ارسال به دیگران پرینت

گفت‌وگو با نوعروسی که ساعتی بعد از ازدواج به یاری سیل‌زدگان رفت؛

ماه‌عسل کنار سیل‌زدگان روی تراکتور

بعد از پایان مراسم عروسی عازم تهران شدیم و ساعاتی بعد همراه گروهی از داوطلبان عازم سیستان و بلوچستان شدم

ماه‌عسل کنار سیل‌زدگان روی تراکتور

«کار ویژه‌ای نکرده‌ام و دقیقا از خودم همین انتظار را داشتم.» گوینده این جملات «حمیده روزی‌طلب» یکی از اعضای داوطلب جمعیت امداد دانشجویی – مردمی امام علی(ع) است که هفته گذشته بلافاصله بعد از پایان مراسم ازدواجش،رخت عروسی را از تن خارج کرد و همراه شماری از داوطلبان این جمعیت عازم قصرقند در سیستان و بلوچستان شد. منطقه‌ای که بعد از بارندگی‌های ۲۰ دی‌ماه شاهد جاری شدن سیلی مهیب بود. سیلی که به اندک داشته‌های شهرستان‌های جنوبی این استان مانند کنارک، چابهار و نیک شهر هم خسارت‌های زیادی وارد کرد.

حمیده که از سال 91 در حال همکاری با جمعیت امداد دانشجویی – مردمی امام علی است فارغ‌التحصیل کارشناسی معماری از تهران و کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی از یزد است.

نوعروس امدادگر

روزی‌طلب درباره حضورش در مناطق درگیر با سیل سیستان و بلوچستان اندکی بعد از مراسم ازدواجش به عصر ایران توضیح داد؛تاریخ پرواز گروه جدیدی از داوطلبان جمعیت امام علی به سیستان و بلوچستان برای ادامه شناسایی و کمک میدانی به خانواده‌های آسیب‌دیده از جریان سیل 28 دی‌ماه بود و تاریخ ازدواج ما 26 دی‌ماه. من از همان ابتدا به فعالان جمعیت اعلام کردم که بلافاصله بعد از پایان مراسم ازدواج با شما عازم قصر قند و روستاهای درگیر با سیل می‌شوم. چون مراسم ازدواج ما خارج از تهران بود ما بلافاصله بعد از پایان مراسم عازم تهران شدیم و ساعاتی بعد من به همراه گروهی از داوطلبان عازم سیستان و بلوچستان شدم.

حمیده می‌گوید که همسرش هم یکی از اعضای داوطلب جمعیت امام علی است و در خانه ایرانی شهرری به‌عنوان مربی نقاشی کودکان و همچنین در گروه گرافیک این جمعیت مشغول فعالیت است. مردی که اتفاقاً تمایل داشت همسرش را در این فعالیت عام المنعه همراهی کند.

روزی‌طلب دراین‌باره هم گفت؛موضوعی که مانع حضور همسرم در این منطقه شد محدودیت شغلی و درواقع پر شدن سقف مرخصی او بود. وگرنه او هم علاقه‌مند بود مانند مراسم «کوچه گردان عاشق» جمعیت امام علی که ویژه ماه رمضان است همراه گروه به سیستان و بلوچستان سفر کند. در آن ایام هم ما به‌تازگی نامزد کرده بودیم اما ترجیح دادیم که حال خوب آن روزهایمان را در کنار مردم نجیب بلوچ عمیق‌تر و ماندگارتر کنیم.

این عضو جمعیت امام علی گفت البته فراموش نکرده‌ام که تاریخ مراسم نامزدی ما ۲۶ اسفند 97 تعیین‌شده بود. اما باز هم من به همراه تعدادی دیگر از داوطلبان برای کمک به اجرای طرح «مهربانی تحریم نیست» به سیستان و بلوچستان رفته بودیم و من دو روز مانده به برگزاری مراسم عقد به محل زندگی ام برگشتم و کارهای مرسوم این قبیل مراسم‌ها را طی همان 2 روز باقیمانده با عجله انجام دادم.

روزی‌طلب به‌دفعات تاکید می‌کند که از نظر خودم کار ویژه‌ای نکرده‌ام و رسانه‌ای شدن ماجرا به خاطر لطف دوستان و شاید در راستای ایجاد حس مثبت بین مردم و آسیب دیدگان است. چون خودم را یکی از 10 هزار داوطلب عضو جمعیت امام علی می‌دانم که طبق اصول اخلاقی مجموعه و عهدی که با خود داریم هر جا و در هر موقعیتی پای کمک به مردم ایران وسط باشد دریغ نکنیم. موضوعی که برای خانواده‌های ما هم حل‌شده است و آن‌ها هم به‌نوعی خوشحال بودند که بلافاصله بعد از مراسم ازدواجم عازم منطقه‌ای بودم که ساکنان ۱۴ شهرستان و بیش از ۵۰۰ روستایش درگیر سیل و چشم‌انتظار یاری بودند.

حمیده با ذکر این نکته که من و همسرم با عشق ازدواج کردیم و روز ازدواج ما یکی از مهم‌ترین و بهترین ساعات زندگی‌ام بود توضیح داد؛ اما در کنار این موضوع من احساس مسئولیت زیادی مخصوصا درباره بلوچستان داشته و دارم.

این داوطلب جمعیت امام علی اضافه کرد؛ از سال 94 که جمعیت امام علی کار خود را در بلوچستان آغاز کرد من این شانس را داشتم که در کنار دوستان دیگر حضور داشته باشم و طی حدود 5 سال گذشته بارها بر حسب نیاز در آن منطقه فعالیت کرده‌ام. و طبیعی بود که بعد از وقوع سیل هم وظیفه خود بدانم که به مردم دردمند آن منطقه سر بزنم.

روزی‌طلب با ذکر این نکته که احساس مسئولیت اجتماعی و مسئولیت‌پذیری در قبال مجموعه یکی از مهم‌ترین بخش‌های کار جمعی است گفت؛بسیاری از افرادی که فعالیت‌های داوطلبانه اجتماعی دارند هم احساس مسئولیتی مشابه من دارند. چون می‌دانیم که هرکدام از ما محصول چند دوره و پروسه آموزشی هستیم و درگذر زمان و با صرف هزینه‌های مادی و معنوی مجموعه، صاحب‌تجربه شده‌ایم.

به همین دلیل طبیعی است که من از خاطر نبرم از سوی مجموعه برای چنین روزهایی برروی امثال من سرمایه‌گذاری شده است.

11 ساعت برروی تراکتور برای کمک به مردم سیل‌زده

او با ذکر این نکته که من و دوستانم فقط در یک مورد برای کمک‌رسانی به روستاهایی مانند آزادگز، درواسک و اینجیرکی در منطقه کاجو واقع در قصرقند در ۶۰۰ کیلومتری جنوب زاهدان حدود 11 ساعت در راه بودیم و بعد از یک نیمه‌شب به اولین روستا رسیدیم گفت؛آن‌هم نه با ماشین که 80 درصد مسیر را با تراکتور رفتیم. روزی‌طلب توضیح داد؛ مثلاً مسیر ما تا روستای اینجیرکی حدود ۳۰ کیلومتر بود اما جاده منطقه آن‌قدر نامناسب است که یا باید از چارپایان کمک گرفت یا تراکتور. موضوعی که به گفته این امدادگر فقط به دلیل وقوع سیل نیست و در حالت عادی هم این جاده‌ها با سهل‌انگاری مسئولان منطقه‌ای و ملی فراموش‌شده و ساکنانش به حال خود رها شده‌اند.یعنی برای این قبیل مدیران روزهای عادی و بحرانی تفاوتی نمی‌کند چون در هر دو حالت قرار نیست خودشان را به زحمت بی اندازند.

مدیران بی تفاوت و مردم فراموش شده

روزی‌طلب تاکید کرد من و همراهانم و دیگر امدادگران درک می‌کنند که وقوع حوادث اجتناب‌ناپذیر است و وظیفه داوطلبانی مانند من هم کمک‌رسانی است اما وقتی مشاهده می‌کنیم برخی از مسئولان مناطق محروم درک درستی از شرح وظایفشان ندارند و می‌خواهند حتی در مواقع بحران، مسائل را از داخل اتاق‌هایشان هدایت کنند به این فکر می‌کنیم که اگر فرد یا نهاد نظارتی بر کار این قبیل مسئولان در طول سال نظارت ندارد و گزارش درست نمی‌گیرد در این ایام هم کسی آن‌ها را برای پاسخگویی فرا نمی‌خواند؟ او ادامه داد مثلاً من که حدود 5 سال است به دورترین روستاهای بلوچستان هم رفته‌ام با گذشت این سال‌ها مشاهده می‌کنم که برای بهبود وضعیت جاده‌های غیراستاندارد و خطرناک این مناطق هیچ قدمی برداشته نشده است.

امدادرسانی در قصرقند

دعوت به فعالیت اجتماعی و بی تفاوت نماندن

روزی‌طلب در پایان از مردم ایران و به‌ویژه دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت‌های اجتماعی دعوت کرد با عضویت در این مجموعه احساس آرامشی بی‌نظیر در حوزه شخصی و ماندگار و تاثیرگذار در بعد اجتماعی و میهن‌پرستی را تجربه کنند.موضوعی که به گفته او با گذشت زمان فرد را به این نتیجه می‌رساند که در واقع در حال کمک به خود است و نه افراد نیازمند.

گفتنی است جمعیت امداد دانشجویی – مردمی امام علی یک سازمان مردم‌نهاد، مستقل، غیرسیاسی و غیردولتی است که از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۴ به‌صورت رسمی با مجوز وزارت کشور مشغول فعالیت است.

طبق اعلام این مجموعه،ماموریت جمعیت امام علی رسیدن به جهانی استوار بر پایه عدالت و صلح با نگاه ویژه به افراد آسیب‌پذیر به‌ویژه کودکان است و در همین راستا هم‌اکنون حدود ۴۰۰۰ کودک در سراسر ایران در خانه‌های ایرانی تحت پوشش خدمات جمعیت امام علی هستند.

این مجموعه طی سال‌های اخیر و به دنبال وقوع حوادثی مانند سیل و زلزله با تکیه‌بر اعتماد عمومی و حضور همه‌جانبه داوطلبان امدادگری که عضو مجموعه هستند حضور پررنگی در مناطق آسیب‌دیده داشته است.

 


ر

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه