ارسال به دیگران پرینت

وعده افزایش یارانه‌ها سرمایه گذاری بر روی مصیبت‌های مردم است

حسین راغفر استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی می گوید: حتی اگر چند برابر کردن یارانه عملی باشد باز هم درست نیست. تمام سیاست‌هایی که مبتنی بر یارانه‌های نقدی بوده در همه جای دنیا شکست‌خورده است

وعده افزایش یارانه‌ها سرمایه گذاری بر روی مصیبت‌های مردم است

۵۵آنلاین :

حسین راغفر استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در مصاحبه با خبرنگار بازار نیوز درباره وعده‌های انتخاباتی نامزدها گفت: اگر به مشکلات ساختاری اقتصاد پاسخ ندهیم هر شعاری که نامزدهای ریاست جمهوری بدهند مانند چند برابر کردن یارانه‌ها و اشتغال در واقع سرمایه‌گذاری روی مصیبت‌های مردم است.

وی درباره وعده چند برابر کردن یارانه نامزدهای انتخاباتی و امکان پرداخت آن گفت: حتی اگر چند برابر کردن یارانه عملی باشد باز هم درست نیست. تمام سیاست‌هایی که مبتنی بر یارانه‌های نقدی بوده در همه جای دنیا شکست‌خورده است. یارانه نقدی فقط به کسانی که معلول و از کار افتاده هستند می‌تواند پرداخت شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: نمونه بارز شکست یارانه همین چند سال گذشته ایران است. تمام این اتفاقاتی که الآن افتاده را قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها گفتیم. ولی به این دلیل که در آن چپاول است کسی عنایت نکرد. من معتقدم حدود ۲۰ یا ۳۰ درصد افرادی که نام آن‌ها در لیست یارانه است اصلاً وجود خارجی ندارند. ما به مدت ۱۰ روز ۷۶ میلیون نفر ثبت‌نام یارانه داشتیم. مگر می‌شود؟ ظرفیت ارتباطاتی ما این امکان را فراهم نمی‌کرد. این افراد بلوکی ثبت‌نام کردند و هیچ امکان کنترلی بر آن وجود ندارد. مناطق مرزی ما دسترسی به شبکه‌های کامپیوتری ندارند. من مطمئن هستم در یارانه‌ها فساد بسیار بزرگی است و به مسئولین هم گفتم ولی باور نمی‌کردند. چراکه زورشان نمی‌رسد دنبالش بروند.

وی ادامه می‌دهد: این شیوه پرداخت یارانه‌ها امروز به مصیبت دولت تبدیل شده است. دولت می‌گوید آخر ماه که می‌شود ما ماتم می‌گیریم که چگونه این ۳۵۰۰ میلیارد تومان را پرداخت کنیم.

راغفر با اشاره به طرح‌های عمرانی ناتمام می‌گوید: این وعده‌هایی که می‌دهند حتی اگر منابع آن وجود داشته باشد نتیجه‌اش بدتر شدن شرایط اقتصادی است. دولت در حال حاضر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های ناتمام دارد، ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد. در سال گذشته تنها ۱۳ هزار میلیارد تومان توانستیم طرح عمرانی ایجاد کنیم. اوج طرح‌های عمرانی ما در سال‌های گذشته ۳۵ هزار میلیارد تومان بود. اگر یک تقسیم کنید متوجه می‌شوید چند سال طول خواهد کشید تا این طرح‌های ناتمام را اجرا کنیم.

این کارشناس اقتصادی پرداخت کارانه بیکاران را زمینه‌ساز تقلب و کلاه‌برداری در کشور می‌داند گفت: در ظرفیت‌های موجود امکان پرداخت ۲۵۰ هزار تومان به بیکاران وجود ندارد. همچنین وقتی شما شبکه اطلاعاتی ندارید، این دست از سیاست‌ها، مشکلات بسیار جدی را همراه خواهد داشت. در انگلستان که همه‌چیز روی شبکه است و اسامی افراد با تمام درآمدها وجود دارد سالیانه رقمی نزدیک ۲ میلیارد پوند با دادن اطلاعات غلط و اعلام بیکاری دروغین، تقلب می‌شود.

پیش‌بینی آرای وعده دهندگان یارانه

وی در انتها درباره اینکه آیا مردم در تله شعارهای عوام‌فریبانه می‌افتند یا نه، می‌گوید: این اقدام خیلی غیراخلاقی است که روی مصیبت‌های مردم سرمایه‌گذاری کنید، ولی آدم مصیبت‌زده به آن پاسخ می‌دهد و در تله می‌افتد. حدیث داریم، "الغریق یتشبث بکل حشیش" یعنی فردی که در حال غرق شدن است به هر شاخه خشکیده‌ای چنگ می‌زنند. افرادی در کشور، در حال غرق شدن هستند عده‌ای می‌گویند این طناب را بگیر درحالی‌که تنها سایه طناب است. این‌ها می‌دانند که در تهران و کلان‌شهرها رأی ندارند به همین دلیل روی بخش‌هایی که آگاهی کمتر است سرمایه‌گذاری می‌کنند.

منبع : بازار نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه