ارسال به دیگران پرینت

میرتاج‌الدینی: مجلس محل استدلال است نه دادوهوار و بی‌حرمتی

محمدرضا میرتاج الدینی، تاکید دارد: نمایندگان در صحن مجلس باید حرف و نظر خود را اعلام کنند اما باید بدانند که مجلس محل رای گیری است بنابراین وقتی برای طرح یا لایحه ای رای گیری شده و اکثریت به آن رای دادند دیگر جایی برای دعوا نیست.

میرتاج‌الدینی: مجلس محل استدلال است نه دادوهوار و بی‌حرمتی

۵۵آنلاین :

پس از اتفاقات هفته گذشته مجلس، امروز نیز صحن علنی مجلس شورای اسلامی و برای چندمین بار شاهد حرکت های جنجالی و فریادهای برخی نمایندگان بود به طوریکه در جریان بررسی یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی، برخی نمایندگان مجلس جنجال برپا کرده و پزشکیان که ریاست جلسه را بر عهده داشت بود از سوی یکی از نمایندگان دیکتاتور خطاب شد.

این رفتارها درحالی در صحن علنی مجلس در حال تکرار شدن است که نگرانی های جدی از رویه شدن چنین رفتارهایی در مجلس وجود دارد به طوریکه نمایندگان به جای طرح دیدگاه ها و نظرات شان از مسیر منطقی و کارشناسی، فریاد و ایجاد تنش در نظم جلسه را در دستور کار خود قرار دهند. موضوعی که به عقیده میرتاج الدینی نماینده ادوار مجلس باید به شدت از آن پرهیز شود.

نمایندگان حرمت و شأن مجلس را حفظ کنند

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی درباره بروز اتفاقات اخیر در مجلس با بیان اینکه مجلس دارای جایگاه رفیعی است گفت: ما در جمهوری اسلامی این جمله را از امام (ره) به یادگار داریم که مجلس عصاره فضایل ملت است به این معنی که باید همه خوبی ها در آنجا تجمیع شود.

وی با بیان اینکه ادبیات مجلسی‌ها از شئونی است که باید از سوی نمایندگان رعایت شود، ادامه داد: نمایندگان مجلس باید در گفت وگوها و طرح نظرات و دیدگاه‌های خود، شان یکدیگر و به ویژه حرمت مجلس را حفظ کنند.

عصبانیت نباید باعث شود کلمات غیر محترمانه بر زبان جاری شود

وی با یادآوری تجربه حضور در مجلس گفت: ممکن است در شرایط خاصی نماینده‌ای عصبانی شود اما عصبانیت دلیل بر این نیست کلماتی بر زبان افراد جاری شود که با ادبیات محترمانه فاصله دارد، فرق نمی‌کند این از طرف نماینده ها یا ریاست جلسه باشد.

مجلس محل رأی گیری است نه دعوا و تنازع

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه رئیس جلسه هم باید سعه صدر بیشتری داشته باشد گفت: اگر نماینده ای سخن تندی گفت و خواست نظم و انتظام مجلس را بر هم بزند رئیس جلسه طبق آیین نامه قادر به کنترل امور است، اما اینکه بحث به سمتی پیش برود که افراد با ادبیات نامناسب همدیگر را دیکتاتور خطاب کنند قابل قبول و پذیرفتنی نیست.

میرتاج الدینی مجلس را محل رای اکثریت خواند و ادامه داد: نمایندگان در صحن مجلس باید حرف و نظر خود را اعلام کنند اما باید بدانند که مجلس محل رای گیری است بنابراین وقتی برای طرح یا لایحه ای رای گیری شده و اکثریت به آن رای دادند دیگر جایی برای دعوا وتنازعات نیست.

نماینده ادوار مجلس افزود: طبق قانون هر نماینده امکان اخطار قانون اساسی، تذکر آیین‌نامه‌ای و حتی نطق میان دستور و تذکر شفاهی دارد که فرصت و میدان برای طرح نظرات شان را در اختیار آنها قرار می‌دهد بنابراین و در چنین شرایطی طرح مباحث با ادبیات نامناسب برای مردم خوشایند نیست.

وی با بیان اینکه نمایندگان باید بدانند که چه در زمان نطق و تذکر و چه زمان بررسی لوایح و طرح ها تریبون مجلس باز است و مذاکرات به صورت علنی منتشر می شود، گفت: مجلس مانند یک دانشگاه است و می تواند برای جامعه الگو باشد بنابراین اگر انتقاد تندی هم وجود دارد باید با ادبیات مناسب و محترمانه مطرح کنند.

انتقادها و نظرات مخالف باید همراه با حفظ حرمت و شان مجلس باشد

میرتاج الدینی انتقاد را حق نمایندگان دانست وگفت: مجلسی که سوت و کور باشد مجلس نیست، مجلس محلی برای بحث و گفت و گو و بالندگی است اما در عین حال انتقادها و نظرات مخالف باید همراه با حفظ حرمت و شان مجلس باشد. ما نمایندگانی را در مجلس داشته ایم که نظرات مخالف بسیار محکمی را درباره طرح یا لایحه ای داشتند اما هیچ کس از زبان آنها ناراحت نمی‌شد چون به صورت منطقی استدلال می کردند. کسی که منطق دارد، استدلال می‌کند نه اینکه داد و هوار کرده و به دیگری کم حرمتی و بی حرمتی کند.

این نماینده ادوار مجلس، مجلس را برآمده از رای ملت خواند و گفت: نمایندگان باید با حضور در مجلس به دنبال حل و رفع مشکلات جامعه باشند نه اینکه با رفتار و گفتارهایی که مناسب شان مجلس نیست مردم را ناامید و مایوس کنند.

منبع : خبرآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه