ارسال به دیگران پرینت

چرا در هوای سرد آبریزش بینی می گیریم؟

برای همه ی ما پیش آمده؛ صبح یک روز سرد در حالی که با عجله به محل کار یا دانشگاه می رویم ناگهان متوجه می شویم که آب بینی مان هم راه افتاده و جلوتر از ما می دود! البته کاری از دست مان برنمی آید جز آنکه دست به دامن یکی دو دستمال کاغذی شویم. اما این مسأله دلیلی علمی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

چرا در هوای سرد آبریزش بینی می گیریم؟

۵۵آنلاین :

آبریزش بینی در هوای سرد

آبریزش بینی در روزهای سرد سال برای بسیاری از افراد مشکل معمولی محسوب می شود، به خصوص کسانی که دچار آلرژی مزمن یا رینیت (التهاب مخاط بینی) غیر آلرژیک هستند. این مسأله حتی اسم هم دارد و به آن «بینی اسکی باز» یا آبریزش بینی ناشی از سرما گفته می شود. در تحقیقی مشاهده شد ۹۶ درصد افراد شرکت کننده در نظرسنجی بیان کرده بودند که درجاتی از این مشکل را تجربه کرده اند و ۴۸ درصد هم این مشکل را در حد متوسط یا شدید داشتند.

از قرار معلوم، آبریزش بینی یکی از مکانیزم های دفاعی بدن در هنگام قرار گرفتن در بادهای سرد است. علت این مسأله به دو کارکرد اصلی بینی برمی گردد: یکی فیلتر کردن باکتری ها تا به ریه ها نرسند و دیگری گرم کردن هوا قبل از ورود به ریه ها. در هوای سرد، از سرعت حرکت مویک ها کاسته می شود، یعنی همان پاروزن های بسیار کوچکی که ماده ی مخاطی را حرکت می دهند. با کند شدن حرکت مویک ها باکتری ها سر جای خود می مانند و تکثیر می شوند. به همین دلیل هم هست که در زمستان بیمار می شویم. اما این بدان معنی نیست که بینی تان دست از تلاش برای حفظ سلامتی شما برداشته. آبریزش بینی در واقع نتیجه ی اضافه کاری بینی شما است تا با تولید مایعات بیشتر به جا یه جایی باکتری ها کمک کند. شما هم می توانید شخصاً به این فرآیند کمک کنید و وقتی که دیگر بیرون نیستید، بینی خود را گرم کنید. برای این کار، دست های خود را به هم بکشید، سپس دست هایتان را جلوی صورت تان به شکل یک فنجان درآورید و نفس تان را درون آن بدمید. یا آنکه می توانید بخار چای سبز داغ را تنفس کنید و خود چای را هم بنوشید، چون چای سبز مویک ها را تحریک می کند.

آبریزش بینی در هوای سرد یک دلیل دیگر هم دارد که آن مقابله با هوای خشک بیرون (و درون بینی) است. هوایی که تنفس می کنیم باید مرطوب باشد. وظیفه ی انجام این کار بر عهده ی ماده ی مخاطی و ترشحات مختلف درون حفره ی بینی است. در روزهای سرد هوا خشک تر از روزهای گرم تابستان است. بینی ما با تولید ترشحات و ماده ی مخاطی به این مسأله واکنش نشان می دهد تا کمک کند رطوبت هوایی که تنفس می کنیم به میزان مورد نیاز بدن ما برسد. وقتی مایع زیادی تولید شده باشد، آبریزش بینی به تدریج کمتر و دست آخر متوقف می شود.

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه