ارسال به دیگران پرینت

برنج | طرز تهیه پخت برنج

برنج را نجوشانید! | پختن برنج فقط از این روش درست است

برنج باسماتی اغلب در غذاهای هندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع برنج معطر و دانه‌بلند است و در کنار غذاهای هندی طعمی عالی دارد. در اینجا به چند نکته درباره پخت این برنج می‌پردازیم.

برنج را نجوشانید! | پختن برنج فقط از این روش درست است

طرز صحیح پختن برنج چگونه است؟ چرا نباید برنج را جوشاند؟

کسانی که به دنبال روش درست پختن برنج هستند می‌توانند با خواندن این مطلب یاد بگیرند که چطور برنج درست کنند و بدون سوزاندن یا سرریز شدن آب برنج بپزند.

طرز پخت برنج باسماتی

برنج باسماتی اغلب در غذاهای هندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع برنج معطر و دانه‌بلند است و در کنار غذاهای هندی طعمی عالی دارد. در اینجا به چند نکته درباره پخت این برنج می‌پردازیم.

1-از نسبت مناسب استفاده کنید: نسبت درست برنج به آب برای برنج باسماتی یک به یک و نیم است. پس اگر برای 2 نفر غذا می‌پزید از یک فنجان (200 گرم) برنج و یک و نیم فنجان (375 میلی‌لیتر) آب استفاده کنید. 

2- از روش کته استفاده کنید: وقتی آب و برنج را در قابلمه می‌ریزید، آن‌ها را روی شعله کم بگذارید تا مایع جذب شود.

3- در قابلمه را بگذارید: در باعث می‌شود درون قابلمه بخار کند و دانه‌ها به صورت یکنواخت پخته ‌شوند.

4- برنج را به مدت 12 تا 15 دقیقه بجوشانید: اگر برنج کم باشد 12 دقیقه‌ای پخته می‌شود، اما اگر مهمان دارید ممکن است 15 دقیقه طول بکشد تا برنج خام نماند.

5- در قابلمه را برندارید: وسوسه نشوید و مدام در قابلمه را برندارید که ببینید برنج پخته یا خیر. بخار باید درون قابلمه محبوس شود تا برنج بپزد.

6- اجازه دهید برنج 10 دقیقه بماند: قابلمه را از روی حرارت بردارید و همان طور که در قابلمه رویش است بگذارید 10 دقیقه بماند.

طرز پخت برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای معمولاً سفت‌تر از برنج سفید است. این نوع برنج جزو غلات کامل است چون حاوی سبوس و جوانه غلات است و همین باعث می‌شود که دانه‌های آن سفت‌تر باشد و باید بیشتر آن‌ها را جوید. برای پختن برنج قهوه‌ای به نکات زیر توجه کنید:

از نسبت مناسب استفاده کنید: برای هر یک فنجان (200 گرم) برنج قهوه‌ای از 8 فنجان (2 لیتر) آب استفاده کنید. برنج قهوه‌ای نسبت به سایر برنج‌ها به آب بیشتری نیاز دارد تا نرم شود.

برنج را آبکش کنید: می‌تواند برنج را کته کنید اما بهتر است آن را بجوشانید و بعد آبکش کنید. به این صورت برنج بهتری خواهید داشت.

در قابلمه را بگذارید: دمای قابلمه را ثابت نگه دارید و در آن را برندارید.

برنج قهوه‌ای را به مدت 30 دقیقه بجوشانید: در طول جوشیدن برنج را نگاه کنید. اگر نپخته بود و به آب بیشتری نیاز داشت دوباره آب اضافه کنید تا خوب بپزد.

مترجم: مژده اصغرزاده

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

بیشتر بخوانید:

با قطع کردن مصرف برنج، چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟

قصد رژیم گرفتن دارید؟ شاید اولین کاری که به ذهن‌تان برسد این باشد که برنج را از برنامه غذایی خود حذف کنید. در ادامه به شما از مضرات حذف این ماده غذایی خواهیم گفت

با قطع کردن مصرف برنج، چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟

انرژی مورد نیاز سلول های عصبی، از کربوهیدرات ها تامین می شود. درصورتی که مواد نشاسته ای از الگوی غذایی حذف شود، تمایل شخص به مصرف مواد قندی و شیرین افزایش می یابد. مسلما این را هم می دانید که مصرف موادقندی موجب پوسیدگی و خرابی دندان ها می شود. علاوه بر آن، مواد قندی بعد از مصرف به سرعت جذب خون می شود و به همین دلیل در فاصله کوتاهی بعد از مصرف ایجاد سیری می‌کند. جذب سریع مواد قندی، باعث بالا رفتن گلوکز خون و ترشح انسولین می شود و گلوکز خون را پایین می آورد، درنتیجه پس از مدتی افت قند خون و عوارض عصبی ناشی از آن بروز می کند، درحالی که مواد نشاسته ای  قند  خود را به تدریج وارد خون می کند بنابراین با مصرف این مواد گلوکز خون در حالت متعادل باقی می ماند.

 ریزش مو

برنج حاوی ویتامین‌های گروه B است و زمانی که آن را از برنامه روزانه خود کنار می‌گذارید، احتمال این که با مقداری ریزش  مو  مواجه شوید، وجود دارد. البته برنج‌های قهوه‌ای در مقایسه با برنج‌های سفید، دارای ویتامین‌های گروه B و فیبر بیشتری هستند و اگر فردی عادت به خوردن آن‌ها داشته باشد و چنین برنجی را ناگهان از برنامه غذایی‌اش حذف کند، با ریزش موی بیشتری هم مواجه خواهد شد.

احساس گرسنگی به طور مداوم

حذف مواد نشاسته‌ای مفید از  برنامه غذایی  باعث می‌شود شخص احساس گرسنگی مداوم داشته باشد و دچار ضعف شود، بنابراین به مصرف موادی که ارزش غذایی ندارند و معمولاً بسیار پرکالری و حاوی چربی، شیرینی یا نمک بالا هستند روی آورد که در نهایت منجر به  چاقی  فرد خواهد شد.

 به هم ریختن سیستم گوارش بدن 

حذف برنج باعث یک آشوب در سیستم گوارش بدن می‌شود.  برنج  خاصیت سیرکنندگی بالایی دارد و مصرف نکردن آن باعث می‌شود به سرعت احساس گرسنگی و ضعف کنید. در این هنگام دو تصمیم پیش روی شماست. یا شروع به خوردن غذا یا تنقلات کنید یا چیزی نخورید و تحمل کنید. گزینه دوم بسیار خطرناک است زیرا با افت قند،سوء هاضمه ،از حال رفتگی و ضعف های جسمانی شدید مواجه خواهید شد. در حالت اول هم که دوباره کالری کاسته شده را به بدن برمی‌گردانید در نتیجه این رژیم بسیار غلط خواهد بود.

این نان را از زندگی‌تان حذف کنید | خوردن این نان ممنوع!

شاید با دانستن پیامد‌های مثبت حذف نان سفید، نظرتان درباره مصرف نان‌های سفید تغییر کند. در ادامه این مطلب به فواید حذف این گروه از خوراکی‌ها اشاره خواهیم کرد.

 
 این نان را از زندگی‌تان حذف کنید | خوردن این نان ممنوع!
 

نان سفید در جهان تغذیه و رژیم غذایی همیشه بدنام بوده‌اند و متخصصان هم بار‌ها تاکید کرده‌اند که ما باید از نان‌های سبوس‌دار و کامل به‌جای نان‌های سفید استفاده کنیم. شاید با دانستن پیامد‌های مثبت حذف نان سفید، نظرتان درباره مصرف نان‌های سفید تغییر کند. در ادامه این مطلب به فواید حذف این گروه از خوراکی‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱. خلق‌وخوی تان را تقویت می‌کنید

یکی از اولین پیامد‌های حذف نان‌های سفید از رژیم غذایی، تقویت خلق‌وخو و تغییرات مثبت در خلق‌وخوی کلی افراد است. یکی از مطالعات منتشرشده در American Journal of Clinical Nutrition هم نشان می‌دهد که وجود مقادیر زیادی از مواد غذایی دارای شاخص گلایسمیک بالا مانند نان‌های سفید در رژیم غذایی با مشکلاتی مانند افسردگی پس از زایمان مرتبط است. به‌گفته متخصصان، حذف نان‌های سفید از رژیم غذایی و استفاده بیشتر از مواد غذایی دارای شاخص گلایسمیک پایین می‌تواند نوسانات خلقی را بهتر کند و علائم افسردگی را کاهش دهد.

 

۲. احتمالا وزن تان کمتر می‌شود

اگر دنبال کاهش وزن هستید، با استفاده از نان‌های سبوس‌دار به‌جای نان‌های سفید می‌توانید راحت‌تر به این هدف دست پیدا کنید. درواقع، استفاده از نان‌های سبوس‌دار و دیگر مواد غذایی سرشار از فیبر به‌جای نان‌های سفید، احساس سیری طولانی‌تری به‌وجود می‌آورد و کاهش وزن را راحت‌تر می‌کند. برنج قهوه‌ای، کینوا یا سیب‌زمینی شیرین هم گزینه‌های جایگزین مناسبی برای نان‌های سفید هستند.

 

۳. سطح قند خون را به تعادل می‌رسانید

نان‌های سفید سریعا هضم می‌شوند و درنتیجه می‌توانند نوسانات سریعی را در سطح قند خون به وجود بیاورند که با افزایش ناگهانی و سقوط سریع قند خون همراه هستند. بنابراین، کنار گذاشتن نان‌های سفید از رژیم غذایی، فضای مناسبی را برای استفاده از نان‌های کامل سرشار از فیبر و دارای شاخص گلایسمیک پایین باز می‌کند. استفاده دوره‌ای از همه انواع نان‌های سبوس‌دار و کامل می‌تواند احساس رضایتمندی شما از غذا خوردن را افزایش دهد و به کنترل قند خون کمک کند.

 

۴. انرژی بیشتری خواهید داشت

اگر پس از خوردن نان‌های سفید همیشه باید یکی‌دو ساعت چرت بزنید، یعنی وقتش رسیده است که حتما به‌جای آن‌ها از نان‌های سبوس‌دار استفاده کنید. با توجه به این‌که نان‌های سفید سریع تجزیه می‌شوند، پس از مصرف به‌طور ناگهانی انرژی محدودی را به‌وجود می‌آورند، اما این انرژی پایدار نمی‌ماند. این درحالی است که استفاده از نان‌های سبوس‌دار هم با پدید آوردن انرژی بیشتر برای بدن همراه می‌شود و هم از احساس خواب‌آلودگی در فواصل بین وعده‌های غذایی اصلی جلوگیری می‌کند. هضم آهسته و تدریجی فیبر‌های نهفته در نان‌های سبوس‌دار، انرژی مطلوبی را برای مغز و دیگر قسمت‌های بدن فراهم می‌کند.

 

۵. کلسترول خون تان را کنترل می‌کنید

اگر در کاهش کلسترول خون و تری‌گلیسرید خون موفق نیستید و به نتیجه نمی‌رسید، نان‌های سفید را از رژیم غذایی خودتان حذف کنید. درحالی که چربی‌های اضافی دریافت شده از طریق رژیم غذایی می‌توانند در قالب کلسترول و تری‌گلیسرید در بدن ذخیره شوند، قند‌های اضافی دریافت شده از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند نان‌های سفید هم چنین وضعیتی پیدا می‌کنند. بنابراین، استفاده طولانی‌مدت از نان‌های سبوس‌دار به‌جای نان‌های سفید می‌تواند به کاهش کلسترول تام خون و کلسترول بد خون یا LDL کمک کند.

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • امیر ارسالی در

      عالی بود

    • ناشناس ارسالی در

      لطفا طرز تهیه برنج رو توضیح بدین نه پخت!!!
      برنج داشته باشیم ،یه کاریش میکنیم

    • ناشناس ارسالی در

      والاهی خسته شدیم ازاین زندگی راضی به مرک شدیم ولی داریم زجر کشت میشویم وقتی درآمدی نداری زندگی برایت سخت میشود وعذاب آور.

      • اریان ارسالی در

        من اگه الان حقوقم قطع بشه والبته اگه دبیر باز نشسته نباشم که روم نشهشروع میکنم به درستدکردن کیف چرمی ویا بساط راه میاندازم کنار خیابون و پول درمیارم چاره چیه باید زندگی کرد

    • ناشناس ارسالی در

      برنج باسماتی رو نباید کته کرد فقط آبکش چون خارجیه خوب نیست فقط برنج ایرانی برای کته خوبه

      • ناشناس ارسالی در

        درودبرشما.این برنجهامقادیرزیادی سرب داره وبایدآبکش بشه حتما.

    • ناشناس ارسالی در

      اونم فقط عطری

    • ناشناس ارسالی در

      برنج کیلویی ۱۰۰تومان کی میتونه بخره با این درامدها مجبوریم هندی اونم با هزار بدبختی تهیه کنیم انشالله خدا به حق قرآن ریشه شون بکنه خودشون میخورن خبرازحال بدبخت بیچاره ندارن

    • ناشناس ارسالی در

      برنج‌درجه‌سه پاکستانی چطورپخته میشه؟

    • مهدی ارسالی در

      بدترین برنج هندی است و اصلا برای پخت پلویی مناسب نیست فقط باید آردش کنن وبه عنوان آرد برنج استفاده بشود. بهترین برنج پاکستانی سوپر است تمام.

    • ناشناس ارسالی در

      بسیار عالی ، برنج فقط ایرانی ، چند قاشق هم بخوری بهتر از برنج های خارجی هست ، گرانی هم که همه چیز گران هست

    • ناشناس ارسالی در

      میگوید برنج را نجوشانید بعد میگوید اب را به برنج اضافه کنید و ۱۰ دقیقه بجوشانید.
      عنوان شما غلط است.

    • یک کت بانو ارسالی در

      بیچاره مردم گرسنه چی بخورن اخه دم از هر چی میزنی بودجه اشون نمی رسه بهتره 😔😔ماهی ۳۰ میلیون با این تورم باید حقوق داشته باشند که پخت وپز هم کنند تخم مرغ کوشت ومرغ وروغن ومواد ضروری ۱۰ برابرشده اصلا صحبت از پخت پز نشود چون

      • ناشناس ارسالی در

        اگر مردم پول ندارند که غذا بخورند پس اینهمه فروشگاه و سوپری و مغازه و.....چگونه هر روز قفسه هایشان پر و خالی می شود .وطبق حرف شما باید بازار به حالت رکود در بیاید و اجناس در فروشگاههای دست نخورده باقی بمانند که در حال حاضر اینگونه نیست .

    • ایرانی بدبخت ارسالی در

      دراین اوضاع بد گرانی فقط بایددعا کرد ملت ایران ازگرسنگی نمیرن طرزتهیه پختن برنج همه بلدن.اما افسوس.دعا کنین ملت ایران قدرت تحمل داشته باشن

      • ناشناس ارسالی در

        ولی سالهاست گرانی هست و خوشبختانه کسی از گرسنگی نمرده .. آنهایی هم که کمی بیشتر سختی می‌کشند برای بی تدبیری خودشان است . چون با درآمد کم فرزند زیاد آورده اند و این باعث مشکلات بیشتر بر ایشان شده

    • ناشناس ارسالی در

      چرند بود
      یبار خود نویسنده دوباره متن را بخونه سرشار از اشتباهات متنی ایست

    • ناشناس ارسالی در

      به سالهای قدیم ۱۰۰پیش برگشتیم کو برنج که شماپختش را دستور می دهید علی برکت الله از جمهوری اسلامی فقراسیراب شدن

    • بازنشسته ارسالی در

      اینقدر برنج گران هست که نمیشه خرید آشغالهای هند و پاکستان و تایلند رو باید بخریم که اونم نخوریم بهتره

    • همشهری ارسالی در

      برنج قدیم نمیخوردن .کلی مو به سرشون بود.حالا برنج قلابی هندی میخوریم نه بدن داریم نه مو.برین جمع کنین این بساط تبلیغو.مردم پول برنج دیکه ندارن بخرن.طرز پخت یاد میدن پدرسگا

      • ناشناس ارسالی در

        الان همه مواد غدایی تقلبی و شیمیایی هستند قدیما همه چیز ارگانیک بود وخبری از اینهمه سم و کود نبود

      • ناشناس ارسالی در

        خوب تو هم مثل ما و قدیم برنج نخور تا مو و بدن داشته باشی پدسگ 🤣🤣🤣🤣🤣

    • ناشناس ارسالی در

      ما از خوردن بلغور هم بدلیل گرانی عاجزیم ، چه برسه به خریدن برنج گردن کلفتها برنج میتونن بخورن ، طرز تهیه و پخت برنج را لطفا به اونها بگین

      • ناشناس ارسالی در

        دروغ نگو

    • ناشناس ارسالی در

      عالی بودممنون منم بیشترکته میپزم

      • ناشناس ارسالی در

        اگه برنج سرب داشته باشد برنج آبکشی شود بهتر است

    • رز ارسالی در

      من بیشتر پیام ها رو خوندم واقعا ناراحت شدم اینقدر که مردم قدرت خرید ندارند .کاش مشکلات حل بشه ناراحتم که کاری از دستم برنمی آید .

    • قریشی ارسالی در

      نعمت اتفاقا تو ایران فراوان هست
      و اکثریت مردم هم استفاده می کنند
      همه چیز به وفور دیده می شود

      • مری ارسالی در

        برای امسال تو فراوانه

      • ناشناس ارسالی در

        توسکا خان...کسی نمیگه برنج یا هر زهرماری نیست....میگن پول نداریم بخریم....چرا نمیفهمی

      • ناشناس ارسالی در

        هزینه ی مهمانی و دور همی و مسافرت و ریخت و پاش های شبانه پارتی عمل های زیبایی لوازم رنگ کردن صورت تا در خیابان ها نمایش دهند لوازم رنگ کردن مو که بیرون بگذارن تا همه ببینن لوازم کلاس های رقص و آواز و تتو بدنسازی و ......هزار مورد دیگر را حذف کنن می‌توانند زندگی را راحت‌تر بگذرانند.. تا فرجی برسد . اللهم عجل لولیک الفرج

    • فقط خدا ارسالی در

      فقط باید سوخت وساخت تمام. گفتن این حرفا دردی دوا نمیکنه . کی میاد اینا را میخونه .فقط درد دل خودمون میکنیم

      • ناشناس ارسالی در

        در این وضعیت خواهشاً فقط بچه ی بدبخت تولید نکنید که هم خود گرفتار شوید هم کسی نتواند به فریادتان برسد

    • ناشناس ارسالی در

      نخستزاده های ما درخارج ازکشورایران کاخ دارن با پولا کی ؟باپولای نفت ما! که حق ماست.سواره یه مدل ماشین مدل بالا توخارج چه خبرازپیاده یه که نمیتونه ی کیلوبرنج برا بچه هاش بخره خدا ذلیلتون کنه که تومملکت ما دارین حق بچه های مارومیخورین

      • ناشناس ارسالی در

        برای بچه هات ؟؟!!!! با این گرانی مگه چند تا بچه داری ؟؟ من که یک نفر هستم کارمند هستم ازدواج نمیکنم تا همسر یا فرزندی را دچار مشکل نکنم . با جمع والدین ۳ نفری زندگی متوسطی داریم خدا را شکر !!!

    • ملت بیچاره ارسالی در

      دولت به سگان دادی ونعمت به خران پس مابه تماشای جهان آمده ایم


      برنج کیلویی۱۰۰۰۰۰تومن گوشت۲۳۰۰۰۰تومن

      اینجاایرانست برای زنده ماندن خیلی سخت بایدکارکنید

    • ناشناس ارسالی در

      به قول افغانستانی ها ا ران دگر جای زندگانی نیست.
      بااین گرانی ها ای کاش دولت یه فکری برای زنان خانه‌دار می کردکه یه حقوقی براشون در نظر می گرفت چون با یه حقوق زندگی نمی چرخه .فقط باید یه چیزی بخوریم که نمی ریم دیگه بقیه آرزوهامون پیش کش

    • بیننده ارسالی در

      چرا مردم گمراه میکنید ؟
      برنج سفید ضد ویتامین B هستش و اگر چلو کنید ضررش کمتره بخصوص اینکه چند ساعت خیس کنید و آب شو عوض کنید ولی اگر خاصیت می‌خواهید سبوس برنج سرشار از ویتامین B می‌باشد

    • ناشناس ارسالی در

      الان با این گرونی ها مردم توان خرید برنج داخلی را ندارن مجبورن برنج هندی و پاکستانی که واقعا طعم بدی دارن را تحمل کنن
      خدا به دادمون برسه

    • شادی ارسالی در

      بهترین مطلب بود

    • باران ارسالی در

      چند ماهه خدا سرشاهده موندم چطور شکم سه تا بچم رو سیر کنم،شرمندشونم،خدا لعنتشون کنه با این گرونی هاتون ،اجاره خونه درد و زهر مار هم بمونه

      • ناشناس ارسالی در

        خدا لعنت کنه کسانی رو که می دونن در آمدشون برای یه بچه هم کافی نیست ۳ تا ۳تا بچه تولید میکنن

    • ایرانی ارسالی در

      برنج هندی به گفته مردان هند و بر خلاف گفته دولتمردان نامرد رژیم، دارای آرسینیک است. پس بهتر است جوشیده و آبکش شود و کته‌ای مصرف نشود. نکند شما هم قاتل مردم و طرفدار سرطانی شدن ما هستید!

    • حسینی ارسالی در

      من هنوز بعد از چهل سال هنوز برنج نیم دانه می خورم توان برنج دورسته را ندارم چه در خدمت چه در بازنشستگی امروزه مانده برای ما

    • گیتی ارسالی در

      من فقط میگم دنیا یک طرف صنعت نفت یک طرف برنج کیلویی چند

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه