ارسال به دیگران پرینت

فروش آثار هنری پاریس برخلاف اعتراضات ادامه دارد

از ماه سپتامبر سال 2019 میلادی فروش بحث برانگیز هنر پیش از کلمبیا در پاریس آغاز شد و اعتراضات جهانیان به ویژه یونسکو برای متوقف ساختن این اتفاق ادامه پیدا کرد.

فروش آثار هنری پاریس برخلاف اعتراضات ادامه دارد

یکی از اصلی‌ترین معترضان این فروش آثار هنری، کشور مکزیک است که طی ماه‌های اخیر یا از طریق مذاکره‌های حضوری و حتی تلفنی دائما اعتراض خود را اعلام کرده و خواهان متوقف کردن فروش این آثار هنری است.

دولت مکزیک شکایت رسمی خود را علیه حراج 120 اثر هنری، مذهبی و فرهنگی از چندین مجموعه خصوصی از جمله جواهرات مقدس که توسط یک شَمَن پوشیده شده و چهره‌ای از الهه باروری و رشد را نشان می‌دهد، ارائه داده است.

همچنین سفیر مکزیک در فرانسه بیان کرده که ما بارها به مقامات فرانسوی جهت مداخله در این امر فشار آورده‌ایم، اما متاسفانه هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم و هم اکنون از یونسکو خواسته‌ایم که ورود جدی به این قضیه داشته باشد.

در واقع بسیاری از کارشناسان معتقدند که آثار هنری که از قدمت فرهنگی و تاریخی بالایی برخوردار هستند، باید مورد توجه و حمایت قرار بگیرند و مسئولان کشورها اجازه هر دست‌درازی به آن‌ها را ندهند. اگر برخی از این آثار هم قرار است به فروش رفته و یا حراج گذاشته شوند، باید در چارچوب خاصی این اقدام انجام شود. اما متاسفانه در برخی از مواقع مشاهده می‌شود که به این امر مهم توجهی نشده و آن‌طور که باید از ارزش و اصالت این آثار محافظت نمی‌شود. در بسیاری از مواقع آثاری در حراجی‌ها گذاشته می‌شوند که به هیچ عنوان نباید فروخته شوند و مقامات دستور خروج آن‌ها از حراجی‌ها را می‌دهند. اما تاکنون این دستور مهم برای به تعویق انداختن فروش این آثار هنری پاریس داده نشده تا بتوان آثار خاص را از این حراج خارج کرد.

با این حال مقامات یونسکو و مکزیک همچنان به اعتراضات خود ادامه می‌دهند و تاکنون مذاکرات متعددی برای جلوگیری از فروش این اثار هنری انجام داده‌اند.

این آثار هنری بخشی از آخرین مجموعه‌های فرانسه مربوط به هنر پیش از کلمبیا هستند که در دوره پس از جنگ جمع‌آوری شده‌اند. این آثار در نمایشگاه‌های بزرگی به نمایش درآمده‌اند که منشا و اعتبار آن‌ها بسیار بالاست. از این رو مکزیک که به طور فزاینده‌ای در مورد حمایت از میراث بومی خود فعالیت می‌کند، این حراج آثار را محکوم کرده و همچنان اعتراضات خود را به گوش جهانیان می‌رساند. پیش‌بینی شده که فروش این آثار تا بیش از 100 هزار یورو ارزش مالی داشته باشد که نمی‌توان این رقم را نادیده گرفت.

کارشناسان معتقدند که لغو فروش آثار هنری پاریس به نوعی نخستین گام به سمت اعاده مالکیت فرهنگی معتبر مکزیک است که باید به آن توجه داشت. این کارشناسان بر این باورند که متاسفانه با آثار باستانی به عنوان اشیا ساده تزئینی رفتار می‌شود که این نوع تجارت یک غارت غیرقانونی و بی‌رحمانه به شمار می‌رود.

 

 

منبع : اسکان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه