ارسال به دیگران پرینت

15 میلیون نفر از جمعیت ایران مبتلا به فشارخون بالا هستند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: براساس پیمایشی ملی که در سال ۲۰۱۶ میلادی و مبتنی بر استانداردهای جهانی انجام شد یک سوم جمعیت ایران؛ یعنی ۱۵ میلیون نفر فرد بالغ، مبتلا به بیماری پرفشاری خون هستند.

15 میلیون نفر از جمعیت ایران مبتلا به فشارخون بالا هستند

۵۵آنلاین :

شاپور بدیعی در نشست خبری «بسیج ملی فشارخون» که در بیمارستان امام‌رضا شماره دو برگزار شد، در رابطه با مرحله اجرایی این بسیج اظهار کرد: مهمترین و اصلی‌ترین خطری که منجر به ناتوانی و مرگ‌ومیر افراد می‌شود فشارخون بالاست؛ بنابراین با پیشگیری از این بیماری می‌توان ناتوانی و مرگ‌ومیر را کاهش دهیم.

وی افزود: براساس پیمایشی ملی که در سال ۲۰۱۶ میلادی و مبتنی بر استانداردهای جهانی انجام شد یک سوم جمعیت ایران؛ یعنی ۱۵ میلیون نفر فرد بالغ، مبتلا به بیماری پرفشاری خون هستند. باید توجه داشت تنها ۶۰ درصد از افراد مبتلا نسبت به بیماری خود آگاهند و باز تنها ۵۰ درصد افرادی که نسبت به بیماری خود اطلاع دارند؛ روند درمان را دنبال می‌کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه «سکته‌های قلبی، مغزی، بیماری‌های کلیوی و در پی آن دیالیز، ناشی از بیماری فشارخون بالاست» گفت: باید توجه داشت که برای هر جلسه درمان یک بیمار دیالیزی ۳۵۸هزارتومان هزینه می‌کنیم. طرح بسیج ملی فشارخون شروع به‌کار کرد که دارای دو مرحله آموزش و اجرایی است. در این راستا معاونت درمان نیز به‌عنوان بازوی اجرایی این برنامه فعالیت می‌کند، از سویی دیگر مدیریت پرستاری نیز در پیشبرد این طرح همکاری‌های بسیار خوبی داشته‌اند.

بدیعی ادامه داد: درواقع بازوی اجرایی اصلی در طرح بسیج کنترل فشارخون، حوزه مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. ما همواره در معاونت درمان تلاش می‌کنیم تا مرزهای موجود میان بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی را کاهش دهیم. نکته اینجاست که بیش از ۸۰۰ نفر کادر پرستاری، ۱۷۷ دانشجوی پرستاری و مامایی، ۱۴ مرکز مشاوره پرستاری، ۱۰ مرکز مشاوره مامایی، ۲۴ دفتر مامایی در طرح ملی بسیج فشارخون با بیش از ۶۰۰۰ شیفت کاری در حال فعالیت هستند. درواقع ما با جزیی‌ترین اجزای درمان تلاش کردیم تا این طرح را به نتیجه برسانیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشریح کرد: برای این طرح ۱۱۰ پایگاه سیار در کل استان مستقر شده که ۴۰ پایگاه در مشهد و مابقی در شهرستان‌های استان مستقر هستند. همچنین یک ایستگاه به‌صورت چادر در مبادی ورودی بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی در حال فعالیت و خدمت‌رسانی است. همه این خدمات در این راستاست تا با کنترل فشارخون از بیماری‌های گوناگون جلوگیری و زنگ خطری برای بیماری فشارخون بالا برای افراد ایجاد کنیم.

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه