ارسال به دیگران پرینت

فاصله‌گذاری اجتماعی به معنای تمام‌شدن بحران نیست

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که باوجود اینکه بحث قرنطینه بسیار اهمیت دارد، اما با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور نمی‌توان این شرایط را ادامه داد

فاصله‌گذاری اجتماعی به معنای تمام‌شدن بحران نیست

  [ملیحه محمودخواه] جهان درگیر کرونا شده و کشور ما هم از دست این ویروس منحوس در امان نمانده، با شرایطی که این ویروس در برخی از جوامع  به وجود آورده است، می‌توان گفت برخی از آداب اجتماعی نیز دستخوش تغییر شده که برای خروج از این شرایط باید قوانین و مقرراتی تعیین شود. سازمان بهداشت جهانی فاصله‌گذاری اجتماعی را بهترین راهکار برای گذر از این شرایط بحرانی عنوان می‌کند. از هفته گذشته طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در ایران هم کاملا جدی مطرح‌شده و با باز شدن ادارات و برخی از مراکز تجاری لزوم اجرای این طرح جدی‌تر به نظر می‌رسد، زیرا بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با وجود آنکه بحث قرنطینه بسیار اهمیت دارد، اما با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور نمی‌توان این شرایط را ادامه داد، به همین دلیل چاره‌ای جز بازگشت به شرایط عادی نداریم، اما این بازگشت باید مرحله‌به‌مرحله و با رعایت اصول کامل بهداشتی باشد. به این معنا که درحال حاضر با وجود باز شدن ادارات بناست تنها یک‌سوم کارمندان در محل کار خود حضور پیدا کنند و  قرار است برخی از مشاغل تنها در ساعات محدودی شروع به فعالیت کنند.
اما فاصله‌گذاری اجتماعی به چه معناست؟ بنابر تعریف کارشناسان فاصله‌گذاری اجتماعی به این معناست که شما در محل کار خود حاضر می‌شوید، اما باید تلاش کنید فاصله دو متری خود را با دیگران رعایت کنید، به مکان‌های شلوغ و پرتردد نروید و از میهمانی رفتن و ملاقات دیگران خودداری کنید. درواقع با فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توان روند شیوع بیماری را کند کرد و فرصت کمتری به ویروس داده می‌شود که بتواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند.

گریزی از بازگشت به شرایط عادی نیست
به گفته محمدرضا واحدی‌جو، پزشک داوطلب جمعیت هلال‌احمر استان خراسان در برخی از مشاغل گریزی از بازگشت مردم به‌ کارهایشان وجود ندارد، به همین دلیل پس از بازگشت به کار باید طرح فاصله‌گذاری را رعایت کنند تا خود و دیگران را در معرض این ویروس قرار ندهند. او می‌گوید: «اگر می‌توانید در خانه بمانید و تردد نکنید، این کار را انجام دهید، اما اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که باید سرکار بروید، سعی کنید فاصله خودتان را با همکاران‌تان زیاد کنید، تردد در داخل محل کارتان را کم کنید و قید غذا خوردن در ناهارخوری را بزنید. حتی بهتر است از خوردن غذاهای بیرون اجتناب کنید و حتما با خودتان غذا از خانه ببرید و اگر هم ناچار شدید غذای بیرون بخورید، به رستوران یا مغازه برای سفارش نروید و غذا را در محل کار تحویل بگیرید، حتی از فردی که غذا را برایتان آورده،  بخواهید غذا را در پشت در بگذارد و برود تا خطر ابتلا برای هر دو شما از بین برود.یکی از توصیه‌های اصلی این پزشک این است که اگر ناچارید به فروشگاه بروید، این کار را در ساعات غیرشلوغی انجام دهید و به فاصله خودتان با دیگران توجه کنید. در خرید هم باید حواس‌تان را جمع کنید و سراغ قفسه‌ها و اجناسی که نیاز ندارید، نروید تا خود را کمتر در معرض ویروس قرار دهید. این را از یاد نبرید که این ویروس نامحسوس خودش را پنهان می‌کند، حتی گاهی وقتی احساس می‌کنید که خوب هستید، درون شما جا‌خوش می‌کند و ممکن است شما این ویروس را به دیگران منتقل کنید؛ دیگرانی که ممکن است از قشر آسیب‌پذیر باشند و توان تحمل این ویروس را نداشته‌ باشند. او معتقد است که با این کار می‌توان فرصت بیشتر برای انتقال این ویروس را از یک فرد به افراد دیگر گرفت تا زمان یافتن درمان آن را پیدا کرد. درواقع هدف این است که افراد کمتر با یکدیگر ارتباط داشته باشند و مدت آن نیز کاهش یابد.

با حفظ نکات بهداشتی باید به فعالیت ‌اجتماعی بازگشت
تحریم‌ها شرایط اقتصادی و اجتماعی ما را تحت‌تأثیر قرار داده است، به همین دلیل نمی‌توان شرایط قرنطینه را برای مدت طولانی ادامه داد، زیرا ممکن است تبعات سنگین‌تری به دنبال داشته باشد. علی خدادادی، مدیر‌کل جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان معتقد است که نمی‌توان همه کارها را تعطیل کرد، زیرا برخی از مشاغل تعطیلی‌بردار نیست و از سوی دیگر ادامه تعطیلی‌ها بسیاری از افراد را با مشکلات شدید اقتصادی روبه‌رو می‌کند. اما از سوی دیگر امکان اینکه پس از قرنطینه به یکباره همه کارها بازگشایی شوند، وجود ‌ندارد، زیرا دوباره تجمع ایجاد می‌شود و امکان گسترش ویروس افزایش پیدا می‌کند، به همین دلیل باید شروع به کار و بازگشت به فعالیت‌ اجتماعی به شکل تدریجی انجام شود تا مشاغل کم‌خطر زودتر و مشاغل پر‌خطر دیرتر به عرصه فعالیت‌ اجتماعی بازگردند و این کار تنها با فاصله‌گذاری هوشمند قابل انجام است.
این متخصص ایمونولوژی معتقد است که درحال حاضر اولویت نخست ما در کشور کروناست،‌ اما اگر شرایط این‌گونه ادامه پیدا کند، سایر بحث‌های اجتماعی از کرونا پیشی می‌گیرد و کرونا اولویت سوم و چهارم در کشور می‌شود؛ به همین دلیل باید شرایط برای بازگشت مشاغل به فعالیت‌اجتماعی فراهم شود، اما این کار باید با رعایت کامل اصول بهداشتی انجام‌ شود. او می‌گوید: «از دوازدهم فروردین و قبل از شروع بحث آن در جامعه موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی را برخی از کارشناسان ما مطرح کردند، حتی کلیپ‌هایی برای آن تهیه کردیم، زیرا برخی از مردم در شرایط سختی از نظر معیشتی به سر ‌می‌برند و این وضع در حاشیه شهرها بیشتر به چشم می‌آید، این در‌ حالی ‌است طی سناریوهایی که تعیین‌شده به نظر می‌رسد در حالت خوشبینانه این بیماری تا خرداد‌ماه در کشور ما ادامه پیدا می‌کند.»
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان ادامه می‌دهد: «پیشنهاد دادیم که برای همه مشاغل پیوست کرونایی تدوین شود، به‌طور مثال برای نانوا، راننده تاکسی یا کارگر روز. باید جداگانه توصیه‌هایی مطرح شود و در اختیار آنها قرار گیرد تا هر فردی در هر شغلی بداند که باید چه نکاتی را رعایت کند تا درگیر کرونا نشود.»

فاصله‌گذاری هوشمند بهترین راه برای کاهش شیوع کرونا
برای آنکه فاصله اجتماعی به‌صورت هوشمند یا نظام‌مند پیش برود، برخی از برنامه‌ها به ‌صورت هوشمند تهیه شده و در اختیار مردم قرارگرفته است که خدادادی یکی از این برنامه‌ها را  اپلیکیشن ماسک معرفی می‌کند و می‌گوید: «وقتی ناچارید برای کار به بیرون از خانه بروید، اپلیکیشن ماسک را حتما روی گوشی‌تان نصب کنید، زیرا در مکان‌های عمومی مانند اتوبوس و مترو این برنامه به شما می‌گوید که در اطراف شما چند نفر به بیماری کرونا مبتلا هستند و درواقع به شما می‌گوید چه مناطقی پرخطر است تا به آن ورود پیدا نکنید.»

آزمایش سلولزی جایگزین آزمایش مولکولی
او به بحث آزمایش‌های سلولزی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «دو نوع تست برای تشخیص این بیماری وجود دارد که یک نوع آن تست مولکولی است که از بینی و دهان فرد بیمار صورت می‌گیرد. اما اگر فردی مبتلا شده و بیماری را پشت سر گذاشته باشد، نمی‌توان با تست مولکولی آن را تشخیص داد و باید از تست سلولزی کمک گرفت، درحال حاضر این روش آزمایش در آلمان انجام می‌شود و مراحل انجام آن در کشور ما نیز مهیا شده است.  براساس آزمایش‌ها افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند تا ٦ ماه از ابتلای دوباره مصون هستند، این افراد نه خطری برای کسی دارند  و نه خطری متوجه آنهاست، از سوی دیگر نیز می‌توان از پلاسمای خون این افراد برای افراد بیمار بدحال استفاده کرد و به این طریق مخاطرات بیماری را کاهش داد.»خدادادی ادامه می‌دهد: «تمام تلاش کادر درمان این است که از آمار افراد مبتلا کم‌ کنند؛ ما سالانه بیش از١١٠‌هزار مورد سرطان داریم و بیماری‌های قلبی و عروقی بسیاری از افراد را در کشور ما درگیر می‌کند که برای درمان آنها نیز به ظرفیت‌های بیمارستانی نیاز داریم، به همین دلیل محدودیت‌های بیمارستانی ما را به سمت اقدامات پیشگیرانه و فاصله‌گذاری اجتماعی سوق می‌دهد.» او راه دیگر برای اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی را جلوگیری از تجمعات کوچک و بزرگ مثل عروسی‌ها و عزاداری‌ها می‌داند و تأکید می‌کند: «اگر قرار است مردم به عرصه فعالیت اجتماعی بازگردند، باید با حفاظت فیزیکی همراه و خروج از خانه حتما با دستکش و ماسک باشد. حتی در صف‌هایی که مردم برای خرید مواد غذایی مانند نان ایجاد می‌کنند، باید فاصله یک تا دو متری بین افراد ایجاد شود و همه مشاغل براساس پیوست کرونایی شروع به کار‌کنند، از سوی دیگر می‌تواند مشاغلی مانند  پیک‌های موتوری و تهیه غذای بیرون‌بر نیز ایجاد شود تا از اثرات اجتماعی کرونا کم کنیم.» خدادادی هدف اصلی اجرای این طرح را قطع زنجیره تکثیر بیولوژیک ویروس عنوان کرد و گفت: «باید واسط‌ها قطع شود، زیرا هر بیمار مبتلا می‌تواند دو تا سه نفر را به این ویروس آلوده کند که این عدد تصاعدی افزایش پیدا می‌کند و تنها راه مهار قطع این زنجیره است.»

حضور حداقلی بهترین راه برای شروع فعالیت اجتماعی
قرار است در شروع فعالیت‌های ‌اجتماعی مشاغل کم‌خطر آن هم با یک‌سوم ظرفیت خود در سرکار حاضر شوند. طیبه جلایری، مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز معتقد است که حضور حداقلی بهترین راه برای شروع فعالیت‌ها به حساب می‌آید.او می‌گوید: «اگر هر سازمانی برنامه‌ریزی کند که از ظرفیت همان یک‌سوم کارمندان استفاده کند، بهترین حالت ممکن رخ می‌دهد؛ زیرا برخی از فعالیت‌ها را می‌توان در خانه انجام داد و این باعث می‌شود هم تجمع زیاد نباشد و هم از گسترش بیماری جلوگیری‌ و به این طریق بیماری را مدیریت کرد. اما افرادی که از خانه خارج می‌شوند، باید تمهیدات لازم مانند ماسک و حفاظت فردی را به همراه داشته‌باشند و دو متر فاصله را با همکاران خود رعایت‌ کنند. حتما قبل از استفاده از وسایل خود مانند کامپیوتر و میز کار آن را ضدعفونی کنید؛ زیرا ممکن است یکی از همکاران بدون آنکه خودش بداند به ویروس مبتلا شده‌ و ترددش در محیط کار همه جا را آلوده کرده ‌باشد. همچنین افراد در محیط کار حتما از ماسک استفاده کنند تا قدرت انتقال بیماری کم شود.

 

منبع : شهروند
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه