ارسال به دیگران پرینت

ازدواج برترین مسیر پیش روی انسان کامل

ازدواج بهترین پاسخ به نیازهای عاطفی و جسمی انسان است و اهدافی داشته و نیازهای بی شماری را تامین می‌کند.

ازدواج برترین مسیر پیش روی انسان کامل

۵۵آنلاین :

علی گیلوری

ازدواج از همان روز نخست آفرینش جهان هستی جزء قوانین آفرینش بوده است و خداوند متعال بعد از آفرینش اولین انسان بر روی زمین جفتی از جنس خودش برایش آفرید، تا در کنار هم به آرامش برسند. قانون زوجیت تنها مختص انسان‌ها نیست، بلکه بین تمام موجودات جهان از گیاهان و جانوران گرفته تا مولکول ها و اتم ها وجود دارد و تمامی انسان ها نیز باید برای رسیدن به کامیابی حقیقی خود را با این قانون هستی هماهنگ کنند.ازدواج توسط افراد مختلف بر اساس عوامل فرهنگی، مذهبی و شخصی تعریف می شود و دارای معانی گوناگونی است، اما به طور معمول و جامع، ازدواج یک اتحاد رسمی و قرارداد اجتماعی و حقوقی بین دو نفر است که زندگی خود را از لحاظ قانونی، اقتصادی و احساسی به هم متصل می کنند و تا زمانی که طرفین تصمیم به جدایی نگیرند از تعهدات اخلاقی و قانونی نسبت به یکدیگر برخوردارند.

ازدواج یک امر الهی است و در ذات وجود انسان از بدو خلقت قرار داده شده است، همانطوری که قرآن کریم می فرماید؛(برای شما همسرانی از جنس خودتان آفریدیم تا به واسطه آنها به آرامش برسید و بین شما محبت و دوستی قرار دادیم) پس می‌توان آن را مهمترین عامل اجتماعی زندگی هر فرد و بزرگترین علت خلقت بشریت به شمار آورد.

ازدواج بهترین پاسخ به نیازهای عاطفی و جسمی انسان است و اهدافی داشته و نیازهای بی شماری را تامین می‌کند. از مهمترین آثار و اهداف آن عبارت است از؛

1.ایجاد محیطی خصوصی برای آرامش و آسایش:نیاز به آرامش ریشه در سرشت آدمی دارد و بر اساس تعالیم مکتب اسلام یکی از مهمترین و شاید اولین انگیزه های ازدواج محسوب می گردد، ازدواج در حقیقت کانونی را تشکیل می‌دهد که در آن زن و مرد احساس آرامش کنند و درسختی، مشکلات و روزهای خوش زندگی همدم یکدیگر باشند.

2.تامین نیازهای جنسی: انسان دارای مجموعه ای از نیازها و غرایز است که عدم توجه و تامین نشدن آن باعث ایجاد تزلزل در شخصیت فرد می گردد، اسلام سرکوب کردن آن راصحیح نمی داند، چون به غیر از تشنگی سیری ناپذیر و تنوع طلبی و اضطراب چیز دیگری را در پی نخواهد داشت، ازدواج کردن بهترین پاسخ به این غریزه طبیعی است چون علاوه بر تامین نیازهای جسمانی و مادی، فرد را از لحاظ روحی و معنوی نیز به آرامش می رساند.

3.دوستی محبت و عشق: انسان در هر سن و مرحله ای از حیات خویش به محبت احتیاج دارد و علاقه مند است که دیگران به او مهر به ورزند. با عاشق شدن و ازدواج کردن از لحاظ عاطفی و احساسی تامین می‌شود وزندگی را با حس بهتر و کاملتری در کنار شریک زندگی اش تجربه می کند.

4.تکامل پیدا کردن:هیچ انسانی به تنهایی کامل نیست و همیشه در صدد این است که نقص و کمبود های خود را جبران کند با گزینش همسر مناسب و بهره مندی از نظرات تشویق‌هاو حمایت های یکدیگر این نقص ها کاهش پیدا کرده و موجبات رشد و تکامل انسان فراهم می گردد.

5.تولید فرزند و بقای نسل:میل به داشتن فرزند ،تداوم نسل و پرورش انسان ها از انگیزه ها و اهداف مهمی محسوب می شود که در طول دوره‌های گوناگون همواره عامل مهم ازدواج و تشکیل خانواده بوده است و در یک جامعه سالم باید این زوجیت به صورت طبیعی و در سن مناسب بین انسان ها برای تداوم بقای نسل اتفاق بیافتد.

6.سلامت و امنیت فردی و اجتماعی:خانواده کوچکترین واحد اجتماعی و مقدس ترین نهاد بشری است و دربردارنده پاک ترین و عمیق ترین مناسبات انسانی می باشد که برای سلامت و امنیت فرد و اجتماع سودمند و ضروری است، قرآن کریم نیز زن و شوهر را به لباس یکدیگر تشبیه می‌کند و همانطور که لباس باعث زیبایی و آراستگی و پوشاننده زشتی هااست زن و شوهر نیز به همین گونه اندو پوشاننده خصلت‌های بد، زشتی و نمایانگر زیبایی های یکدیگرند و با حفظ ارزش‌های انسانی و ایمانی و کاهش بزه کاری برای خود و جامعه سلامت و امنیت ایجاد می کنند.

7.بهبود وضع اقتصادی: ازدواج علاوه بر تکامل دینی و فکری با ایجاد حس مسئولیت، پرهیز از اسراف و آینده نگری برای خود و فرزندان باعث پیشرفت اقتصادی نیز می شود. یک فرد متاهل به علت مسئولیتی که در قبال خانواده خود دارد دارای هوش بهتری در کسب درآمد و بیرون آمدن از تنگناهای اقتصادی است، در حالی که این موضوع در افراد مجرد به علت مسئولیت کمتر در قبال خود و اطرافیانشان درصدش پایین تر می باشد.

8.جلوگیری از بروز انواع اختلالات و بیماری های روانی و عصبی:روانشناسان ریشه بسیاری از عوارض ناراحت‌کننده عصبی و بیماری های روانی که در جامعه تاثیرات منفی زیادی دارد را تنهایی و محرومیت در زمینه امور جنسی می دانند که این مسئله با ازدواج کردن و قرار داشتن یک همسر و همدم مناسب در کنار انسان قابل حل می باشد.

دولت ها و مسئولین نیز از آنجا که مسئولیت حفظ سلامت جامعه (سلامت اخلاقی،اجتماعی و نفسانی) را بر عهده دارند و از آن جهت که ازدواج به موقع از وقوع بسیاری از معضلات منفی اجتماعی جلوگیری می کند و سلامت جامعه را در پی دارد وظیفه سنگینی بر عهده دارند و باید با فراهم کردن زمینه‌های لازم برای ازدواج از قبیل افزایش شغل برای جوانان، یکسان‌سازی درآمدها ،کاهش قیمت اقلام ضروری زوجین، متناسب کردن قیمت مسکن، دادن تسهیلات کم‌بهره و... شرایط لازم را برای ازدواج آسان جوانان فراهم کنند.

در آخر نیز باید بگوییم که تا انسان زنده است و زندگی می کند نیازمند یار و یاوری مهربان و رفیقی همدل و همراه و پشتیبان لحظه های تنهایی است و همسر انسان بهترین فرد در این راه است، پس در ابتدا باید از خودمان شروع کنیم و ازدواج را بر جوانان سخت نگیریم و با از بین بردن فرهنگ های غلط راه را برای ازدواج آسان تر هموار کنیم تا هم سلامت خود و هم سلامت جامعه ما در آینده تضمین شود.

منبع : 55 آنلاین
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه