ارسال به دیگران پرینت

محله‌ها متحول مي‌شود

امروزه تاثیر فضای مجازی بر جامعه ما یک اصل غیرقابل انکار است و اکثر قریب به اتفاق مردم با این پدیده گسترده سر و کار دارند، تا جایی که بدون اینترنت و فضای مجازی زندگی مردم با چالش‌های گسترده‌ای روبه‌رو می‌شود. دنیای مجازی که مانند زندگی واقعی، انسان‌ها در آن از سرما نمی‌لرزند، نمی‌خوابند، غذا نمی‌خورند، اما در حال جایگزینی با دنیای واقعی است و روحیه جامعه، کسب و کار و حتی روحیه مردم را تحت الشعاع قرار داده است.

محله‌ها متحول مي‌شود

۵۵آنلاین :

یکی از عواملی که در سال‌های گذشته باعث نگرانی صاحب‌نظران شده است، عکس‌العمل‌های مردم به اخبار منتشر شده در این فضا است. خیلی از کاربران شبکه‌های مجازی در کشور به اتفاقات کوچک و بزرگ جامعه (و حتی اتفاقاتی که هزاران کیلومتر دورتر از آنهاست) خیلی سریع عکس‌العمل نشان می‌دهند. هر چند که همان افراد در فضای مجازی ممکن است بی‌‌‌پرواتر از دنیای واقعی ظاهر شود و سخنانی بگوید که در دنیای واقعی به ندرت ممکن است بر زبان آورد. اینکه رفتار فرد در فضای مجازی پرده از پنهان‌ترین زوایای ذهنی و روانی شخص بر می دارد موضوعی است که در سال های اخیر به شدت مورد بحث بوده و مطالعات فراوانی نیز در این باره انجام شده است. گزارش سال ۲۰۱۷ موسسه گالوپ نشان می‌دهد که ایرانی‌ها، عراقی‌ها و مردم سودان، عصبانی ترین مردمان جهان هستند و به‌طور قطع یکی از مبناهای این انتخاب در عکس‌العمل‌های مردم در فضای مجازی بوده‌ است. کارشناسان براین بارند که عصبانیت با فاکتورهایی مانند نرخ بیکاری و امید جامعه به آینده مرتبط است.

روز 4 مرداد محله‌های شهر تهران شاهد یکی از مهمترین اتفاقات در طول سال خواهد بود و مردم 352 محله پایتخت برای انتخاب اعضای شورایاری، باید به کاندیداهای محله‌شان رأی بدهند. امسال ۱۲‌هزار و ۳۰۰ نفر، نامزد انتخابات شورایاری‌ها در محلات تهران شدند که بنا بر اعلام مسئولان بیش از 99‌درصد آنها تایید صلاحیت و انتخابات فشرده‌ای برگزار خواهد شد. این انتخابات به دلایل مختلف برای تهران حائز اهمیت است و همان‌طور که فرماندار پایتخت می گوید:‌ قطعاً شورایاری‌ها می‌توانند رابط مناسبی میان شهرداری و شهروندان باشد و در حوزه‌های اجتماعی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد همچنین زنان بی‌سرپرست این ظرفیت مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

تبلیغات غیرمتعارف کاندیداها

اما با وجود فرصت دو هفته‌ای که برای تبلیغات نامزدهای انتخابات در نظر گرفته شده، ظاهرا قرار نیست که حواشی تبلیغات انتخابات و شایعات بریزو بپاش‌های بی‌مورد در این رابطه به پایان برسد. بنا به گزارش میدانی خراسان و اخبار فضای مجازی، تعدادی از نامزدهای انتخاباتی قصد دارند که به شکل‌های مختلف عضو شورایاری محله خود باشند. از قلیان رایگان یک فرد به جوانان محله گرفته تا شام دادن به 4‌هزار نفر برای گرفتن رأی. طبق این گزارش‌ها یکی از نامزدهای این انتخابات می‌گوید نزدیک ۳۰‌میلیون تومان تا امروز هزینه کرده ام؛ در یک همایش به چهار‌هزار نفر شام خواهم داد و هشت ستاد اصلی و فرعی در محله تشکیل می‌دهم. از سوی دیگر به‌نقل از یکی از نامزدهای انتخاباتی می‌گوید: هیات شان ۹۰۰سینه زن دارد و با این رأی حتما لیست مدنظر آنها برنده انتخابات خواهد شد. هر چند که این موضوع تا به حال تایید یا تکذیب نشده اما وجود چنین اتفاقاتی در انتخابات گذشته نیز وجود داشت و هیأت نظارت با برخی از آنها برخورد کرد. کما اینکه در شرق تهران یکی از لیدرهای تیم پرسپولیس با وجود شهرتی که در میان جوانان داشت، چند دوره عضو این شورایاری‌ها در یکی از محله‌های شرق تهران بود، در حالی که هیچ‌ عضو شورایاری‌های محله حقوقی دریافت نخواهند کرد.

ضرورت تایید صلاحیت افراد خوشنام

یک عضو شورای شهر تهران در این رابطه به «آرمان» می گوید: پایه انتخابات شورا‌یاری‌ها، محله است و در محلات مردم به خوبی همدیگر را می‌شناسند. نامزدهای این انتخابات باید امین مردم باشند و رأی آنها را برای خدمت بگیرند. ارائه گواهی عدم سوء پیشینه یکی از موارد مهم در تایید صلاحیت‌ کاندیداها‌ست، تا هر فردی نتواند از این فرصت سوء استفاده کند. از سوی دیگر سکونت این افراد در محله‌شان یکی از موارد مهم در این انتخابات است که توسط هیأت اجرایی محله بررسی خواهد شد. محمود میرلوحی با اشاره به اینکه در صورت مشخص شدن اینکه اگر فردی اطلاعات غیرواقعی در سامانه ثبت کرده باشد، حتی اگر رأی هم بیاورد، روند کار او متوقف خواهد شد، خاطرنشان کرد: اگر کسی هیأت عزاداری داشته باشد و 900 نفر عضو این هیأت به او رأی بدهند، مشکلی ندارد چون افراد محله او را می شناسند. نکته مهم برای این انتخابات این است که آن فرد انگیزه فعالیت و مهارت این کار را داشته و فرد معتمدی برای محله خود باشد. در روزهای آینده شرایطی را فراهم خواهیم کرد که امکان تبلیغات عادلانه برای همه کاندیداها به وجود بیاید، اگر هم کسی قول و قرار بی‌حساب به مردم داده، خود مردم باید هوشیار باشند که او از صرف این هزینه‌ها، قصد و نیت خاصی دارد. ما سعی کردیم آسیب شناسی کنیم تا کسی فکر نکند از این راه به نان و ثروتی برسد. او همچنین بر ضرورت انتخاب افراد معتمد در محله تاکید و خاطرنشان کرد: این افراد باید معتمد محله خود باشند و خواسته‌های شهروندان را دسته بندی کرده و به شورای شهر، شهرداری یا دستگاه‌های اجرای که در محلات اقدامات مختلفی را صورت می‌دهند، منتقل کنند و از طرف شورا ناظر بر محله خود باشد. ما در محلات تهران امکاناتی از قبیل سرای محله، کتابخانه، ورزشگاه و بازار میوه و تره‌بار داریم و باید آنها مشکلات و کمبود حوزه جغرافیایی محله شان را به شورا یا دستگاه‌های اجرای منتقل کنند و کمک حال شهروندان باشند. ما امروز محلاتی در تهران داریم که جمعیت‌شان بیشتر از یک شهرستان است، فقط شهرداری تهران به‌طور متوسط در هر محله تهران 71‌میلیارد تومان هزینه می‌کند. اگر فرد یک شورایار معتمد باشد هم در بودجه‌ریزی شهر می‌تواند می‌تواند پیشنهادات خوبی ارائه بدهد و هم اطلاع‌رسانی مناسب و تشکیل گروه‌های داوطلبانه محلی، حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و ورزشی را سازماندهی کند.

ضرورت ورود نخبگان به شورایاری‌ها

از میان شهروندانی که خود را نامزد شرکت در این انتخابات کرد‌ه‌اند، درنهایت ۳۱۸۶ نفر به این تشکیلات محلی و مردمی راه می‌یابند تا بتوانند مشکلات ریز و درشت محله‌های خود را برای رفع و رجوع، به شوراها منعکس کنند در نهایت ۳۱۸۶ نفر به این تشکیلات محلی و مردمی راه می یابند تا بتوانند مشکلات ریز و درشت محله‌های خود را برای رفع و رجوع ، به شوراها منعکس کنند. مشکلی که دراین میان به‌ویژه در دوره‌های قبل وجود داشته، تبلیغات ضعیف رسانه ها بوده است. موضوعی که محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران هم به آن اشاره می‌کند و معتقد است که نبود اطلاع رسانی مناسب از سوی رسانه ها به‌ویژه صدا و سیما آمار مشارکت نخبگان، فرهیختگان و فعالان محله‌ها را در این تشکیلات مردمی و محلی کمرنگ کرده است.نایب رئیس ستاد شورایاری‌ها نیز در این باره می گوید: شورایاران دیده‌بان احقاق حق محلات هستند، بنابراین مشارکت شورایاران و شهرداری در تصمیم‌گیری برای اجرای پروژه‌ها در محلات ضرورت دارد. آرش حسینی میلانی ادامه می‌دهد: تعامل بهتر شورایاری‌ها با سایر انجمن‌های مدنی یکی از مواردی است که باید به آن توجه شود. با توجه به شرایط کلانشهرها ممکن است توجه شهروندان به محله‌هایشان کاهش پیدا کند و با توجه به حجم بالای مشکلات و عملکرد جزیره‌ای با بروز برخی از آسیب‌های اجتماعی در محلات مواجه می‌شویم. اگر مردم هوشیار باشند به موقع می‌توانند نسبت به جلوگیری از بروز مشکلات اقدام کنند و از طریق ارتباط با سایر نهادها از جمله پلیس، شورای شهر و ... تذکرات لازم را ارائه دهند.واقعیت این است که اعضای شورای شهر با توجه به تعداد محدود نمی‌توانند دیده‌بان کلی باشند، در بزرگترین شهرهای دنیا از جمله پاریس و نیویورک این سیستم محله‌ای وجود دارد.

منبع : آرمان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه