ارسال به دیگران پرینت

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی:

کرونا به اطلاع رسانی واحد نیاز دارد؛ نه چندپاره

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت:متاسفانه به‌دلیل اظهارنظرهای غیرمسئولانه و غیرکارشناسی باعث شد مردم احساس کنند بازهم نمی‌توانند به حاکمیت اعتماد کنند و این مشکل هم به بقیه مشکلات اضافه کرد، اما در حال حاضر چندروزی است که تکصدایی را از طریق وزارت بهداشت و ستاد مبازره با کرونا می‌شنویم و اگر این موضوع از ابتدا انجام می‌شد نتایج بهتری می‌گرفتیم و تا حد زیادی بحران قابل کنترل تر بود.

کرونا به اطلاع رسانی واحد نیاز دارد؛ نه چندپاره

طیبه سیاوشی نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی،‌ می خوانیم: «کرونا» ترسی که با زندگی روزمره مردم جامعه آمیخته شده و خیابان‌ها را به خلوتی کشانده است. هرچند با این وجود هم برخی سفر را به قرنطینه ترجیح داده‌اند اما بازهم از بار فشار روانی در جامعه کاسته نشده است، چراکه این بیماری هر روز ابعاد جدیدی پیدا می‌کند و پیوند آن هم به مسائل سیاسی آتش حواشی آن را تندتر کرده است. پیوستن ایران به لیست سیاه FATF و همزمانی آن با شیوع کرونا در ایران باعث توطئه‌پروری و بی‌اهمیت دانستن کرونا شده است. در همین خصوص «آرمان ملی» با طیبه سیاوشی نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداخته است که در متن می‌خوانید.

از دیدگاه شما بیشترین ناکارآمدی‌ها در خصوص بحران اخیر کشور «موضوع کرونا» در چه محور عملکردی رخ داد؟

موضوع شیوع بیماری کرونا در ایران متاسفانه خیلی دیر اعلام شد. اطلاع رسانی در خصوص این بیماری واگیردار همگانی یک مقدار با تاخیر اعلام شد و من فکر می‌کنم اگر زودتر اعلام شده بود این امکان وجود داشت که آن را راحت‌تر مهار کنیم البته من فکر می‌کنم امکانات تشخیصی هم در کشور وجود نداشت و دیر به آن دسترسی پیدا کردیم هم اینکه دیر اطلاع‌رسانی شد و هم اطلاعات تشخیصی آن دیر به کشور رسید دست به دست هم داد تا این موضوع به اوج بحران در کشور برسد این مسائل باعث شد بدبینی و بی‌اعتمادی مردم تشدید شود و مساله فراتر از این موضوع برود مردم در حال حاضر نسبت به پنهان کاری‌های انجام شده در خصوص کرونا به شدت بدبین شده‌اند و دائما گمان می‌کنند آمار دقیقی به آنها اعلام نمی‌شود البته که من قبلا هم اشاره کرده‌ام در این زمینه هم مثل تمام موضوعات حساس کشور چندصدایی وجود دارد ما باید یک مرجع رسمی و علمی را از روز اول در این زمینه معرفی می‌کردیم که در واقع فقط از طریق آن اخبار شنیده شود و هرچقدر هم مشکلات و مسائل پیش می‌آمد آن مرجع علمی باید پاسخگو می‌بود.

اقدامات کارآمدی که بتواند در این زمینه موثر عمل کند را چه اقداماتی می‌دانید؟

اتفاقی که در بسیاری از کشورهای جهان رخ می‌دهد اما در ایران تا به امروز اتفاق نیفتاده و آن را دون شأن می‌دانند، برای مردم هم عجیب پنداشته می‌شود استفاده از چهره‌های رسمی و شناخته شده برای مبارزه با بحران‌ها است، اما در کشورهای درگیر رئیس جمهور نخست‌وزیر و مقام‌های مسئول چندثانیه در رسانه‌ملی خود برای چندین ثانیه روش‌های مقابله با بحران را به مردم نشان می‌دهند، به‌عنوان مثال در موضوع کرونا می‌گویند دست‌های خود را چگونه بشویید. این مسائل نمادین هستند اما بسیار تاثیرگذارند درواقع استفاده از برخی رفتارهای نمادین در تقویت روحیه مردم هم تاثیرگذار است و به نوعی فرهنگسازی هم محسوب می‌شود، اما متاسفانه به دلایل عجیب و غریبی از آنها استفاده نمی‌کنند.

علاوه بر مسائلی که اشاره کردید، برخی از افراد در جامعه هم در مورد کرونا دیدگاه توطئه‌ای دارند. علت را چه می‌دانید؟

در کشور ما عده‌ای متوجه ترس و وحشت و اوج بحران کرونا نمی‌شوند و این بیماری را توطئه تلقی می‌کنند. مسئولان و ستاد مبارزه با کرونا برای تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تلاش کردند اما این روزها بازهم شاهد حضور کودکان در مکان‌های پرخطری مثل بازارها هستیم. به همین دلیل من فکر می‌کنم به عده‌ای که نیاز است اطلاعات داده شود از طریق چهره‌های معروف و مشهور راحت‌تر می‌توانیم آگاهی‌رسانی کنیم. باید بگویم نه ترس زیاد نیاز است و نه بی‌خیالی‌، در واقع باید تعادل را رعایت کنیم و به اندازه‌ای که نیاز است این بیماری را جدی بگیریم.

درخصوص پادگان‌ها و زندان‌ها چه اقداماتی را لازم می‌دانید؟

پادگان‌ها و زندان‌ها پروتکل ویژه دارند و براساس آن هم اقدامات لازم را انجام می‌دهند ما نمی‌توانیم پادگان‌ها و زندان‌ها را تعطیل کنیم، اما رئیس قوه قضائیه در این خصوص بخشنامه‌های لازم را صادر کرده که امیدوارم دقیق اجرا شود. در بخشنامه آیت‌ا... رئیسی مواردی که نیاز به مرخصی از زندان دارند به‌طور کامل مشخص شده‌اند. در مجموع از پادگان‌ها اخبار خوبی شنیده ام و امیدواری داده‌اند که به‌طور مداوم و بیست و چهارساعته محیط را ضدعفونی می‌کنند و اقدامات لازم در این زمینه انجام می‌شود.

باتوجه به پیش آمد کرونا و هم زمانی آن با پیوستن ایران به لیست سیاه FATF می‌توان این دو موضوع را از یکدیگر تمیز داد؟

برخی افراد در جامعه به علت ناآگاهی موضوع کرونا را به مسائل سیاسی ارتباط می‌دهند و می‌گویند برای پوشش برخی گرانی‌ها و اتفاقات کشور موضوع کرونا مطرح شده است در صورتی که بسیاری از کشورهای دیگر هم در حال حاضر با این بیماری درگیر هستند و این موضوع فقط به ایران محدود نیست . علاوه براین نمی‌توان موضوع گرانی‌ها را کتمان کرد و پیش‌آمد مساله پیوستن ایران به لیست سیاه اف ای تی اف هم جو روانی بدی را در جامعه به وجود آورده است اما نباید به این بهانه‌ها از اهمیت موضوع کرونا بکاهیم و آن را نادیده بگیریم. این دیدگاه توطئه که بین عده‌ای از مردم به‌وجود آمده باید از بین برود، چراکه منجر به عدم مراقبت آنها می‌شود. کرونا وجود دارد و مردم باید کاملا آن را جدی بگیرند. افرادی که از زمان شیوع کرونا علیه مراقبت‌های ویژه گارد گرفتند خودشان در حال حاضر مبتلا به این بیماری هستند. چرا مردم دایی جان ناپلئون شده‌اند؟

 

در نهایت اتفاقات اخیر بازهم شاهد بی‌اعتمادی مردم بودیم، در حال حاضر برای بازگشت اعتماد چه اقداماتی نیاز است؟ بحث اعتمادسازی موضوعی بسیار فراتر از کرونا است. در زمان‌های متعدد بسیار تاکید کردیم نباید سرمایه اجتماعی را از دست بدهیم و اعتماد مردم سلب شود به حرف‌های ما گوش ندادند و اعتماد مردم فرو ریخت. روی این مسائل باید تلاش‌های بسیاری صورت بگیرد. در مجموع در خصوص بحران اخیر باید با شفافیت و تک صدایی کامل عمل کنیم تا بخشی از این اعتماد بازگردد. گرانی‌ها قابل انکار نیستند و دولت و نظام باید در خصوص آنها جوابگو باشند اما کرونا انکار ناپذیر است و انکار آن هم درست نیست. ما به‌عنوان مسئولان در نهاد مجلس شورای اسلامی وظایف خود را انجام داده‌ایم پس از این نوبت به تصمیم‌گیری در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه