ارسال به دیگران پرینت

توقیف تولید گوشی در چین و کره‌جنوبی دلیل اصلی افزایش قیمت موبایل

امیر داداشی: پس از آنکه مرگ دو شهروند قمی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا از سوی مقامات رسمی کشور تایید شد، رفته‌رفته شهروندان حضور در اجتماعات، به‌ویژه بازارها را از برنامه خود حذف کردند تا فعالان بازار بی‌سابقه‌ترین رکود شب عید را پشت‌سر بگذارند. در این مدت معامله کالاهای مختلف به حداقل خود رسید و بسیاری از کسب‌وکارها به شکل خودخواسته برای مدتی فعالیت خود را متوقف کردند. آنهایی هم که مانده بودند به‌دنبال اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ناچارا کرکره خود را پایین کشیدند. اما حالا در شرایطی که اردیبهشت ۹۹ به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، شاهد بازگشایی بازارها هستیم. اصنافی که با رکود سه‌ماهه کرونایی مواجه شده‌اند یکی پس از دیگری از راه می‌رسند، اما با قیمت‌های بسیار بالاتر از بهمن ۹۸؛ گویی که آنها قصد کرده‌اند سود عقب‌مانده خود را یک‌شبه جبران کنند. بازار موبایل نیز به پرچم‌دار گرانی‌ها تبدیل شده است.

توقیف تولید گوشی در چین و کره‌جنوبی دلیل اصلی افزایش قیمت موبایل

در این بین برخی کارشناسان، فروشندگان گوشی تلفن همراه را به اتهام احتکار در جایگاه متهم ردیف اول قرار می‌دهند و گروهی هم با اشاره به اجبار دانش‌آموزان به استفاده از اپلیکیشن «شاد» انگشت اتهام را به سمت آموزش و پرورش نشانه می‌گیرند.

اما این دو متهم با تبرئه خود، توقیف تولید گوشی در چین و کره‌جنوبی و به‌تبع آن کاهش واردات را دلیل اصلی افزایش قیمت موبایل عنوان می‌کنند.

حال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بدون اینکه اشاره‌ای به موضوع آموزش آنلاین داشته باشد، کاهش واردات به دلیل تعطیلی کارخانه‌های تولیدی در کشورهای تولیدکننده‌ای نظیر کره‌جنوبی و چین و احتمال احتکار بعضی از گوشی‌های وارداتی را دلیل آشفتگی بازار موبایل دانست. این روزها فقط کافی است که از یکی از فعالان بازار موبایل یا مسئولان دولت درباره چرایی افزایش نجومی قیمت موبایل پرسیده شود، آنها بدون درنگ بحث کاهش تولید این کالا در کشورهای شرقی را پیش می‌کشیدند و با اشاره به اینکه چین و کره‌جنوبی اصلی‌‌ترین صادرکنندگان موبایل به ایران هستند، کمبود و حتی قطع واردات را دلیل اصلی این اتفاق عنوان می‌کنند.

وزیر ارتباطات نیز تعطیلی کارخانه‌های تولیدی در کشورهای تولیدکننده‌ای نظیر کره‌جنوبی و چین را دلیل کاهش واردات دانست. با این حال نگاهی به آمار گمرک کشور نشان می‌دهد که تا ابتدای هفته جاری بیش از یک میلیون و 400 هزار تلفن همراه وارد کشور شده است که محمدجواد آذری‌جهرمی به این موضوع هم اشاره داشت و احتمال احتکار کالا را رد نکرد.

او در گفت‌وگویی که با یکی از کاربران در توئیتر داشت به مشکل تخصیص ارز و ثبت سفارش اشاره کرد و گفت: در بازار دوبی قیمت برندها چندان تغییری نکرده، اما در بازار ایران بعضی از مدل‌های پرفروش تا صد‌درصد هم افزایش قیمت داشته است. آذری‌جهرمی همچنین اعلام کرد که در این باره با وزیر صنعت گفت‌وگویی خواهد داشت.

افزایش قیمت‌ها به‌رغم واردات 4/1 میلیون گوشی

پارامتر عرضه و تقاضا مهم‌ترین عامل قیمت‌گذاری کالا در بازارهای مختلف به حساب می‌آید. با این حال فعالان بازارهای ایران بارها ثابت کرده‌اند که حتی در شرایط نبود تقاضا هم می‌توانند قیمت‌‌ها را به شکل نجومی افزایش دهند. اتفاقی که در روزهای رکود کرونایی هم شاهد آن هستیم. با اینکه بازار موبایل هم در اوایل شیوع کرونا خالی از تقاضا شد، اما تاکید وزارت آموزش و پرورش برای بهره‌گیری از آموزش آنلاین و استفاده از اپلیکیشن نوظهور «شاد» بسیاری از خانواده‌ها را به بازار موبایل کشاند تا طبق گفته فعالان بازار، تقاضا از عرضه پیشی بگیرد و قیمت‌ها حتی تا دو برابر افزایش یابد. فعالان این بازار بدون اینکه اشاره‌ای به واردات 4/1 میلیون دستگاه گوشی همراه داشته باشند، صرفا توقف تولید این کالا در چین و کره را عامل چنین شرایطی معرفی می‌کنند. وزیر ارتباطات نیز در گفته‌های خود اشاره‌ای به ضرورت استفاده از اپلیکیشن «شاد» و تاثیر آن بر قیمت موبایل نداشت تا به‌نوعی آموزش و پرورش را تبرئه کرده باشد. با اینکه او موضوع احتکار را رد نکرد و اطمینان از این موضوع را منوط به گفت‌وگو با وزیر صمت دانست، اما در صورت اطمینان از این موضوع انتظار می‌رود که عاملان احتکار موبایل هر چه‌ سریع‌تر به دستگاه قضا معرفی شوند تا شاید این بار با برخورد قضائی قیمت‌ها بشکند.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه