ارسال به دیگران پرینت

تاریخچه زلزله تهران

بر اساس شواهد تاریخی تخمین زده شده که نخستین زلزله تهران حدود ۴هزار سال پیش از میلاد مسیح در شهر ری اتفاق افتاده است.

تاریخچه زلزله تهران

ساعاتی قبل زلزله‌ای نسبتا شدید، تهران را لرزاند. پیش از این زلزله شدید، زلزله ۲/۹ ریشتری تهران را تکان داده و همین باعث نگرانی از وقوع زلزله شدیدتر شده است.

به مناسبت همین اتفاق، مروری داریم بر تاریخچه زمین لرزه در تهران و اطرافش.

 

اولین زلزله ثبت شده در ایران

 

مطالب چندانی درباره‌ی زمین‌لرزه‌های دوره پیش از اسلام در دست نیست و مقدار اندکی هم که درباره‌ی لرزه‌خیزی این منطقه می‌دانیم بر پایه گواه‌های باستان شناسی، چند گزارش قدیمی و اندک مطالعات دیرینه لرزه شناسی استوار است.

 

با این حال، محل قدیمی ترین رویداد لرزه‌ای پیش از اسلام را می‌توان بوئین زهرا دانست. کاوش‌های باستان شناسی در گورستان و تپه سگزآباد نشان می‌دهد که زمین لرزه‌ای ویرانگر در هزاره‌ی سوم پیش از میلاد آبادی‌های این منطقه را از میان برده است.

 

نخستین زلزله تهران

 

شواهد تاریخی تخمین زده شده، نخستین زلزله تهران حدود ۴هزار سال پیش از میلاد مسیح در شهر ری اتفاق افتاده و حدود یک هزار سال پیش و همچنین بعد از آن در حدود سال ۷۰۰ تا۸۰۰ میلادی نیز چند زلزله تاریخی در تهران رخ داد اما شهر دوباره از نو ساخته شد.

 

آخرین زلزله مهیب تهران

 

آخرین زلزله مهیب تهران در اثر حرکت گسل مشا و با بزرگی ۷.۱ ریشتر مربوط به ۱۷۴ سال پیش است. در این فاصله در سال‌های ۱۳۰۹،۱۳۲۶، ۱۳۳۴،۱۳۶۲ چند زمین‌لرزه در تهران احساس شده که تنها از نظر ارتباط با گسل مشا اهمیت دارد.

 

بر اثر این زلزله مناطق شمیرانات و دماوند تقریبا به طور کامل ویران شد و حدود ۷۰ روستا در شرق جاجرود از بین رفتند. در پایتخت حتی یک خانه از آسیب در امان نماند. بخشی از کاخ و بازار فروریخت و ساختمان سفارت بریتانیا به‌سختی آسیب دید.

 

اگر چه در این زمان آمار صحیحی از جمعیت آن دوره شهر وجود ندارد، اما براساس برخی گزارش‌ها در پهنه شمیرانات ۴۵‌هزار نفر کشته شدند. شاید در تاریخ حیات تهران، این بزرگترین زلزله‌ای باشد که در دوران حکومت شاه قاجار یعنی فتحعلی شاه به وقوع پیوست.

 

برخی از لرزه‌های مهم تهران تا دهه ۸۰

 

۱۲۲ خورشیدی شرق شهر ری با بزرگی ۷.۲ ریشتر

 

۲۳۴ خورشیدی شهر ری با بزرگی ۷.۱ ریشتر

 

۳۳۷ خورشیدی ری - طالقان - شمیران ۷/۷ ریشتر

 

۵۵۶ خورشیدی ری - کرج - قزوین ۷.۲ ریشتر

 

۱۰۴۴ خورشیدی زلزله دماوند با ۶.۵ ریشتر

 

۱۲۰۹ خورشیدی دماوند - شمیران با بزرگی ۷.۱ ریشتر

 

۱۳۴۱ خورشیدی بوئین زهرا با ۷‌.۲ریشتر

 

۱۳۵۲ خورشیدی ورامین و ایوانکی با بزرگی ۵ ریشتر

 

۱۳۶۹رودبار و منجیل با ۷.۴ ریشتر لرزید

 

۱۳۷۶ ورامین، ۷/۴ ریشتر

 

۱۳۸۳ فیروز آباد، ۳/۶ ریشتر

 

 

زلزله های مهم تهران در دهه ۹۰

 

در سال 1394 در جواد آباد ورامین زمین‌لرزه 4.1 ریشتر رخ داده است و در سال 1394 در جنوب غرب فیروزکوه زلزله 4.6، در 29 آبان ماه 1396 در ملارد زلزله ملارد 5.2 و در 25 دی ماه در فیروزکوه زلزله 4.6 ریشتر و زمین لرزه 20 بهمن ماه در شریف آباد با بزرگای 3.6 ریشتر به ثبت رسیده است.

منبع : خبرفوری
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه