ارسال به دیگران پرینت

در روزهای دورکاری و قرنطینه خانگی، بهترین استفاده را از فناوری ببرید

اینترنت این روزها به آشنا و همدم بسیاری از مردم تبدیل شده است که می‌تواند علاوه‌بر اطلاع‌رسانی، کاربردهای بسیار مفید دیگری هم داشته باشد.

در روزهای دورکاری و قرنطینه خانگی، بهترین استفاده را از فناوری ببرید

شیوع ویروس کرونا و اقدام‌های بهداشتی و اورژانسی برای جلوگیری از افزایش همه‌گیری، عواقب گوناگونی در سطح جامعه به‌همراه داشته است. بسیاری از کسب‌وکارها که امکان بهره‌‌مندی از قابلیت‌های دورکاری را داشته‌اند، کارمندان را به خانه فرستاده‌اند تا تعامل فیزیکی و درنتیجه، احتمال ابتلا به بیماری جدید موسوم به کووید ۱۹ به‌حداقل برسد. دراین‌میان، هنوز بسیاری از مردم مجبورند در محل کار خود حاضر شوند و در طول شبانه‌روز، موارد بهداشتی و پیشگیری را بیش‌ازپیش رعایت کنند.

نقطه‌ی مشترک دو دسته از مردمی که اشاره کردیم، تغییر ماهیت تفریح و افزایش ساعت‌های فراغت آن‌ها است. در این روزها، اکثر مراکز تفریحی و ورزشی با هدف پیشگیری بیشتر از شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند؛ اقدامی ناگزیر که قطعا ضربه‌هایی به سلامت روانی و اقتصادی جامعه هم می‌زند. در وضعیت موجود، اینترنت و ابزارهای موجود در آن راهکارهای جایگزین مناسبی برای پرکردن اوقات فراغت هستند.

امروزه، بسیاری از مردم اخبار و اطلاعات موردنیاز خود را از شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌های اینترنتی دریافت می‌کنند؛ سرویس‌‌هایی که با وجود مزایای متعدد همچون سرعت درخورتوجه در انتشار اخبار، تهدید‌های بسیار زیادی هم به‌همراه دارند. در وضعیت بحرانی کنونی، بسیاری از کارشناسان و روان‌شناسان استفاده‌ی بیش‌ازحد از شبکه‌های اجتماعی و آگاهی از اخبار را منطقی نمی‌دانند. اکنون باتوجه به هشدارها، این سؤال مطرح می‌شود: می‌توان از اینترنت و ابزارهای مرتبط با آن در زمان بحران‌های این‌چنینی مفیدتر استفاده‌ کرد؟

شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها، تنها سرویس‌های اینترنتی دردسترس نیستند. درواقع، اینترنت و دسترسی عمومی به شبکه‌ی جهانی مجموعه‌ای از انواع خدمات را دراختیار ما قرار می‌دهد که نیازهای بسیار متنوع را به‌راحتی و به‌سرعت برطرف می‌کنند. در میان این ابزارها و خدمات، نمونه‌های متعددی دیده می‌شوند که برای پیشرفت شخصی و استفاده‌ی بهینه از اوقات فراغت کاربرد دارند. درادامه‌ی

برخی از کاربردهای مفید و سازنده‌ی اینترنت را بررسی می‌کنیم که شاید در روزهای خانه‌نشینی و دورکاری کاربردی واقع شوند.

productivity

پادکست و کتاب صوتی

پادکست از شیوه‌های جذاب تولید و توزیع محتوای صوتی در دنیای امروز محسوب می‌شود؛ کانالی با عمر نزدیک به یک دهه که امروزه به‌نوعی جایگزین رادیوهای سنتی شده است. پادکست‌ها در انواع گوناگون خبری، تحلیلی، آموزشی، سرگرمی، داستانی، گفت‌وگو و... تولید می‌شوند و برای هرنوع سلیقه‌ای، می‌توان پادکست مناسب پیدا کرد. اگر شما هم از علاقه‌مندان به محتوای صوتی هستید و ترجیح می‌دهید اوقات فراغت خود را با محتوای جذاب پر کنید، حتما از گوش‌دادن پادکست لذت خواهید برد.

سرویس‌های متنوع داخلی و بین‌المللی برای دسترسی و گوش‌دادن به پادکست‌ها وجود دارند که بسته به پلتفرم استفاده‌‌شده‌ی کاربر، مجموعه‌ای گسترده از محتوا را عرضه می‌کنند. از سرویس‌های مشهور و رایگان بین‌المللی می‌‌توان اپل پادکست، کست‌باکس، پادبین، استیچر، اسپاتیفای و ساوندکلاد را نام برد که مجموعه‌ای از محتوای صوتی را به زبان‌های متنوع عرضه می‌کنند. در میان سرویس‌های داخلی نیز، شنوتو و ناملیک از بقیه مشهورتر هستند. درضمن، پیشنهاد می‌کنیم پادکست زومیت را نیز در پلتفرم‌‌های مذکور بشنوید. در این پادکست، به موضوعات جذابی مانند تبلیغات شرکت‌های دخانیات و توهم توطئه و ربات‌های قاتل پرداخته است.

کتاب‌های صوتی نیز مانند پادکست‌ها، چند سالی است که طرفداران زیادی بین کاربران دنیای فناوری پیدا کرده‌اند. سرویس‌هایی که معرفی کردیم، معمولا کتاب صوتی نیز در بین محتوای خود ارائه می‌کنند؛ البته نباید از سرویس‌های مشهوری همچون Audible و Audiobooks هم غافل شد که علاوه‌بر محتوای پولی، برخی کتاب‌های صوتی را نیز به‌رایگان عرضه می‌کنند.

podcast

شاید پس از مدتی بهره‌بردن از محتوای جذاب صوتی پادکست، شما هم به تولید پادکست علاقه‌مند شوید. به‌هرحال، دوران کنونی فرصت مناسبی برای افزایش مهارت و تولید محتوا نیز محسوب می‌شود. در میان سرویس‌هایی که تولید و توزیع پادکست را ممکن می‌کنند، Anchor بیش از همه طرفدار دارد که قابلیت‌های متنوع ضبط و بهینه‌سازی را ارائه می‌کند. اگر هم به‌دنبال گزینه‌های حرفه‌ای‌تر هستید، حتما Adobe Audition را امتحان کنید.

دوره‌های آموزشی آنلاین

مهارت‌آموزی را می‌توان آسان‌ترین کار در در دنیای امروز دانست. دیگر هیچ فردی بهانه‌ی دسترسی‌نداشتن به منابع آموزشی و استادان حرفه‌ای را ندارد و فقط با اتصال اینترنت می‌تواند به دریایی عظیم از محتوای آموزشی دست پیدا کند. تنها کافی است در اینترنت جست‌وجو کنید تا انواع آموزش‌ها را در انواع حوزه‌ها از دروس دانشگاهی تا مهارت‌های فنی و پیشرفت شخصی و موارد مشابه را بیابید.

از سرویس‌‌های بین‌المللی معروف آموزش آنلاین مهارت می‌توان به Udemy و Lynda اشاره کرد که اکثر کاربران ایرانی با دوره‌های معتبر آن‌ها آشنا هستند. این سرویس‌ها عموما بخش‌هایی از دوره‌های خود را رایگان دراختیار کاربر قرار می‌دهند تا درصورت تمایل، در دوره‌ی نهایی ثبت‌نام کنند. به‌علاوه، اکثر دوره‌های پولی دو سرویس مشهور از همان راهی که همه قطعا می‌شناسید، دردسترس کاربران ایرانی قرار دارند!

تجارت آنلاین

سرویس‌های آموزش آنلاین ایرانی هم در سال‌های اخیر رشد چشمگیری کرده‌اند. کاربران علاقه‌مند می‌توانند علاوه‌بر شرکت در دوره‌های آموزش مجازی، محتوای آموزشی را تولید و آن را در سرویس‌های مذکور عرضه‌ کنند. از میان سرویس‌های مشهور این حوزه می‌‌توان فرادرس، بنیاد آموزش مجازی ایرانیان، آموزش مجازی پارس، فرانش، داناپ و مکتب‌خونه را نام برد.

کتاب الکترونیک یا خلاصه کتاب

کتاب‌خوانی همیشه ازجمله راهکارهای گذراندن اوقات فراغت بوده است. اگرچه هنوز بسیاری از کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای کتاب‌های کاغذی را برای مطالعه ترجیح می‌دهند، کاربر امروزی دنیای فناوری با ابزاری آسان‌تر برای مطالعه تعامل بیشتری دارد. کتاب‌های الکترونیک از سال‌ها پیش حضوری جدی در جمع کاربران دنیای فناوری داشته‌اند و دسترسی آسان به آن‌ها، به افزایش روزافزون علاقه‌مندان منجر می‌شود.

امروزه، دسترسی به کتاب‌های الکترونیک به‌لطف سرویس‌های گوناگون آسان شده است. در ایران، وب‌سایت‌هایی همچون فیدیبو، کتاب‌ناک، پارس‌بوک و کتاب‌راه بیش از همه شناخته‌شده هستند که کتاب‌های صوتی را نیز درکنار کتاب‌های الکترونیک عرضه می‌کنند. اگر هم به‌دنبال پیشنهاد برای شروع مطالعه هستید، می‌توانید از بخش معرفی کتاب زومیت بهره بگیرید. به‌‌علاوه، پادکست بی‌پلاس نیز از منابع مناسب آشنایی با کتاب‌های متنوع محسوب می‌شود. بد نیست سری هم به وب‌سایت Blinkist بزنید و از خلاصه‌ی کتاب‌های هفتگی رایگان آن‌ها بهره‌مند شوید.

microsoft ebook store

تولید محتوا

اکثر کاربران دنیای فناوری در میان ‌گشت‌وگذارهای خود در منابع متعدد محتوایی، احتمالا چند مرتبه به تولید محتوا و ورود جدی‌تر به فضای فناوری علاقه‌مند شده‌اند. بهانه‌های متعدد همچون نداشتن وقت کافی، تجربه‌ی کم، نداشتن مهارت و موارد مشابه، همیشه آن‌ها را از تولید محتوا دور کرده‌اند. شاید اکنون که وقت فراغت بیشتری دارید و گزینه‌‌های تفریح زیادی هم پیش روی شما نیست، بهترین زمان برای آزمایش مهارت تولید محتوا باشد.

انواع محتوای متنی و صوتی و تصویری در فضای اینترنت به‌عنوان طلای عصر حاضر شناخته می‌شوند. اگر بتوانید با کمی وقت و حوصله از فرصت پیش‌آمده برای تولید محتوای دلخواهتان بهره ببرید، شاید کلید ورود به معدن طلای قرن بیست‌ویکم را پیدا کنید. راه‌اندازی وبلاگ شخصی یا بهبود صفحه‌ی شخصی در شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند اولین قدم شما برای ورود به دنیای تولید محتوا باشد. دراین‌میان، می‌توانید از دیدگاه‌های کاربران بیشتری هم بهره ببرید که مانند خودتان در این روزها، اینترنت را بهترین مکان برای حضور و گردهم‌آیی می‌دانند.

دیدگاه شما چیست؟ پیشنهادهای دیگری برای بهره‌‌مندی بهتر از اینترنت و فناوری در این روزها دارید؟

 

منبع : زومیت
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه