ارسال به دیگران پرینت

فشار و اضطراب در محیط کار | عوامل ایجاد اضطراب | محیط مار

مهم‌ترین عوامل ایجاد فشار و اضطراب در محیط کاری

۶ عاملی که باعث ایجاد فشار و اضطراب در محل کار می‌شود چیست؟

مهم‌ترین عوامل ایجاد فشار و اضطراب در محیط کاری

۶ عاملی که باعث ایجاد فشار و اضطراب در محل کار می‌شود چیست؟

این مسئله که فردی در محیط کار احساس فشار و اضطراب کند یا این احساس را نداشته باشد به وضعیت روانی فرد و چند عامل دیگر بستگی دارد. ما در اینجا 6 عاملی را که ممکن است باعث اضطراب در محل کار شوند معرفی می‌کنیم.

1-ساعات کار طولانی

ساعات کار طولانی یا اضافه کاری یکی از 6 دلیلی است که باعث ایجاد اضطراب می‌شود. رفتن به محل کار امری اجباری است که تقریباً بیشتر مردم جهان بخش عمده‌ای از دوران بزرگسالی خود را به این کار می‌پردازند. کار کردن برای مدت طولانی می‌تواند از دلایل اضطراب ناشی از کار باشد. رفتن به سر کار از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر کار یکنواختی است که برخی می‌بایست سال‌ها آن را انجام دهند. 

کار در ساعات طولانی باعث ایجاد بی‌قراری، خستگی و سردرد می‌شود. مسائل و مشکلات زیادی در محل کار وجود دارد که همیشه درباره آن‌ها صحبت می‌شود؛ اما به فشار و اضطراب در محیط کار کمتر پرداخته می‌شود.

برای کارمندان و کارگران ضروری است که مراقب زمان خواب و همین طور سلامت روان خود باشند تا بتوانند خود را از اضطراب دور نگه دارند. آن‌ها باید یاد بگیرند که چگونه با استرس کنار بیایند و از لحاظ عاطفی قوی‌تر شوند.

2-تقاضا برای کار بیش از حد

دلیل دیگر اضطراب در محل کار حجم کاری فرد است. ممکن است مقدار نامتعادل حجم کار یکی از چیزهایی باشد که موجب ایجاد استرس شود. به همین دلیل این مسئله مهم است که افراد یاد بگیرند که چگونه در کار خود بهره‌وری بیشتری داشته باشند؛ چون یکی از پرتقاضاترین خواسته‌ها در محل کار همین است. 

نحوه عملکرد مدیر بسیار مهم است؛ زیرا یک مدیر خوب با خواسته‌های غیرمنطقی و غیرواقعی کارمندان را دچار اضطراب نمی‌کند. جالب است بدانید که «فرسودگی شغلی» یکی از 10 عامل استرس در محیط کار شناخته شده و سازمان بهداشت جهانی آن را در طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها قرار داده است.

اگر حجم کار فرد سنگین باشد و زمان نیز کم باشد تعادل از بین می‌رود. وقتی کاری که انباشته‌ شده طاقت‌فرسا و غیرقابل‌مدیریت باشد، ممکن است کارمندان فشار و اضطراب زیادی را تجربه کنند.

3-آزار و اذیت در محل کار

آزار در محل کار زمانی اتفاق می‌افتد که یک یا چند کارمند از سوی گروهی از همکاران مورد تهدید و بی‌احترامی قرار گیرند. ممکن است این آزار فیزیکی یا کلامی باشد و براساس رنگ پوست، مذهب، نژاد، جنسیت و غیره صورت گیرد. علاوه بر این، توهین به مقدسات، ارعاب و ایجاد مانع در کار نیز از مصادیق آزار است. افراد باید یاد بگیرند که دربرابر این رفتارها چه کنند و تعاملات اجتماعی خود را بهبود بخشند. 

4-حقوق کم

مشکلات مالی نیز می‌تواند منبع اضطراب شود. عدم تطابق بین انتظار شما از زندگی و دستمزدتان می‌تواند باعث شود که در محل کار احساس فشار و اضطراب کنید. 

5-ضعیف بودن در برقراری ارتباط

هر کارمند اولویت‌ها و انگیزه‌هایی در کار خود دارد؛ به همین دلیل است که افراد می‌بایست مهارت‌های ارتباطی مؤثر را یاد بگیرند. مردم باید بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند تا در محل کار به مشکلات جدی برنخورند. سردرگمی و کیفیت پایین در برقراری ارتباط می‌تواند مشکلاتی باورنکردنی ایجاد کند. به همین دلیل همه باید نحوه تمرکز روی کار و هماهنگی اجباری با دیگران را یاد بگیرند.

6-درگیری بین همکاران

گاهی اوقات همکارتان تلاش‌های شما را نمی‌بیند و این یکی از چیزهایی است که همکاران دوست ندارند. عدم قدردانی از سوی مدیر و دیگر همکاران می‌تواند شما را ناامید کند، به خصوص اگر زمان زیادی برای کار خود بگذارید.

بهترین راه برای حل مشکلات در محل کار مدیریت ارتباط‌هاست. به یاد داشته باشید که همه درگیری‌ها موقتی هستند. سرزنش کردن یک فرد موقعی که مشکلی پیش بیاید آسان است؛ اما حل مشکل و انجام کار با همکاران و بهبود روابط با دیگران تا حد زیادی باعث حل شدن مشکلات می‌شود. 

فشار و اضطراب در محل کار ممکن است صدمات زیادی به سلامت روان افراد وارد کند. پس لازم است برای ارتقای عملکرد خود و رهایی از استرس تمام تلاش خود را بکنیم و شرایط را برای کار کردن در محیطی سالم فراهم آوریم. 

(استفاده از مطالب اختصاصی ۵۵آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است)

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه