سرسخت احمدی‌نژاد هم هست نسبت به حضور و کاندیداتوری احمدی‌نژاد هشدار داده است.

* احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار، ازجمله اصولگرایان سنتی و ازجمله اعضای حزب موتلفه اسلامی است، گفته است: «اگر شورای‌ نگهبان به کسی مثل احمدی‌نژاد دوباره مجوز حضور بدهد، از آنجا که بخشی از سطح پایین جامعه از کارهایش مطلع نیستند، امکان دارد رای بیاورد و چنین اتفاقی کشور را دچار بحرانی عجیب خواهد کرد.»

* با این حساب باید به رویارویی احتمالی علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد بیندیشیم. تقابلی که دست‌کم یک بار به شدیدترین حالت احتمالی رقم خورد و «یکشنبه سیاه» پارلمان را رقم زد. حالا اما زمان برگزاری انتخابات مشخص و شمارش معکوس برای این رقابت حساس سیاسی آغاز شده است. ساعت شنی برعکس که یک ‌سوی آن کاندیداهای احتمالی انتخابات نظاره‌گرند، سوی دیگر 6 فقیه و 6 حقوقدان شورای نگهبان.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه